Mensen,
Welke stromingspomp kan ik het best gebruiken in een bak van 100x40x50 (LxBxH)?
Moet niet te zwak zijn maar ook niet te sterk. Ik twijfel tussen een hydor koralia 900 of 1600.
Ik neig naar de 900, ook al vanwege de ruim bemeten externe filterpomp.
Dennis
Welke stromingspomp?
Welke stromingspomp?
Hoi, kom je een bakkie doen?
Re: Welke stromingspomp?
kijk ook eens naar de Sicce Voyager Nano.
Wat je wilt is een goede stroming, en niet een storm in je bak.
Misschien vind je een winkel waar je de verschillende pompen kan zien draaien?
Wat je wilt is een goede stroming, en niet een storm in je bak.
Misschien vind je een winkel waar je de verschillende pompen kan zien draaien?
De vraag valt zo wat lastig te beantwoorden maar gelukkig kan je zelf ook rekenen
Stroming van een goed belichte bak moet ongeveer 10 x de bak inhoud zijn, je bak inhoud is 200 liter dus moet je rond de 2000 l/h hebben, je filterpomp is ruim bemeten, maar handiger is de liters per uur op te geven.
Stel ruim bemeten, normaal is voor een 200 liter bak een 400 l/h filter jij bent ruim dus zeg 800 l/h (staat op je filter vast ergens en anders kan je het opzoeken.
Dat trek je af van de 2000 l/h die je wil hebben dus bv
2000-800= 1200 l/h ik zou dan beginnen met een 900 l/h koralia 1600 zal vermoedelijk te sterk zijn.
Stroming van een goed belichte bak moet ongeveer 10 x de bak inhoud zijn, je bak inhoud is 200 liter dus moet je rond de 2000 l/h hebben, je filterpomp is ruim bemeten, maar handiger is de liters per uur op te geven.
Stel ruim bemeten, normaal is voor een 200 liter bak een 400 l/h filter jij bent ruim dus zeg 800 l/h (staat op je filter vast ergens en anders kan je het opzoeken.
Dat trek je af van de 2000 l/h die je wil hebben dus bv
2000-800= 1200 l/h ik zou dan beginnen met een 900 l/h koralia 1600 zal vermoedelijk te sterk zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Duidelijk, mijn pomp (Eheim experience 350) pompt 1050 L per uur.
Dus een stromingspomp van 900 liter is zeker voldoende.
Thanks.
Dennis
Dus een stromingspomp van 900 liter is zeker voldoende.
Thanks.
Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?
ik heb de hydor koralia1600 in mijn 80 cm bak.
Dit is zeker niet overdreven hoor. samen met mijn Eheim 2071 verzet ik dus zo'n 2550 liter/uur.
Dit is zeker niet overdreven hoor. samen met mijn Eheim 2071 verzet ik dus zo'n 2550 liter/uur.
Ik heb sinds kort de Hydor koralia 900 in mijn 160 liter bak. Dit bevalt prima. Ik vind het een erg fijn pompje. Je hoort hem ook niet.