Ikea Malm, enige succesverhalen?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Ikea Malm, enige succesverhalen?

Bericht door Larske »

Ik heb al jaren een 60cm aquarium op een Ikea Malm kast van 80cm breed staan. Werkt prima en staat nog steeds stevig.

Nu kan ik voor een leuke prijs een Juwel Rio 125 (80cm) aquarium kopen, deze zou 0,5 cm aan beide kanten over hangen omdat de kast 80cm breed is maar het aquarium totaal 81cm.

Iemand praktijk ervaringen met dit gewicht aquarium op deze kast? En zo ja, hoe lang heb je dat al staan?

Voor mij is het hier afhankelijk van of ik de Rio wel of niet ga kopen. Een standaard aquarium meubel is geen optie namelijk, dan mis ik opbergruimte die ik wel nodig heb.

MatthijsH
1000+
1000+

Re: Ikea Malm, enige succesverhalen?

Bericht door MatthijsH »

Kan je niet bijvoorbeeld een plank er onder leggen. Het zou jammer zijn als je voor 1 centimeter geen mooi aquarium zou kopen...

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Zeker kan dat. Maar het gaat er mij meer om of de kast dit gewicht kan hebben.

ichthus
0-200
0-200

Bericht door ichthus »

Ik heb ooit een 80cm aquarium gehad op een ikea-kast en dat was geen probleem.

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Vandaag een timmerman met 40 jaar werkervaring op bezoek gehad, leek me wel een betrouwbare bron. Hij zou de gok zelf niet aandurven. Hij geeft aan dat het spaanplaat betreft wat niet berekend is op zulke gewichten. Met een kast van MDF zou hij het wel aandurven, maar hier vind hij de gok te groot.

Het zou een week goed kunnen gaan, 3 jaar is ook mogelijk, het zou ook best altijd goed kunnen gaan maar de kans dat het mis gaat is behoorlijk aanwezig.

Hij gaat eens nadenken hoe hij de kast met andere zij platen en een andere boven plaat zo kan maken dat hij het gewicht wel kan dragen.

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Het idee is gevonden:

Afbeelding

Een ombouw rondom mijn bestaande kast waardoor de kast het gewicht niet draagt maar de ombouw.

Vandaag met de timmerman gekeken hoe we dit zo kunnen maken dat dit het gewicht kan dragen en dat gaan we doen door er een stevige latten constructie onder te maken die het gewicht gaat dragen. De planken en de kast er onder dragen hierdoor zo weinig gewicht dat het wel goed moet gaan.