kan dit?
kan dit?
Mijn huidige bestand gaat binnenkort over op een grotere bak. Van 54L naar 180L
1 maanvis dummerelli ( andere is overleden)
9 zwarte fantoom zalmpjes
3 corydoras panda
1 Algeneter
Nou vroeg ik me af of als variatie bij de zwarte fantoom zalmpjes, er nog gele en rode fantoom zalmpjes bij kunnen.
Gaat dat samen? Scholen ze samen?
En eigenlijk dezelfde vraag wat betreft de corydoras.
1 maanvis dummerelli ( andere is overleden)
9 zwarte fantoom zalmpjes
3 corydoras panda
1 Algeneter
Nou vroeg ik me af of als variatie bij de zwarte fantoom zalmpjes, er nog gele en rode fantoom zalmpjes bij kunnen.
Gaat dat samen? Scholen ze samen?
En eigenlijk dezelfde vraag wat betreft de corydoras.
Re: kan dit?
Je hebt inderdaad kans dat de fantoomzalmpjes samen gaan scholen. Kardinaal en neontetra's doen dit ook wel eens. Het is echter geen zekerheid dat ze het ook daadwerkelijk gaan doen.
Scholen doen vissen eigenlijk alleen als ze bedreigd worden. Als ze zich op hun gemak voelen zijn ze individueel of in kleine groepjes door de hele bak door te vinden, als houden ze elkaar wel in de gaten en zwemmen ze nooit te ver bij elkaar vandaan.
Voor een scholenvis zelf is het altijd het prettigst om zoveel mogelijk soortgenoten in de buurt te hebben. Dus minstens 10 stuks als je er ruimte voor hebt. Des te mooier is ook hun gedrag te zien. Misschien kun je daarom beter je school van zwarte fantoomzalmen uitbreiden dan dat je er twee andere soorten bij neemt.
Met corydora's heb ik zelf geen ervaring..dus ik kan je niet vertellen of dit bij hun ook zo is. Er zijn hier echter genoeg andere mensen die 1 of meerdere soorten cory's houden in dezelfde bak.
Scholen doen vissen eigenlijk alleen als ze bedreigd worden. Als ze zich op hun gemak voelen zijn ze individueel of in kleine groepjes door de hele bak door te vinden, als houden ze elkaar wel in de gaten en zwemmen ze nooit te ver bij elkaar vandaan.
Voor een scholenvis zelf is het altijd het prettigst om zoveel mogelijk soortgenoten in de buurt te hebben. Dus minstens 10 stuks als je er ruimte voor hebt. Des te mooier is ook hun gedrag te zien. Misschien kun je daarom beter je school van zwarte fantoomzalmen uitbreiden dan dat je er twee andere soorten bij neemt.
Met corydora's heb ik zelf geen ervaring..dus ik kan je niet vertellen of dit bij hun ook zo is. Er zijn hier echter genoeg andere mensen die 1 of meerdere soorten cory's houden in dezelfde bak.
Corrydoras schoolt niet echt samen met de verschillende soorten, of wie weet als ze erg op elkaar lijken, ik heb panda en paleatus en die vormen aparte groepen.
Andere scholen ja wat linda al zegt de eigen soort schoolt al niet zo erg, dus gaan de kleueren afwijken dan zullen ze het mogenlijk niet eens als eigen soort herkennen, bij gevaar kruipen ze best samen.
Andere scholen ja wat linda al zegt de eigen soort schoolt al niet zo erg, dus gaan de kleueren afwijken dan zullen ze het mogenlijk niet eens als eigen soort herkennen, bij gevaar kruipen ze best samen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ja dat is ook zo.
Ze zwemmen alleen als een schooltje bij elkaar als ik het water ververs.
Verder gaan ze vrij ongeorganiseerd door de bak heen. :p
Bedankt voor de info
Ze zwemmen alleen als een schooltje bij elkaar als ik het water ververs.
Verder gaan ze vrij ongeorganiseerd door de bak heen. :p
Bedankt voor de info
Misschien kun je er nog een maanvis bijzetten? Heb zelf niet zo veel ervaring met maanvissen maar ze moeten wel in een koppel of school gehouden worden.
Ja, ik weet inderdaad nog niet of ik er een school maanvissen bij doe. Of dat die ene maanvis misschien naar een beter huisje moet. Ik heb in me nieuwe bak wel de ruimte voor wat extra maanvissen.
een bak van 180 liter met maanvissen? Vind het zelf wat aan de kleine kant voor maanvissen. Zou die ene er zelf eerder uithalen dan er extra bij aan toevoegen.
Een koppel kan toch wel in een 180 liter bak?
Ik zou er inderdaad geen school inzetten..
Ik zou er inderdaad geen school inzetten..
Het is een kleinblijvende maanvis. (Dumerili)
Ik had een koppel in een 54 liter bak.
Met nog 10 fantoom zalmpjes en 5 corydoras panda en een algenetertje.
Dit alles in overleg met de aquarium speciaalzaak
( de reden dat ik een grotere bak gekocht heb, is dat ik het idee had dat de maanvissen het fijn zouden vinden om meer ruimte te hebben. )
Ik had een koppel in een 54 liter bak.
Met nog 10 fantoom zalmpjes en 5 corydoras panda en een algenetertje.
Dit alles in overleg met de aquarium speciaalzaak
( de reden dat ik een grotere bak gekocht heb, is dat ik het idee had dat de maanvissen het fijn zouden vinden om meer ruimte te hebben. )
Klein blijvende maanvissen vragen per vis zn 50 liter aquarium water, dus je zou best een maanvis bij kunnen nemen
Alleen een bak van minimaal 40 hoog 50 is nog beter
Alleen een bak van minimaal 40 hoog 50 is nog beter
Als een klein blijvende maanvis al 50 liter per vis nodig heeft. Hoeveel heeft een scalare dan nodig? Ik dacht dat discus vissen al op 50 liter per vis zaten.
De bak is 50 hoog. Maar met bodem en voedingsbodem komt het wel op 40 a 42 cm uit.
De bak is 50 hoog. Maar met bodem en voedingsbodem komt het wel op 40 a 42 cm uit.
Ik had dat ooit eens gelezen op zn maanvissen site.
Ik neem aan dat hun er wel verstand van hebben maar maanvissen kunnen best groot worden dus ergens is het wel begrijpelijk, maar een 2e maan vis zou voor mijn gevoel gewoon kunnen.. Wel de kleine soorten dan
Ik neem aan dat hun er wel verstand van hebben maar maanvissen kunnen best groot worden dus ergens is het wel begrijpelijk, maar een 2e maan vis zou voor mijn gevoel gewoon kunnen.. Wel de kleine soorten dan
Ik heb over maanvissen nog niet zoiets voorbij zien komen.
Maar je hebt de leopoldi en dummerelli. Weet niet precies wat het verschil is.
Geloof alleen dat dummerelli eigenlijk altijd wildvang is.
Weet alleen dat op aanraden van de LFS 2 dummerelli in een 54 liter bak kon doen.
Maar je hebt de leopoldi en dummerelli. Weet niet precies wat het verschil is.
Geloof alleen dat dummerelli eigenlijk altijd wildvang is.
Weet alleen dat op aanraden van de LFS 2 dummerelli in een 54 liter bak kon doen.
http://www.hobbykwekers.nl/home/item/jo ... ssen-emmen
Kijk hier anders ff miss heb je er wat aan..
Ik heb zelf ook 4 maanvissen..
Ook klein blijvent in een 200 liter bak.. Gaat prima
Kijk hier anders ff miss heb je er wat aan..
Ik heb zelf ook 4 maanvissen..
Ook klein blijvent in een 200 liter bak.. Gaat prima
Ik heb het net gelezen. Alleen daar staat ook weer, wat op een hoop andere website ook staat. Maanvissen zijn minimaal 25 cm hoog. Terwijl die van mij zo'n 12 cm hoog zijn(en was). En ook niet meer groeien. terwijl als ik de website omschrijving van kleinblijvende maanvissen moet geloven. Dan hebben die vergrote ogen, of vergroeide vinnen of een scheve mond, of een andere vergoeiingen. En die van mij zijn gewoon zoals ze er horen uit te zien. Vand het wel interessant om te lezen. Maar het geeft mij nog niet echt duidelijk over dumerelli's. Wat voor maanvissen heb jij? En hoe groot zijn ze?