Aparte vragen...

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Sheriffnl
0-200
0-200

Aparte vragen...

Bericht door Sheriffnl »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds afgelopen weekend een 90L hoek aquarium in de woonkamer staan. Uit de zon, op een mooie prominente plek en wil daar zoetwater vissen in.

De achterwanden zijn lekker donker, de bodembedekking is zwart en heb er inmiddels een aantal kleurige kunstplanten in geplaatst. Ook een mooi stuk rotsachtige decoratie waar straks wat kleinere visjes doorheen kunnen zwemmen. Er ligt ook een stuk kienhout in (rechts tegen de wand). Deze heb ik goed afgespoeld en schoongeborsteld.

Afbeelding

De bak verkeerd momenteel in opstart fase en heb er op advies van de aquarium speciaalzaak zo'n 10ml bacteriën in gedaan om de opstart goed te laten verlopen.

Goed... de vragen:

[1] Moet de thermostaat gelijk aan staan om het water te verwarmen, of kan dat ook pas over een week?

[2] Ik wil echte plantjes minimaliseren, maar de toestand van de vissen gaan voor. advies?

[3] visbestand wat ik zou willen; koppeltje maanvissen, koppeltje diamant goerami's, schooltje roze tetras, algeneters, garnaaltjes.
- is dit een haalbaar bestand? zo ja, welke volgorde qua aanschaf is dan het beste.
- zo nee, ik wil sowieso een koppel maanvissen. advies?

[4] Ik vind de verlichting van een zoutwater bak fenomenabel mooi. Dit geeft vaak extra kleur aan de vissen zelf. Is dot mogelijk te gebruiken voor een zoetwater bak?

Niet vergeten, ik ben een leek, en heb mijn beste gedaan om me zoveel mogelijk te verdiepen in de materie, maar sommige onderwerpen lijken onvindbaar.

stylz
1000+
1000+

Re: Aparte vragen...

Bericht door stylz »

welkom,

ik kan je maar een advies geven gooi die plastic plantjes er uit, echte planten zorgen voor een goede waterkwaliteit en voorkomen algen, daarmee wordt het voor je visjes veel prettiger.

Met al dat plastic hoeft je thermostaat niet aan, maanvissen kan je beter in een groepje van 5 of zo aanschaffen, maar 90 liter is echt te klein.
De kleur van een zeeaquarium kan je natuurlijk best na bootsen gewoon door meer blauwlicht toe te voegen.

Maar pas wel op zonder echte planten heb je vrij snel alg problemen zeker als je het licht opschroeft.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik ben het met stylz eens wat betreft de plastic planten. Echte planten voelen je vissen zich veel beter bij en halen veel voedingstoffen uit het water die anders naar algen gaan. Ook zorgen ze voor een deel van de zuurstof in je bak die je vissen nodig hebben.

Meeste bacteriën groeien het snelst bij een kleine 37 graden, nu is dat veel te warm voor je bak, maar hoe dichter je daar bij zit hoe sneller je een goeie bacteriecultuur hebt, dus ja je zou je thermostaat aan kunnen zetten, maar is geen verplichting.

Wat betreft vissenbestand kan ik niks toevoegen op wat stylz zegt.

Om zoetwatervissen veller van kleur te krijgen kan je ook blacklight of near-UV licht toevoegen, dit doen ze in winkels ook nog wel eens om die kleuren zo fel te krijgen. Blauwe lampen of daglichtlampen zijn ook een optie, maar hebben niet hetzelfde resultaat op zoetwater vissen als op zoutwater vissen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Sheriffnl
0-200
0-200

Bericht door Sheriffnl »

Ik heb nu een aantal plantjes gekocht die ik op het kienhout heb vastgemaakt. En drijvende plantjes. De verwarming staat aan. Welke temperatuur zal ik dan aanhouden voor de komende weken? Hij staat nu op 24c.

Zou deze bak echt te klein zijn voor een koppeltje maanvissen? Maar ze zijn zo mooi ;)

Wat zou ik dan als gelijkwaardig alternatief kunnen nemen?

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Zijn het wel ook plantjes die op kienhout kunnen? Zoals Javavaren of Anubias?
Temperatuur zou ik houden tussen de 24 en 26 graden. Dus daarmee zit je wel goed.

Ja maanvissen worden gauw een kleine 30cm hoog en 15cm lang. Moet je dat eens van papier uitknippen en tegen het raam van je bak houden... Ik denk dat je dan wel ziet waarom het niet gaat.
Het zijn schitterende vissen, maar er zijn nog veel meer juweeltjes hoor.

Bij meeste is het wel handig om eerst wat ervaring op te bouwen met andere, wat meer vergevingsgezinde vissen.
Wat ik zelf een mooie vind is de Anomalochromis thomasi.
Als je die goed laat voelen in je bak is het een zwemmende discobol.

samen met roze tetra, neons of kardinalen.
Garnalen zou ik er niet snel bij doen, want die worden door cichliden gezien als lekker hapje. evenals door goeramies trouwens.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Maar ze zijn zo mooi
Door deze instelling bevinden zich ongelooflijk veel visjes in erbarmelijke omstandigheden.
Gelukkig ben jij nog op een forum gaan kijken en krijg je nuttige tips.
Andere kappen zomaar wat visjes die ze zo mooi vinden allemaal tegelijk in één bak zonder te weten of ze bij elkaar passen. Overlaatst zelf een "zoutwater" koffervis in een "zoetwater" bak zien zwemmen.
Nadien komen ze vragen wat er soms zou zijn misgegaan.
Ook zwarte bodem is niet bevorderlijk voor een mooi aquarium, maar je leest je er wel doorheen.

Vegamobiel :chat:

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Vegamobiel schreef: Ook zwarte bodem is niet bevorderlijk voor een mooi aquarium, maar je leest je er wel doorheen.

Dit gaat me toch even iets te snel. Sinds wanneer is dat zo?
Een zwarte bodem geeft de vissen een veel mooiere kleur. Er zijn zelfs mensen die vinden dat juist een lichte bodem slecht is. De vissen laten hier veel sneller minder kleur zien en doordat een lichte bodem veel licht weerkaatst worden sommige soorten er schrikachtig door.

Er zijn nou eenmaal een behoorlijk aantal vissen die toch houden van gedimd licht en dus een donkere bak.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ja vond dat ook al een rare opmerking maar dacht zal maar niks zeggen....

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zie ook weinig bezwaar tegen een zwarte/donkere bodem, ik heb zelf diamant zwart van Dennerle maar ook de meeste soils zoals amazonia van ADA zijn donker.
Sommige soorten zijn schichtiger op een lichte ondergrond m.n. de soorten uit zwartwater rivieren als er veel licht op de bak staat, hoewel je daar ook met een lichte bodem goed uit de voeten kan, als je maar zorgt voor voldoende schuilplaatsen en gedempt licht.
Het is denk ik vooral een kwestie van smaak, niet zozeer goed of fout.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Sheriffnl
0-200
0-200

Bericht door Sheriffnl »

Oké, maanvis gaat het helaas niet worden dan. En het koppeltje diamant goeramies? Lijkt mij een mooie vervanger voor de maanvissen.

Garnaaltjes wil ik toch proberen. Ik weet niet alle precieze namen maar ze zijn rood/wit.

Kardinaal tetras wil ik niet omdat iedereen die al heeft.

Wat is dan de beste volgorde om je vis bestand toe te voegen?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Met wit rode garnalen bedoel je vast Crystal Reds ;) Deze worden eigenlijk alleen aangeraden alleen te houden (of met kleine niet garnaaletendevisjes) omdat ze niet zulke snelle kwekers zijn.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

volgorde zou ik zeggen van klein naar groot zodat de kleintjes nog kunnen groeien voordat de grote erin komen.japonica garnalen zijn handige opruimers,gemakkelijk 15 in een bak .
gourami is ok.nu nog wat bodemvisjes gelijk panda en een mooi schooltje van 15 a 20 zelf te kiezen.vuurgarnalen zou nog kunnen als je met een grote groep begint en veel schuilplaatsen hebt.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik zou geen dwerggarnaaltjes als crystal reds of vuurgarnalen nemen als ik jou was, want tetra's zijn heel actieve jagers. Ik heb van verschillende mensen gehoort dat ze echt zo'n beetje alle jonge garnalen te pakken krijgen. Je kan dan inderdaad kiezen voor een wat grotere soort garnaal, zoals de japonica of misschien een waaierhand. Die ruimen geen algen op, wat de japonica heel actief wel doet, maar ze zijn erg leuk en apart om te zien. Moet je wel voldoende stroming in je water hebben.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen