Ik heb sinds afgelopen weekend een 90L hoek aquarium in de woonkamer staan. Uit de zon, op een mooie prominente plek en wil daar zoetwater vissen in.
De achterwanden zijn lekker donker, de bodembedekking is zwart en heb er inmiddels een aantal kleurige kunstplanten in geplaatst. Ook een mooi stuk rotsachtige decoratie waar straks wat kleinere visjes doorheen kunnen zwemmen. Er ligt ook een stuk kienhout in (rechts tegen de wand). Deze heb ik goed afgespoeld en schoongeborsteld.

De bak verkeerd momenteel in opstart fase en heb er op advies van de aquarium speciaalzaak zo'n 10ml bacteriën in gedaan om de opstart goed te laten verlopen.
Goed... de vragen:
[1] Moet de thermostaat gelijk aan staan om het water te verwarmen, of kan dat ook pas over een week?
[2] Ik wil echte plantjes minimaliseren, maar de toestand van de vissen gaan voor. advies?
[3] visbestand wat ik zou willen; koppeltje maanvissen, koppeltje diamant goerami's, schooltje roze tetras, algeneters, garnaaltjes.
- is dit een haalbaar bestand? zo ja, welke volgorde qua aanschaf is dan het beste.
- zo nee, ik wil sowieso een koppel maanvissen. advies?
[4] Ik vind de verlichting van een zoutwater bak fenomenabel mooi. Dit geeft vaak extra kleur aan de vissen zelf. Is dot mogelijk te gebruiken voor een zoetwater bak?
Niet vergeten, ik ben een leek, en heb mijn beste gedaan om me zoveel mogelijk te verdiepen in de materie, maar sommige onderwerpen lijken onvindbaar.