EX700 tetra pomp
EX700 tetra pomp
ik heb een EX700 tetra pomp op een 200 lieter bak zitten
alleen ik het idee dat er te weinig stroming door me bak gaat..
me plantjes bewegen niet tot nauwelijks.
ik heb een spraybar een de rechterkant van me achterwand hangen
en me instroom aan de linkerkant
me plantjes willen rechts dus wel wat bewegen maar links totaal niet echt ..
is me pomp te zwak voor deze bak ? of is er wat anders aan de hand ?
iemand tips ?
Thnx
alleen ik het idee dat er te weinig stroming door me bak gaat..
me plantjes bewegen niet tot nauwelijks.
ik heb een spraybar een de rechterkant van me achterwand hangen
en me instroom aan de linkerkant
me plantjes willen rechts dus wel wat bewegen maar links totaal niet echt ..
is me pomp te zwak voor deze bak ? of is er wat anders aan de hand ?
iemand tips ?
Thnx
Re: EX700 tetra pomp
Hallo Rick,
Qua vermogen moet de 700 wel genoeg zijn voor je bak. heb je de pomp op een hoogte tov de bak die binnen de specificaties valt? de onderkant van de pomp naar de water oppervlakte mag niet te groot worden, omdat anders de pomp het niet meer voor elkaar krijgt.
Met jouw in en uitstroom positie zou er een spiraal stroom door je bak moeten ontstaan langs alle obstakels die het stromende water tegenkomt. Probeer eens in gedachten die spiraal te zien en kijk waar er obstakels die spiraal verstoren.
Is de rotor van de pomp nog goed gangbaar?
Zelf heb ik met een EX800plus in een 200ltr bak goede ervaring met de spraybar links boven aan de korte kant, een beetje naar de voorkant toe geplaatst. Links onder tegen de achterwand de afzuig. Mijn spraybar staat iets diagonaal waardoor er een stroom staat in de bak: aan de oppervlakte van links voor naar rechts achter, aan de rechterkant naar beneden en dan in de onderste waterlagen van rechts naar links. Aan de linkerkant gaat een deel van de stroom naar boven richting spraybar en een deel naar de afzuig.
succes, Fenna
Qua vermogen moet de 700 wel genoeg zijn voor je bak. heb je de pomp op een hoogte tov de bak die binnen de specificaties valt? de onderkant van de pomp naar de water oppervlakte mag niet te groot worden, omdat anders de pomp het niet meer voor elkaar krijgt.
Met jouw in en uitstroom positie zou er een spiraal stroom door je bak moeten ontstaan langs alle obstakels die het stromende water tegenkomt. Probeer eens in gedachten die spiraal te zien en kijk waar er obstakels die spiraal verstoren.
Is de rotor van de pomp nog goed gangbaar?
Zelf heb ik met een EX800plus in een 200ltr bak goede ervaring met de spraybar links boven aan de korte kant, een beetje naar de voorkant toe geplaatst. Links onder tegen de achterwand de afzuig. Mijn spraybar staat iets diagonaal waardoor er een stroom staat in de bak: aan de oppervlakte van links voor naar rechts achter, aan de rechterkant naar beneden en dan in de onderste waterlagen van rechts naar links. Aan de linkerkant gaat een deel van de stroom naar boven richting spraybar en een deel naar de afzuig.
succes, Fenna
okee, ja mijn pomp zelf staat in het kastje onder mijn aquarium dnek ik met een slang van hooguit 1 meter naar mijn bak.. ja als ik zo kijkt maak mijn bak nu een cirkel stroming. ik heb ze allebij nu recht hangen net onder mijn water oppervlak.
ja mijn spraybar hang dan rechts en me instroom links,
dus jij heb ze niet beide aan de achterwand ? ik heb 2 bars die ik in elkaar kan schuiven..
en heb ze dus aan me achterwand hangen,
ja mijn spraybar hang dan rechts en me instroom links,
dus jij heb ze niet beide aan de achterwand ? ik heb 2 bars die ik in elkaar kan schuiven..
en heb ze dus aan me achterwand hangen,
ik had in een andere topic dit ook al beantwoord voor stroming is deze pomp te klein als filter is hij net voldoende.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
ja ik had het gelezen..
dus dat zou betekenen dat ik nu een hele nieuwe pomp moet halen ?
waarom geven ze dan aan dat het tot 250 liter is ?
dus dat zou betekenen dat ik nu een hele nieuwe pomp moet halen ?
waarom geven ze dan aan dat het tot 250 liter is ?
Misschien omdat de fabrikant alleen rekening houdt met hoeveel water er in een bak gaat en niet met het aantal vissen, planten bodembedekking en hardscape..?
Met minder vissen en planten die voeding nodig hebben kun je waarschijnlijk met een minder krachtige filter ook wel uit de voeten...
Mijn filter was in het begin ook prima..Nu merk ik dat ik die van mij waarschijnlijk ook moet vervangen voor een sterkere...Helaas..
Met minder vissen en planten die voeding nodig hebben kun je waarschijnlijk met een minder krachtige filter ook wel uit de voeten...
Mijn filter was in het begin ook prima..Nu merk ik dat ik die van mij waarschijnlijk ook moet vervangen voor een sterkere...Helaas..
moet me wateroppervlak nou wel of niet bewegen ?
me water maakt nou een soort van rimpels/golfen is dat juist bij co2 gebruik of moet me oppervlak juist stilstaan ?
me water maakt nou een soort van rimpels/golfen is dat juist bij co2 gebruik of moet me oppervlak juist stilstaan ?
-
AquaMartin
- 400-600

Hoe dichter je uitlaat bij de oppervlakte van het water zit (en hoe meer rimpels je in het water hebt), hoe meer co2 verlies je hebt in het water.
Het is in principe geen probleem als het wateroppervlak wat in beweging is, maar je uitstroom moet wel gewoon onder water staan onder normale omstandigheden.
Kijk anders eens hier, erg leerzame website. Ook de reacties onder het bericht geven erg veel info:http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium
Het is in principe geen probleem als het wateroppervlak wat in beweging is, maar je uitstroom moet wel gewoon onder water staan onder normale omstandigheden.
Kijk anders eens hier, erg leerzame website. Ook de reacties onder het bericht geven erg veel info:http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium
een oppervlak mag wel stromen zeg maar rustig bewegen, maar het moet niet turbulent zijn dus met spetters enzo.
De fabrikant geeft op voor een filter en dat klopt, voor stroming zegt dat niets en vaak is dat onvoldoende.
Maar ook daar over lopen de meningen, weer uit een.
filter is meestal iets van 2 x de bak inhoud per uur door je filter stroming is optimaal 10 x je bak inhoud incl filter cap.
De fabrikant geeft op voor een filter en dat klopt, voor stroming zegt dat niets en vaak is dat onvoldoende.
Maar ook daar over lopen de meningen, weer uit een.
filter is meestal iets van 2 x de bak inhoud per uur door je filter stroming is optimaal 10 x je bak inhoud incl filter cap.
Spraybar eraf halen. Heb ik ook gedaan. En dan kun je direct een mooie stroming maken.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.
spraybar er af halen geeft zeker een slechter stroming in het hele aquarium dan een spraybar over de lengte.
hoog uit krijg je lokaal wat meer stroming, maar dat zoek je niet in een planten bak.
hoog uit krijg je lokaal wat meer stroming, maar dat zoek je niet in een planten bak.
Hoe zit het dan als je de spraybar weghaalt maar wel een stromingspomp/wavepump in je bak hebt hangen?stylz schreef:spraybar er af halen geeft zeker een slechter stroming in het hele aquarium dan een spraybar over de lengte.
Of is het sowieso beter om altijd de spraybar te laten hangen?
Als je een wave pomp plaats kan je gewoon met de normale uitstroom werken zolang je ze maar min of meer de zelfde kant uit laat gaan, vooral omdat je met een wave vaak makkelijk aan de 10 bak inhoud komt.
In zeewater zie je vaak pompen tegen elkaar in staan maar dan werk je met 30 x de bak inhoud of zo.
Wat wij zoeken is een gelijkmatige stroming door de helebak zodat elke plant zijn voedings stoffen voorbij ziet komen.
Ik vergelijk het altijd met een emmer water draai rustig aan in de ronte met je hand en in de hele emmer ontstaat stroming op een gelijkmatige manier.
Draai je hand om van draai richting en de stroming wordt turbulent komt vrijwel tot stilstand en draait dan om, maar kijk eens hoeveel kracht het je kost om de stroming met geweld om te gooien.
Met 2 tegen elkaar staande pompen vernietig je heel veel stromings energie.
In zeewater zie je vaak pompen tegen elkaar in staan maar dan werk je met 30 x de bak inhoud of zo.
Wat wij zoeken is een gelijkmatige stroming door de helebak zodat elke plant zijn voedings stoffen voorbij ziet komen.
Ik vergelijk het altijd met een emmer water draai rustig aan in de ronte met je hand en in de hele emmer ontstaat stroming op een gelijkmatige manier.
Draai je hand om van draai richting en de stroming wordt turbulent komt vrijwel tot stilstand en draait dan om, maar kijk eens hoeveel kracht het je kost om de stroming met geweld om te gooien.
Dus als je spraybar aan de achterwand hangt moet je stromingspomp ook enigszins naar de voorkant stromen, mag dit ook een beetje schuin de bak in?stylz schreef:Als je een wave pomp plaats kan je gewoon met de normale uitstroom werken zolang je ze maar min of meer de zelfde kant uit laat gaan, vooral omdat je met een wave vaak makkelijk aan de 10 bak inhoud komt.
Of kun je dan beter je spraybar aan de zijkant hangen, zodat alles dezelfde kant op stroomt?
Ik kan me voorstellen dat als je stromingspomp tegen de voorruit aan staat in bv de linkerhoek, de rechterhoek niet voldoende stroming meekrijgt, omdat de stroming beperkt blijft tot de linkerhoek. Of valt dit mee?
Ik heb de spraybar aan de korte zijde net onder de waterspiegel hangen, de stromingspomp hangt aan dezelfde kant en versterkt als het ware de stroming die uit de spraybar komt. Je ziet dan de stroming mooi over de bodem terug komen naar je uitstroom.
Ik denk dat dit een mooie manier is om overal stroming te hebben, ik zie nu ook nergens geen ophoping meer van vuil e.d. liggen.
Ik denk dat dit een mooie manier is om overal stroming te hebben, ik zie nu ook nergens geen ophoping meer van vuil e.d. liggen.