Hallo!
Ik heb een vraag over mijn Eheim 2222 buitenfilter.
Hier de specificaties:
Pompcapaciteit ca. 500 l/h.
Opvoerhoogte m/wk ca. 1,30
Voor aquaria tot ca. 150 L
Filtervolume ca. 2,3 L
Nu is mijn aquarium 160 liter netto. Hier gaan de bodem, hout en planten nog vanaf...Geen idee hoeveel ik overhoud aan water..Ik denk zo'n 140-130 liter. De pomp is geschikt tot zo'n 150 liter.
Nu is mijn vraag, is deze pomp nog wel geschikt voor mijn bak? Ik heb deze aangeschaft samen met mijn 120 liter aquarium..Toen was hij krachtig genoeg. Ik spoel zo'n 1x in de 3 mdn de inhoud (niet té grondig) uit en vervang dan de bovenste filterwatten (de witte). Hij draait bij mij op volle toeren. Hij blaast ook netjes de hele bak door(van rechterruit naar linkerruit).
Ik ververs 1x pw +/- 40% van het water en hevel hierbij gelijk de bodem af.
Anders zou ik moeten overstappen op de 2224. Deze is geschikt tot 180 liter met een pompcapaciteit van 700 l/h.
Ik weet dat je beter een te grote pompcapaciteit kan hebben..maar als het niet echt nodig is hem te vervangen dan laat ik hem liever staan..
Het gaat om deze, het is de kleinste in de serie
http://www.aquarium-winkel.nl/eheim-222 ... p-580.html
Eheim 2222 op 160 liter water
Re: Eheim 2222 op 160 liter water
Het ligt heel sterk aan wat voor aquarium je hebt, heb je meer dan 0.5 watt pet liter aan T5 verlichting dan zou ik zeggen ga voor 10 x je bak inhoud aan circulatie, even los van netto liters en opvoerhoogte gewoon.
Bak is netto x liter de pomp doet x liters per uur volgens de fabrikant dat deel je door elkaar.
Onder de 0,5 w/l maakt het niet zo veel uit wat je circuleert daar boven wel.
Bak is netto x liter de pomp doet x liters per uur volgens de fabrikant dat deel je door elkaar.
Onder de 0,5 w/l maakt het niet zo veel uit wat je circuleert daar boven wel.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
Linda
Onderwerp auteur - Lid toezichthoudersteam

Ik heb twee T8 buizen van 35 watt in mijn bak..Dus ik kom uit op 0,4 watt per liter.
Vraag ik me alleen af wat dat precies te maken heeft met de pompcapaciteit van je filter. Ik dacht dat dat te maken had met reinigingsfrequentie, aantal vissen/planten etc..ivm vervuiling van het water.
Wel bedankt voor het meedenken
Vraag ik me alleen af wat dat precies te maken heeft met de pompcapaciteit van je filter. Ik dacht dat dat te maken had met reinigingsfrequentie, aantal vissen/planten etc..ivm vervuiling van het water.
Wel bedankt voor het meedenken
klopt wel je kan circulatie bij meer dan 0.5 w/l ook opvoeren met lossen circulatie pompen, dat heeft dus niets te maken met je filtercapaciteit.
Er is echter wel zo iets als voldoende stroming in je bak hebben.
Omdat de meeste mensen alleen uitgaan van een potfilter zonder extra pompen op de bak gebruik ik liever de 10 x bak inhoud om je pompcappaciteit van je potfilter te berekenen als je meer dan 0.5 w/l hebt.
Maar goed je hebt gelijk dat mag potfilter plus een evt circulatie pomp zijn.
Waarbij ik 5 x je bak inhoud voor een potfilter toch wel het minimum vind.
Kies je een dergelijke capaciteit dan is je filter volume altijd groot genoeg, de meeste fabrikanten gaan bij hun opgave hoe groot je filter moet zijn alleen uit van standtijd en hoog uit 5 x je bak inhoud, dan kom je bij een goed verlichte bak dus flink te kort en hou je problemen.
Jij hebt 0.4 w/l aan T8 dus lang niet in de buurt van 0.5 w/l aan T5, denk omgerekend dat je ergens onder de 0.3 w/l blijft steken, dan is CO2 en sporen elementen opname geen enkel probleem en kan je met een kleinere pomp volstaan.
maar is niet echt overdreven veel hoor wat je er op hebt staan een 800 l/h pomp zou beter passen.
Er is echter wel zo iets als voldoende stroming in je bak hebben.
Omdat de meeste mensen alleen uitgaan van een potfilter zonder extra pompen op de bak gebruik ik liever de 10 x bak inhoud om je pompcappaciteit van je potfilter te berekenen als je meer dan 0.5 w/l hebt.
Maar goed je hebt gelijk dat mag potfilter plus een evt circulatie pomp zijn.
Waarbij ik 5 x je bak inhoud voor een potfilter toch wel het minimum vind.
Kies je een dergelijke capaciteit dan is je filter volume altijd groot genoeg, de meeste fabrikanten gaan bij hun opgave hoe groot je filter moet zijn alleen uit van standtijd en hoog uit 5 x je bak inhoud, dan kom je bij een goed verlichte bak dus flink te kort en hou je problemen.
Jij hebt 0.4 w/l aan T8 dus lang niet in de buurt van 0.5 w/l aan T5, denk omgerekend dat je ergens onder de 0.3 w/l blijft steken, dan is CO2 en sporen elementen opname geen enkel probleem en kan je met een kleinere pomp volstaan.
maar is niet echt overdreven veel hoor wat je er op hebt staan een 800 l/h pomp zou beter passen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
Linda
Onderwerp auteur - Lid toezichthoudersteam

Bedankt voor je reactie stylz.
Met die stroming zit het wel goed. Daar maak ik me geen zorgen over. Nu kan ik rustig sparen voor evt een zwaardere pomp zonder me gelijk zorgen te maken dat het water niet schoon is oid..
Dat behaal je natuurlijk ook met water verversen.
Ik heb goerami's en halfsnavelbekjes in mijn bak zwemmen..Dus dan moet je ook niet té veel stroming in je bak hebben volgens mij.
Vandaag mijn pomp maar weer eens schoonmaken
Met die stroming zit het wel goed. Daar maak ik me geen zorgen over. Nu kan ik rustig sparen voor evt een zwaardere pomp zonder me gelijk zorgen te maken dat het water niet schoon is oid..
Dat behaal je natuurlijk ook met water verversen.
Ik heb goerami's en halfsnavelbekjes in mijn bak zwemmen..Dus dan moet je ook niet té veel stroming in je bak hebben volgens mij.
Vandaag mijn pomp maar weer eens schoonmaken