CO2/ph te hoog

Plaats reactie

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

CO2/ph te hoog

Bericht door aquarioot »

Dag allemaal,

Ik heb al enkele maanden nu een CO2 systeem van JBL (M602)
Ook gebruik ik de JBL CO2 continue test en die mooi lichtgroen tot geel gekregen(met een KH van 6 zit ik daardoor aan PH6.8 )
Nu was ik deze week nog eens alle waarden aan het controleren met de sera druppeltests en die ph tester gaf mij 7,5-8 aan als ph waarde)

Hoe is het mogelijk dat mijn Co2 tester nu geel aangeeft(50 mg) en die losse ph tester beweerd dat mijn ph te hoog is?
Ik filter(eheim 2071) enkel met filterwatten en Substrat pro, Biomech en Mech pro

Ook heb ik nogal last van penseelalg en baardalg, wat zou duiden op tekort aan Co2 maar nog meer bijsteken durf ik niet te doen momenteel. Ook breken de blaadjes van mijn ammania gracillis gewoon de toppen af, net of ze afgesneden zijn...
sinds 14 dagen heb ik bij enkele plantjes ook een kleiballetje gestoken, de rode planten deden het plots veel beter, nu stagneert de groei weer heb ik de indruk.
Dagelijks dien ik 4ml profito toe en 2,5 ml Easy carbo(de bak is 125 liter)

De waterwaarden van deze week:
NO3: 25
NO2: 0
PH: 6,6 volgens jbl, 7,5-8 volgens sera ...
GH: 7
KH: 6
PO4: 2(wekelijkse toevoeging van KH2po4 om op peil te houden)

Ik geef 9,5uur licht per dag en de Co2 gaat 2uur op voorhand aan/uit
Boven mijn bak branden 2 T5's van 28w stuk van JBL(1x tropic en 1x colour)
enkele foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Re: CO2/ph te hoog

Bericht door stylz »

Ik zou een druppel test redelijk negeren, maar dat daar gelaten, je hebt CO2 tekort anders heb je geen penseelalg.

Dat kan zijn te weining CO2 in totaal maar ook onvoldoende stroming, als je de CO2 niet bij de plant krijgt werkt het ook niet namenlijk.
Voorlopig heb je ten opzichte van je CO2 of je aanvoer van CO2 te weinig voor de hoeveelheid licht.

Dus of je CO2 omhoog dat kan max tot je vissen naar lucht gaan happen.
Meer stroming tot 10 x je bak inhoud wordt aanbevolen.
of minder licht, met minder licht daalt de CO2 behoefte en planten hebben veel minder licht nodig dan je denkt, je belichtings duur is goed, maar je licht intensiteit matcht niet met je CO2 aanvoer.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

stylz schreef:Ik zou een druppel test redelijk negeren, maar dat daar gelaten, je hebt CO2 tekort anders heb je geen penseelalg.

Dat kan zijn te weining CO2 in totaal maar ook onvoldoende stroming, als je de CO2 niet bij de plant krijgt werkt het ook niet namenlijk.
Voorlopig heb je ten opzichte van je CO2 of je aanvoer van CO2 te weinig voor de hoeveelheid licht.

Dus of je CO2 omhoog dat kan max tot je vissen naar lucht gaan happen.
Meer stroming tot 10 x je bak inhoud wordt aanbevolen.
of minder licht, met minder licht daalt de CO2 behoefte en planten hebben veel minder licht nodig dan je denkt, je belichtings duur is goed, maar je licht intensiteit matcht niet met je CO2 aanvoer.
Ik heb nog een stromingspomp van Hydor die 1600l/u geeft, zou ik die er dan bijhangen? Die blaast wel vrij centraal gericht, ben bang dat ik dan de stromingsrichting van de spraybar om zeep ga helpen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

geen idee hoeveel stroming heb je nu in de bak staan ?

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

Ik heb de Eheim 2071, die pompt zo'n 950liter/uur
spraybar over de volledige breedte die naar rechts blaast.
Heb nu in dezelfde richting ook de Hydor van 1600L geplaats. Ook heb ik 1/3e van de spraybar naar onder gericht waardoor nu de planten onder de spraybar voldoende stroming hebben. Nu moet ik wel alle aangetaste bladeren verwijderen zeker?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik bedoel met mijn vraag over de hoeveel stroming, hoeveel x je de bak inhoud per uur rondpompt.

Voor een bak van zeg 200 liter heb je dan ongeveer 2000l/h aan pompen nodig, dus je neemt je bak inhoud die doe je maal 10 en dan kijk je of je aan dat pomp vermogen komt.

Aangetaste bladeren met penseelalg moet je idd verwijderen het gaat niet vanzelf meer weg.

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

De bak is 125 liter, met die 950liter van de filter alleen is dat misschien iets te licht.
Nu heb ik 1600+ 950 hangen, 2550(zo'n 20X de bakinhoud)

Dit is niet schadelijk neem ik aan? Heb de extra stromingspomp op de timer van CO2 gezet, dus 's nachts gaat die ook mee uit.

Dan zal ik alle aangetaste bladeren en plantjes verwijderen. Ik heb woensdagavond enkele nieuwe plantjes besteld op aquarium-planten.com en die zijn nog steeds niet geleverd. staan ergens vast op 40 Km van hier.
Gisterenavond kreeg ik de code: bestellingsretour- beschadigd verantwoordelijkheid chauffeur.

Maw de planten zitten van donderdagmorgen tot maandagavond opgesloten in een doos, topservice?

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Hi,

wees blij dat ze retour gaan ;) beter zo dan dat ze na dagen alsnog proberen af te leveren. Denk dat die webwinkel wel ervaring heeft met retouren van deze aard en zullen er vast wel professioneel mee omgaan. Het is alleen vervelend dat je hierdoor langer moet wachten op je planten.

Dat ik mijn eerste planten haalde bij een lfs, vroeg ik nog expliciet hoe lang ze het zouden uithouden als ik ze met hun verpakking in een perspex doos zou doen. De verkoper had het over makkelijk 36 uur. Uiteindelijk had ik ze bijna een dag uit het water voor ik ze in mijn aquarium zette en ze sloegen allemaal aan.

groetjes, Fenna

Onderwerp auteur
aquarioot
0-200
0-200

Bericht door aquarioot »

de jbl ph/co2 continu-test gaf dus foutief aan.
In werkelijkheid was de ph dus veel te hoog.
Nu heb ik de indicatievloeistof vernieuwd en de co2 weer lichtjes opgedreven.