Gekregen plantjes, vraagjes.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Gekregen plantjes, vraagjes.

Bericht door karinD »

Omdat mijn limnophila sessiflora het niet zo best meer doet, heb ik wat van mijn vader gekregen. Alleen zitten die plantjes wel onder de alg. Gewone groene alg, ik heb het er zo goed als helemaal af kunnen spoelen onder de kraan.
Als er nog wat alg op is blijven zitten, kan het dan kwaad?
Ik laat de planten een paar dagen in een emmer staan, om te spoelen. Zondag heb ik pas tijd om ze erin te zetten.

Ik heb 2 soorten gekregen, limnophila sessiflora en een soort van waterpest. Het is niet de gewone waterpest, maar het schijnt er familie van te zijn. Ik kon hem niet vinden op de google. De blaadjes zijn smaller en zachter dan die van de waterpest. Ik heb er dus geen foto nog van.
Maar kan deze plant goed tegen iets schaduw, of wil hij het liefste in het felle licht staan? Kan ik hem gewoon achter de sessiflora planten, waarbij hij onderin onder de bladeren van een anubias bartelli staat?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Mistervis
0-200
0-200

Re: Gekregen plantjes, vraagjes.

Bericht door Mistervis »

De Limnophila sessiliflora is een goede en weinig eisen stellende aquariumplant en een goed alternatief voor Cabomba, die veel licht nodig heeft. De plant groeit vaak wat langwerpig uit bij weinig licht, maar dit kan tot op zeker hoogte worden tegengegaan door de groei te stimuleren door wat Co2 toe te voegen. Ze komen het best tot hun recht wanneer ze in groepen worden geplant. Wanneer ze goed groeien zenden ze uitlopers die zich uitstrekken over de bodem. Limnophila sessiliflora werd voorheen "Ambulia'' genoemd.

Bron: Tropica.com

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, klopt. En hij deed het ook heel goed tot voor kort, maar sinds anderhalve maand groeien ze bijna niet meer en worden ze van onder helemaal kaal. Ik had 2 mooie bosjes staan, maar daar zijn nu nog maar 5 takjes van over. Vandaar dat ik wat van mijn vader gekregen heb.

Ik heb net het water even ververst in de emmer, maar toch ruik ik nog steeds een beetje alg, dus zijn de planten nog niet helemaal schoon. Kan dat kwaad, ga ik dan niet juist weer algen mijn bak in halen waar ik net redelijk vanaf ben?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Als de omstandigheden in je aquarium gunstig zijn voor algen, kwamen ze toch wel. Als je omstandigheden slecht zijn voor de algen, trekken ze weer weg :)

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ok, dus het kan geen kwaad. Dan ga ik ze vandaag of morgen planten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou dat niet doen, het is wat kort door de bocht om te stellen dat algen of groeien of dood gaan in een bak.

Je kan door de introductie van algen wel degelijk in de alg problemen komen, niet voor niets beginnen vrijwel alle alg adviezen met verwijder zoveel mogelijk met de hand.
Neem de meeste groenen algen, maar ook penseelalg bv die doen het gewoon op goed water, dan is het zaak zoveel mogelijk alg met de hand te verwijderen, je krijgt de omstandigheden nl niet zo dat de alg vanzelf dood gaat en je planten groeien.
In een goede bak hangt het evenwicht naar je planten en krijgen algen geen kans, maar dat wil niet zeggen dat je ze de kans moet geven.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je voor je reactie