Stroming en algen

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Stroming en algen

Bericht door Erick »

Iemand vroeg mij van het weekend (nav mijn algenprobleem): heb jij niet te weinig stroming? Hoe weet ik dat nou? Misschien een stromingspomp plaatsen. Maar heeft dat werkelijk effect of is dat meer voor het welzijn van mijn planten en dus waarschijnlijk tegen algen?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Erikb
200-400
200-400

Re: Stroming en algen

Bericht door Erikb »

Je planten zelf zitten niet echt te wachten op stroming,echter wel op voedingsstoffen!
Voedingsstoffen worden nu eenmaal vanwege de stroming doorheen geheel de bak getransporteerd als het ware.
Bij gebrek aan stroming krijg je dus de gekende dead spots,wat wil zeggen dat er op enkele plaatsen nauwelijks voedingsstoffen worden aangevoerd en er dus kans op algvorming ontstaat.
Overdrijf het echter niet,het is zeker niet de bedoeling het water te horen kabbelen vanwege de overdreven stroming,zal zelfs je CO2 verdrijven en dan doe je meer kwaad dan goed.
Gewoon voldoende stroming zodat het water heel langzaam doorheen de bak beweegt,zonder dat je vis en plant een veldslag tegen de stroming doet voeren ;)

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Ok. Dus als de uitloop vd pomp (in mijn ogen) genoeg deining veroorzaakt, nix meer aan doen?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Het beste is altijd de uitlaat van de pomp zo ver mogelijk weg van de inlaat van de pomp ;)
Op die manier heb je eigenlijk al voldoende stroming want het water gaat steeds doorheen geheel de bak.
Ik heb het hier natuurlijk over de wat grotere bakken ;)
Bij een doorsnee bakje is een beetje stroming echt wel voldoende om geen dead spots te hebben,maak er zeker geen punt van om echt grote waterbewegingen waar te nemen.Mijn water zie je nauwelijks bewegen,en heb geen enkele dead spot ;) Uitloop 1a2 cm onder het wateroppervlak houden en een beetje centraal richten zodat het water zich verspreiden kan,verder niets doen :lol:

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

De retour en aanvoer staan maximaal uit elkaar. De aanvoer loopt langs het verwarmingselement en pompt zo de bak rond. Lijkt mij dus geen probleem. Toch? :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

gelukkig ik ben het weer eens niet mer Erik eens :)

Ik zou instroom en uitstroom aan een kant zetten :) bij voorkeur de instroom ang de voorruit de uitstroom op de zelfde kant aan de achyerkant zo gaat water rond stromen.

Wat ErikB al aangeeft je planten zijn afhankelijk van stroming ze staan stil en de voedings stoffen stromen er langs, afhankelijk van hoeveel licht je er op zet moet je ook je stroming opvoeren de fabriekjes in de planten gaan door meer licht steeds sneller weren en hebben steeds meet voedingsstoffen nodig, dus moet je meer rond pompen.

op bakken van 1 watt per liter wel 10 x per uur je bak inhoud.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Stylz. Dus voor een juwel vision 180 zou ik een 1800 pomp nodig hebben?

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Of een extra stromingspomp?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in totaal 1800 liter per uur het liefst met een stream pomp want die geven een zachte stroming met veel volume en dat vinden je planten fijn.

met minder licht heb je minder stroming nodig.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Gelukkig ben ook ik het niet helemaal eens met stylz ;) ,het forum leeft terug :P
Mijn grote bak gaat slechts 1x per uur door het filter,zeer matige stroming dus.
Ik heb geen enkele dead spot,en geen enkel alg probleem ;)
Stroming is belangrijk ja,maar ga het zeker niet overdrijven!
Wat stylz beschrijft is theorie,maar de praktijk bewijst alweer dat het ook anders kan.
In hele grote bakken mag er gerust een stream pomp staan,niets op tegen.....
Maar in de doorsnee bakjes die hier besproken worden,kleine bakjes dus kan het best zonder!
Ook mijn grote bak heeft er geen,with 0 troubles ;)

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Heel leuk. Maar nu weet ik nog nix. :?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

That's the problem here,het wordt stylz versus erikb :D
We hebben namelijk beide gelijk,en geven je beide vanuit onze eigen overtuiging goed advies!
Zoals gekend op dit forum hebben we beide een totaal andere visie op aquaristiek ;)
Het leuke is echter,we hebben beide geweldige bakken die goed draaien met totaal tegenovergestelde methodes ;)
Je zal dus zelf een keuze moeten maken,dat staat je vrij waar je je het beste bij voelt en wat haalbaar voor je is!
Stylz staat voor ei methodes,veel waterwissels :evil:
Ikzelf heb een gesloten systeem,geheel geen wissels en trage doorstroming ;)
Het werkt beide,en dat hebben we ook in de praktijk bewezen :lol:
De keuze hoe jij aquaristiek beleefd is geheel aan jou :P

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Bedankt dames. Ik ga voor de EI methode. Lekker ADHD verantwoord :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het is een beetje vergelijkbaar met de discussie over bepaalde planten wel of niet zonder CO2 veel weinig stroming enz.

Ja je kan op een koord dansen over de rivier, je kan ook een brug gebruiken om aan de andere kant te komen.

Wat ik wil zeggen je kan met een onstabiel systeem ook goede resultaten halen, maar met CO2 en met sporenelementen toevoegen, met voldoende stroming en waterwissels is het gewoon makkelijker.

Eigenlijk is er geen kust aan op de EI methode, maar natuurlijk mag het ook ingewikkeld.

Onderwerp auteur
Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Inderdaad. Ze kunnen beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen :D :D :D :D :D