Kaamlaag

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Kaamlaag

Bericht door Fabian »

Ik ga er toch maar eens een topic over openen.
Ik heb dus last van een kaamlaag, en na meerdere dingen te hebben geprobeerd (uitstroom anders plaatsen, filterwatten verschonen, anders voeren), blijft hij nog steeds aanwezig.

Mijn bak is denk ik zo'n 140 liter. Hierop draait een Eheim 2244 die 700 liter per uur pompt bruto. Daarnaast zit er nog een Superfishfiltertje in van 200 liter per uur bruto.
Overbevolking zou het wel niet zijn. 20 T. espei's, 4 Cory's en nog een paar Oto's.

Heb ik dan echt te weinig filtering? Heb oppervlakte is wel in beweging, maar de uitstroom doorbreekt de kaamlaag niet.

Alvast bedankt :)

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Kaamlaag

Bericht door timothymeertens »

http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium

dit kan je misschien verder helpen .ik heb er nooit last van.uitstroom filter laat het water zo een beetje rimpelen meer niet.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Een kaamlaag is eigenlijk een beetje onvermijdelijk in elke aquarium, ja als alls 100% klopt dan in theorie niet maar toch, afijn iedereen heeft het gewoon.
er proberen af te komen door onderhoud ik zou het niet aanraden gewoon met hardware oplossen :P

Logisch ook dat kaamlagen niet helemaal te voorkomen zijn want uiteindelijk komen er ook van goede processen vetten en olievrij en die drijven nu eenmaal.
Boven in gaan ze nergens heen, afgebroken worden ze niet je filter zuigt immers aan de bodem aan in de meeste gevallen.
oppervlakte turbulent maken wil je niet wat dat drijft CO2 af dus bruissteentje doen we maar niet :?

Een skimmer is dan een mooie oplossing, veel bakken van Barr draaien op biologen met skimmers aan de oppervlakte, ik heb persoonlijk ook een skimmer boven op mijn HMF zitten daar trekt men Eheim 2080 uit.
Voor een bestaande opzet is dat natuurlijk niets je maakt niet ff een gat in je aquarium.

een oplossing is dan een kleine skimmer b.v. deze http://www.aquaplantsonline.nl/p/6283/e ... 0-skimmer/

Afbeelding

een simpel ding nog geen 30 euro 5 watt en houd bakken tot 350 liter vrij van een kaamlaag.

er zijn meer merken hoor :P hoor wel dat je evt voor garnalen wat op moet passen de kleintjes kunnen er in gaan dat kan je weer tegengaan met een extra roostertje b.v. van een planten potje.
Gaatjes mogen ook weer niet te klein want dan zuigt hij de kaamlaag niet meer af omdat die niet breekt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Thanks voor de reacties.
Ik vind de kaamlaag spuuglelijk. :mrgreen: Dat wordt dus die skimmer bestellen. Deze kan ik gewoon i.p.v. de standaard aanzuigkorf plaatsen? Heb je zelf ervaring met die skimmer? Zo ja, is hij makkelijk af te stellen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Nee geen ervaring mee, alleen hoor ik er goede dingen over, ik heb zelf met het ontwerp van mn bak rekening gehouden met de kaamlaag dus een skimmer in mijn geval als overloop geplaatst.

zie foto, hier zie je hoe de overloop op mijn HMF zit.
Afbeelding
Hier het binnen werk :) Afbeelding
water loopt over de kam en wordt aangezogen door mijn eheim 2080 het water niveau in de bak op de HMF wordt geregeld door een opvul automaat van tunze, zo loopt er altijd oppervlakte water naar mijn pomp, in de bak meet ik ook temp en ph en de bak kan nooit droog vallen.

de skimmer is een ding wat je plaatst naast je gewone filter dus die aanzuig buis blijft gewoon, hoe het met water niveau helemaal werkt weet ik niet, kan me voorstellen dat dat kritischer wordt.

Is vast wel iets over te vinden denk ik :)

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Heb even gegoogled :)
Volgens deze handleiding sluit je hem helemaal niet aan op je filter. Of ben ik nu gek?
Edit: Nee ben ik niet :mrgreen: Dit is namelijk een mooie review.
Ik ga vanavond dus even shoppen :mrgreen: :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

lol nee het is een los ding met een eigen pomje van 5 watt :) suc6 met je kaamlaag hoor graag hoe hij werkt :mrgreen:

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik ga een review schrijven als ik hem heb ontvangen ;)
Thanks.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Altijd goed denk dat een hoop mensen baat kunnen hebben bij een dergelijk ding want zo'n kaamlaag ziet er idd echt niet uit.

lol zag dat je het zelfde artikel had gevonden als waar ik hem ook al was tegen gekomen :P

timothymeertens
800-1000
800-1000

van boven water.in en van onder water uit.geregeld het sponsje zuivermaken .meer is het niet.bekijk het als een extra stroomingpompje met 2 functies.extra stroming en verwijderen kaamlaag.handig ding dus .bij waterwissel stil zetten veronderstel ik anders draait pompje droog.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

yep waterwissel gaat hij niet halen met ze'n drijver.

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Merci voor de tip.

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

J kan ook een opp afzuiger van eheim gebruiken

timothymeertens
800-1000
800-1000

Simon schreef:J kan ook een opp afzuiger van eheim gebruiken
is wat niet zo een groot groen ding wat onmiddelijk opvalt door zijn kleur of heb ik de verkeerde voor?

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Ik heb geen idee, heb er zelf totaal geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot ze zijn. Heb er een keer over gelezen