Het gebruik van een stromingspomp?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Het gebruik van een stromingspomp?

Bericht door AquaMartin »

Hoi,

in mijn Juwel vision 180 heb ik momenteel een Eheim classic 2213 filter. Deze zorgt voor glashelder water, maar ik merk dat niet alle plantjes echt beweging krijgen van de uitstroom. (zie de link in m'n handtekening om de bak te bekijken).

Ik heb er al over nagedacht of ik de uitstroom van m'n filter horizontaal achterin m'n bak kan hangen, maar ik heb een 3d achterwand waardoor dat erg lastig is.
Is het voor mijn bak aan te raden om een stromingspomp aan te schaffen, en zo ja: wat voor sterkte is een goede start? (Ik hoef niet per see allerlei tsunami's in m'n bak, maar een beetje meer stroming zou wel goed zijn lijkt me).

(wellicht een leuk idee voor een discussie: stromingspomp, ja of nee?)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Het gebruik van een stromingspomp?

Bericht door Kees »

Voor de plantjes hoef je geen stroming te creëren.
Of te wel, ik zou het niet doen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Moshimoshi
0-200
0-200

Bericht door Moshimoshi »

Ook waarderen niet alle vissen een hardere stroming...
Mijn Trigon 190...

魚をお願いします

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Oké. Ik dacht dat het belangrijk was om voldoende stroming in de bak te creëren zodat de voedingstoffen goed bij alle planten kunnen.
Maar dat raden jullie op dit moment dus af?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Kees schreef:Voor de plantjes hoef je geen stroming te creëren.
Of te wel, ik zou het niet doen.
Dat is niet waar, plantjes hebben stroming nodig dat is de enige manier om voedings stoffen naar de plant te krijgen.
Met lage verlichting merk je dat niet zo met hoger belichte bakken is het noodzakelijk.
Elke plant staat in een laagje stilstaand water wat geen voedings stoffen bevat die heeft de plant nl net opgenomen.

met veel licht moet de plant veel voedings stoffen hebben en wordt die laag dikker terwijl de plant juist meer nodig heeft wordt het dus moeilijker om de stoffen te krijgen.

De enige manier om die laag dun te houden is stroming, zonder stroming staan planten in een goed belichte bak die vol zit met voedingsstoffen honger te hebben zeg maar.

vrijwel geen ene vis waardeerd een harde stroming, daarom moet je ook niet met opvoerpompen stroming maken zoals van een pot filter, dit is een harde dunne straal met weinig volume.
een stromings pomp geeft juist een brede zachte straal met veel volume, alle vissen vinden dat zo ongeveer fijn, ook je planten, want die waarderen een dunne harde straal ook niet.

dit soort pompen zijn ideaal, veel liters zachte stroming met een minimaal verbruik, garnaal vriendelijk ....

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik zet zelf ook te denken over zo'n wave pump...Maar ik kijk het eerst zo even aan.

Martin, ik heb laatst ook een spraybar aan mijn achterwand geplaatst. (Gaatjes in de achterwand gemaakt met een kleine kruiskop schroevendraaier en daar de klemmetjes waar normaal zuignapjes op zitten erin gedrukt. Werkt perfect!) De spraybar heeft mijn man gemaakt door een pvc pijp te buigen en gaatjes erin te boren.
Ik twijfel nu ook of mijn stroming nog genoeg is..

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Ik zit er ook aan te denken om een extra stroming pompje te gaan gebruiken.
Ik heb een Eheim 2224 filterpomp, maar ik zie niet overal stroming.
Maar wat je niet ziet wil misschien niet zeggen dat het er niet is.
Nu zie ik wel van die stromings pompjes die je in je bak kan hangen, maar dat is dan weer zo'n stukje techniek wat in de bak hangt, en wordt er niet mooier op allemaal.
Kan je niet beter een extra externe filterpomp gebruiken? dan de in en uitstroom aan dezelfde kan als de bestaande om tegenwerking te voorkomen. En je hebt ook nog eens extra filter capaciteit. Of is dit dan weet te, want overal waar "te" voor staat is teveel is mij geleerd.
Om nu gelijk naar een zwaardere filterpomp te gaan, gaat me net iets te ver.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik weet niet uit eigen ervaring of een wave pomp veilig is voor vissen en garnalen.
Ik werk met een tunze 6125 maar die zuigt uit mijn HMF dus daar kunnen geen vissen of garnalen bij, heeft iemand een dergelijke pomp veilig in de bak hangen ?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Henton schreef:Of is dit dan weet te, want overal waar "te" voor staat is teveel is mij geleerd.
Behalve tevreden :mrgreen:

Ik heb nu een Eheim 2222..Ik wil overstappen op een 2224, kijken of dat beter gaat. Evt kan er dan altijd nog een wavepump bij...Maar ik ben met je eens dat het wéér een stuk techniek in de bak is..

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tuurlijk is een extra filterr ook goed te doen, ik ben het met jullie eens niet te veel techniek zichtbaar in de bak, ik heb het voordeel dat je ze bij mij totaal niet ziet.
een extra filter kan altijd maar, die verbruiken wel veel meer stroom omdat ze op moeten voeren.

maar zeker zet maar een 2 filter aan de zelfde kant :mrgreen:
Probleem is dat filter fabrikanten aangeven van voor 300 liter maar dat is dan voor het filter niet voor stroming.
normaal moet je ongeveer een filter nemen van 4 x te groot is voor je bak als je voldoende stroming wil hebben voor een goed verlichte planten bak.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

normaal moet je ongeveer een filter nemen van 4 x te groot is voor je bak als je voldoende stroming wil hebben voor een goed verlichte planten bak.
Ok..dus als ik moest kiezen tussen deze:
http://www.aquarium-winkel.nl/eheim-222 ... p-581.html
of deze:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=8323
Welke zou je dan aanraden..?

De 2071 is wel krachtiger maar verbruikt ook meer en heb ik het echt nodig? Of is de 2224 genoeg? Ik wil ook niet dat mijn planten allemaal tegen het raam aangeplakt zitten straks...... :?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik weet jou bakmaat niet uit mn hoofd :)

zet je de pomp op een spraybar dan valt het vaak wel mee, het is meestal niet de hoeweelheid stroming waar alles last van heeft maar de soort stroming een rustige wordt goed gewaardeerd terwijl een harde stroming met het zelfde volume niet verdragen wordt.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

mijn bak is 100x40x14 cm

Dus de spraybar aan de achterwand met mijn 2222 filter is eigenlijk al voldoende..? Ik heb het gevoel dat de stroming flink is teruggelopen sinds ik de spraybar heb vervangen....Heb nu wel stroming door mijn hele bak alleen niet zo hard..Kan ook niet zeggen of het helemaal achterin de bak terecht komt....Ik weet ook niet hoe ik daar achter kom..
Sommige planten bewegen wel mee maar sommige ook niet. Nu weet ik niet of dat kan komen omdat de planten zelf wat stugger zijn?

Onderwerp auteur
AquaMartin
400-600
400-600

Catfish schreef:mijn bak is 100x40x14 cm

Dus de spraybar aan de achterwand met mijn 2222 filter is eigenlijk al voldoende..? Ik heb het gevoel dat de stroming flink is teruggelopen sinds ik de spraybar heb vervangen....Heb nu wel stroming door mijn hele bak alleen niet zo hard..Kan ook niet zeggen of het helemaal achterin de bak terecht komt....Ik weet ook niet hoe ik daar achter kom..
Sommige planten bewegen wel mee maar sommige ook niet. Nu weet ik niet of dat kan komen omdat de planten zelf wat stugger zijn?
Heb je de stroming al gecontroleerd met zo'n druppeltest? Wellicht wordt je daar wijzer van!

Vanavond heb ik mn in- en uitstroom aan dezelfde kant gehangen, dat zorgt al wel voor betere doorstroming merkte ik :D
Een wavepump laat ik nog heel even voor wat het is, dat kan altijd nog :)

Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Ik ga vandaag denk ik ook even mijn instroom aan de zelfde kant hangen, en een twijfel voor de wave pump is hier ook nog steeds aanwezig