Onderhoud aquarium 7,5 liter

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
helpiehelp
0-200
0-200

Onderhoud aquarium 7,5 liter

Bericht door helpiehelp »

Beste forumleden,

Op advies van de verkoper: Heb ik een klein aquarium gekocht (7,5 liter) daarmee kreeg ik 3 plantjes en een luchtpompje erbij. Ook heb ik een kempvis 1 mannetje en 2 vrouwtjes erbij gekregen en 2 algen eterstjes er bij. Het was het showmodel en volgens de verkoper kon dit makkelijk. Ik vertrouwde de verkoper maar nu dat ik problemen begin de krijgen met het aquarium begin ik te geloven dat de verkoper(van een dierenwinkel) het showmodel gewoon kwijt wou.

-Ik heb nu last van soort kleverigheid (een soort alg?), hoe kom dit?

-Veel onderhoud tips zijn niet van toepassing omdat ik zo weinig ruimte heb om mee te werken. Dus heb ik iemand schoonmaak tips voor me en onderhoud tips?

-Klopt het dat ik geen lamp en filter nodig heb?

-Weet iemand waar ik een lamp kan kopen? En moet het ene uvlamp zijn of led of...?

Groet,

Helpiehelp

Rickpad
1000+
1000+

Re: Onderhoud aquarium 7,5 liter

Bericht door Rickpad »

Zo te horen ben je het slachtoffer geworden van een verkoper die euro tekens in zn ogen had.

7,5 liter bak is vrij klein, hier kunnen niet veel dieren in. Het is geschikt voor garnalen en eventueel 1 betta. (maar ook absoluut niet meer). die 3 betta's die je er nu in hebt zitten gaat geheid mis en dat word een slachtpartij.

Dan de welbekende "algeneters", vaak eten die helemaal geen algen of gewoonweg niet genoeg om je bak schoon te houden. Daarnaast kunnen sommige "algeneters" behoorlijk groot worden en zijn dus niet geschikt voor je aquarium.

Met die kleverigheid kan ik je zo niet helpen. misschien maakt een foto meer duidelijk.

Een filter en een lamp zijn niet noodzakelijk, maar bedenk wel dat als je geen lamp wil het aquarium op een erg lichte plaats moet staan. Hierbij kan je denken aan de vensterbank. Dit heeft alleen het nadeel dat je snel last krijgt van algen. Dus een lamp is vaak wel aan te raden.
Een filter hoeft in principe niet maar dan moet je wel dagelijks een flinke hoeveelheid water verversen. Aangezien niet iedereen daar zin in heeft, en het haast onmogelijk word om te doen bij grotere aquaria, is een filter zeker aan te raden en eigenlijk onmisbaar.

Voor lampen is erg veel keus. uvlampen hoeven niet en hebben ook niet erg veel zin bij aquaria, die zijn bedoeld voor reptielen. Misschien is het handig om hier zelf eens wat over te gaan oriënteren op google.

Als advies zou ik je mee willen geven dat een aquarium van 60 cm een veel handigere optie is om mee te beginnen. Hier kan je al echt vissen in kwijt en heb je qua inrichting ook meer mogelijkheden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wat rick zegt :lol:
Op zich heb je wel opties hoor met 7.5 liter lekker veel planten evt garnalen, hoewel je moet het dan wel verwarmen, liefst toch een pompje en licht.

voorbeeld.

allemaal onder de 28 liter http://showcase.aquatic-gardeners.org/2013/index0a.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
helpiehelp
0-200
0-200

Bericht door helpiehelp »

Bedankt, was paar dagen overuurtjes aan het maken(verplicht). Nadat ik het bericht las vanochtend ben ik terug gegaan van hoe en wat verteld. En heb mijn geld terug gekregen. Het is ging iets moeilijker dan ik het nu beschrijf maar resultaat is hetzelfde.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Heb je ook een ander aquarium weer mee terug genomen?