Welke alg?

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Welke alg?

Bericht door Fabian »

Weten jullie misschien welke alg dit is? Daar ben ik nu toch wel benieuwd naar :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Thanks.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Welke alg?

Bericht door Linda »

Lijkt een beetje op bruinalg..
Kan het niet zo goed zien op de foto, is het pluizig of ligt het gewoon op het blad? Krijg je het er makkelijk af?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het lijkt mij roetalg, is een alg die voorkomt in verwaarloosde aquaria, te weinig stroming, onvoldoende sporen elementen, geen gezond bestand.

Het is een alg die in de hoek van de blauwalg zit, waterverversen, EI, stroming opvoeren en licht terug, bodem goed schoonmaken, CO2.

Eigenlijk het standaard recept tegen alle algen problemen, je kan ook naar antibiotica grijpen, waterstof peroxyde,UV maar dat pakt de oorzaak niet aan.

Je hebt ook wat penseel/baardalg volgens mij, dus CO2 zal zeker helpen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Merci voor jullie reacties. :lol:
De alg op de bladeren zijn 'vlekken'. Je kan het er niet afvegen of afkrabben.

Van de roetalg schrik ik wel even... Het aquarium verwaarloos ik zeker niet :| Ververs wekelijks, snoei wekelijks, voeg plantenvoeding toe.

Ik lees op internet dat roetalg een bacterie is en nauwelijks vanaf is te komen?

Wat betreft CO2... Ik heb geen budget voor een CO2-systeem, en voor bio-CO2 heb je te maken met een bakje dat in je aquarium moet drijven. Is zo'n bakje groot voor een 100x40x40 bak?

Edit: lees ook net weer dat roetalg van de planten moet zijn af te wapperen? Zoals ik al zei, gaat dat niet...

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Denk dan toch nog steeds dat het bruinalg is :mrgreen:
Ik heb het nu ook... Beginnersalg..sure.. Heb licht teruggeschroeft, Carbo aan het toevoegen en sja, de stroming is bij mij altijd goed.
Misschien een te groot visbestand? Bruinalg schijnt namelijk ook voor te komen door teveel aan ammonium..uh..ammoniak..eh..één van die twee :P Haal ze altijd door elkaar.
Drijfplanten schijnen ook te helpen. Zowel met het dimmen van het licht als het verwijderen van stoffen uit het water.
Mijn bakje heb ik aan mijn kap vastgekit. Het gaat er ook makkelijk weer af als ik hem zou willen vervangen oid. Bakje voor een 100x40x40 valt mee hoor..Bij mij werkte in het begin de bakjes van de Bertolli Roomboter heel goed. Zit nu een grotere in van de bouwmarkt in vanwege het grotere plantenbestand :P
En ik heb dezelfde maat bak als jij :)

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Opstarten met silicaatvrij water en je zal nooit bruinalg hebben ;)
CO2 hoeft niets te kosten,geef er zelf ook geen geld aan.
Bio CO2 werkt evengoed als een duur professioneel systeem!
Als je geen fan bent van een omgekeerd bakje(net zoals ik),gebruik dan gewoon een taifun of flipper.
Neemt nauwelijks plaats in,en is makkelijk weg te werken.
Nog een tip met betrekking tot je bruinalg,ververs wat minder water want je brengt steeds vers silicaat in de bak.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Opstarten met silicaatvrij water en je zal nooit bruinalg hebben ;)
CO2 hoeft niets te kosten,geef er zelf ook geen geld aan.
Bio CO2 werkt evengoed als een duur professioneel systeem!
Als je geen fan bent van een omgekeerd bakje(net zoals ik),gebruik dan gewoon een taifun of flipper.
Neemt nauwelijks plaats in,en is makkelijk weg te werken.
Nog een tip met betrekking tot je bruinalg,ververs wat minder water want je brengt steeds vers silicaat in de bak.
Wat gebruik jij dan Erik? En heb jij dan ook een ventiel erop zitten of laat je het gewoon bubbelen 's nachts :?:
Over dat sillicaat heb je gelijk. Ik heb gisteren ook minder water ververst dan normaal. Kijken of het scheelt. Maar mijn bak draait al een poos hoor en die van Fab ook volgens mij :mrgreen:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Silicaat is niet zo maar even opgebruikt,en al zeker niet als je water gaat verversen.
Bij elke waterverversing ga je bruinalg juist voeden met vers silicaat,wat je net niet wenst.
Trek je silicaat volledig uit je water en je zal geen bruinalg meer zien.
Zelfs in vers opgestarte bakken heb ik nog nooit bruinalg gehad, gebruik dan ook alleen silicaat vrij water.
Mijn bio CO2 systeem is zowat het eenvoudigste wat er bestaat ;)
1 lege fles rechtstreeks op het aquarium met niets van ventielen en of spoelfles ertussen.
Voor het slapen gaan draai ik de fles los,geen CO2 toevoer meer dan.
S'morgens vroeg flesjes weer vastdraaien,voor dat de lichten s'middags aangaan is er rijkelijk genoeg CO2 aanwezig voor weelderig groen ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ah zo.
Dat is inderdaad kinderlijk eenvoudig :mrgreen:
Wat gebruik jij om silicaat uit je water te krijgen dan?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik start nooit op met leidingwater,gebruik di water(geheel silicaat vrij).Dit water wordt dan met minerale zouten aangelengd.Gezien water verversen hier nooit gebeurt en alleen verdamping aangevuld wordt met di water heb ik dus van silicaat nooit last.Voor mensen waar dit allemaal wat ver voor gaat bestaan er silicaat stops,vergelijkbaar met fosfaat stop.
Kinderlijk eenvoudig werkt meestal het best :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb eens rondgekeken naar die silicaat/fosfaat filters maar deze zijn best nog wel prijzig. En moet hier altijd een osmoseapparaat tussen zitten? Plus krijgen planten geen voedingstekorten wanneer je fosfaat uit het water filtert? Omdat ze dit toch nodig hebben. Ik voeg het zelfs toe.
Je kunt door een fosfaat tekort zelfs groene puntalgen krijgen..

Is silicatex van JBL iets?

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Heb net vanmiddag extra ververst :roll:
Het zijn dus bruinalgen? Opstarten met silicaatvrijwater gaat niet meer. Bak draait alweer bijna 4 jaar :mrgreen:

Flesje van bio-CO2 dichtdraaien en opdraaien elke dag, gaat mij niet lukken hoor. Dat ga ik écht vergeten...

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ja jbl silicatex is zoiets! Nogal wat mensen schakelen dit achter hun osmose apparaat,osmose toestellen houden geen silicaat tegen.Je kan het natuurlijk ook in je potfilter steken,om alvast het silicaat uit je bak te trekken.
Ikzelf ben geen fan van al dat gerommel en gebruik geheel geen middeltjes en silicaat stops....etc.
Start van dag 1 met goed water,dat spaart nadien een hoop werk en kosten ;)
Van elk tekort ontstaat er wel iets wat we niet hebben willen,de handel lacht zich krom met het aanbieden van zogenaamde oplossingen.Dit soort middeltjes is stevig aan de prijs ja.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ook ik kan dat weleens vergeten(heel af en toe ;) ),wat geen probleem oplevert.
Als je een systeem van verversen aanhoud,ververs dan in de toekomst met silicaatvrij water.
Op die manier geraak je daar geleidelijk wel vanaf.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Zojuist gelezen dat het beter is met bruinalg om minder water te verversen. Dit om de onbalans waardoor de bruinalg is ontstaan niet groter te maken. Maar hoe moet dit dan met de EI methode? Erik, nu weet ik dat jij daar geen fan van bent, maar voordat ik een gesloten systeem kan aanleggen moet ik eerst verhuizen denk ik :roll:
Toch denk ik erover om minder water te gaan verversen. Of 1x in de week 25-30% ipv 50%, of 1x in de 2 weken 40-50%...
Ik ben ook geen fan van middeltjes hoor..Gebruik het liever niet. Dus als het anders kan dan graag. Maak jij je water zelf silicaat vrij? of koop je het ergens in? Voor jou wel een stuk goedkoper dan de EItjes die iedere week 50% moeten verversen :P
En dat open en dicht draaien gaat mij ook niet lukken hoor! En ik heb ook nog eens twee flessen Dan maar een bakje in het aquarium :mrgreen: