Foto's met vragen over aquarium van beginner!

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Re: Foto's met vragen over aquarium van beginner!

Bericht door Zhinaluna »

Sjakie schreef:Een leuk stukje met veel poeha over waterwaardes.
http://www.aquarium-vissen.nl/aquarium-water.html

Verder ga ik mee met de reactie van Timothy...
Wat vissen toevoegen (= een beetje vervuiling inclusief voeren) wat de vissen vervolgens weer afscheiden en de plantjes voorzien van essentiële voedingsstoffen.
Verder zou enige bruinkleuring in een opstartende bak ook een bruinalgje kunnen wezen.
Deze gaat meestal vanzelf weer weg als het water stabiliseert.
Ik heb het artikel gelezen. Ik zal morgen eens laten testen in de winkel en vragen of ik al wat vissen erin mag doen. Lijkt me wat vroeg, maar oke!

Bedankt voor je reactie!

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

Kevin schreef:Zilverachtig, zijn dat geen nieuwe blaadjes/toppen?
Het zit niet op de toppen, maar halverwege, dus lijkt het me niet dat het nieuwe blaadjes zijn. Ik heb vandaag al een paar planten verwijderd aangezien ze te bruin werden naar mijn bescheiden mening!

Bedankt voor je reactie!

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

Sjakie schreef:De blaadjes zien er in de toppen gewoon goed uit.
Misschien is het toch allemaal niet zo erg, aangezien je in de beginfase zit.

Gewoon even aankijken....
Ik heb een paar plantjes verwijderd die nogal bruin werden aan de onderkant, morgen wat nieuw spul halen!

Bij de rest zal ik even afwachten, bedankt!

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Nog even een xtra vraagje:
Heb je bacteriën toegevoegd bij het opstarten ?
Dit kan door deze aan te schaffen bij de aquariumwinkel of door te enten uit een alreeds goed ingedraaide bak.

Verder zou een bak welke pas 1 weekje draait, nog niet stabiel zijn qua waterwaardes en de zogenaamde nitrietpiek zou nog kunnen komen.
Mogelijkerwijs eerst deze (twee weekjes) afwachten eer visjes toe te voegen.
Je kan dan wel het water ietwat 'vervuilen' door er gewoon wat voer in te doen..............

Iemand anders aanvullende opmerkingen of eventuele andere suggesties ?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

Sjakie schreef:
Zhinaluna schreef:De voedingsbodem: inderdaad een advies van de winkel, alhoewel er op sommige websites toch ook over wordt gesproken. Je moet als beginner kiezen uit ontzettend veel verschillende meningen terwijl je er zelf helemaal de ballen verstand van hebt! Daarom keuze voedingsbodem
De winkel wil vooral 1 ding; dat is zoveel mogelijk verkopen ! Daar zijn al vele discussies over gevoerd op dit forum.

Voedingsbodem is redelijk prijzig, maar absoluut overbodig.....
Mocht je toch planten hebben die hun voedsel uit de grond halen, kan een tabletje/kleibolletje bij de worteltjes in het grind al voldoende zijn en is vele maken goedkoper......
En ja....velen van ons zijn ooit min of meer voor de verkooppraatjes van de winkelier gevallen.
Ik heb in ieder geval geleerd dit nooit meer te doen en wil ik ergens meer info over hebben, vraag ik advies aan mensen die belangeloos iemand op weg willen helpen. bijvoorbeeld op dit forum :!:
Ik ben me al weken elke dag aan het inlezen, op forums,op websites, in boeken en door vragen te stellen bij o.a winkels . Er is heel veel informatie, maar voor elke mening is een andere mening die dat tegenspreekt. Ik probeer eruit te halen wat voor mij (als leek) logisch klinkt en dat is zeker niet altijd de goede keuze. Ik heb veel ervaring met mijn paarden en mijn honden, ik heb ook konijnen en kippen. Altijd probeer ik zo goed mogelijk bezig te zijn, waardoor ze gezond blijven en gelukkig worden. Hun onderkomen en hun leven worden waar mogelijk en noodzakelijk verbeterd. Hun gezondheid wordt in de gaten gehouden en ik heb het dan over lichamelijke en geestelijke gezondheid. Daarbij heb ik al een paar jaar een moestuin met weliswaar wisselende successen!

Vissen en het daarbij behorende aquarium met planten is voor mij een leuke combinatie van dieren en een 'moestuin' maar dan in het water. Het is best een hele onderneming voor een beginner aangezien je het graag goed wil doen en er heel veel informatie compleet nieuw is en bijna niks komt overeen met de kennis die ik wel heb van o.a. paarden/honden.

Ik heb de discussies gelezen over de winkeliers die vooral willen verkopen, lijkt me logisch want dat is hun job! Net zoals bankmensen aardig zijn als je geld hebt en als het op is heel wat minder! :mrgreen:

De voedingsbodem is gekocht en ligt erin. Zolang het geen kwaad kan blijft het erin. :lol:

Bedankt voor de reacties

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

Sjakie schreef:Nog even een xtra vraagje:
Heb je bacteriën toegevoegd bij het opstarten ?
Dit kan door deze aan te schaffen bij de aquariumwinkel of door te enten uit een alreeds goed ingedraaide bak.

Verder zou een bak welke pas 1 weekje draait, nog niet stabiel zijn qua waterwaardes en de zogenaamde nitrietpiek zou nog kunnen komen.
Mogelijkerwijs eerst deze (twee weekjes) afwachten eer visjes toe te voegen.
Je kan dan wel het water ietwat 'vervuilen' door er gewoon wat voer in te doen..............

Iemand anders aanvullende opmerkingen of eventuele andere suggesties ?
Ik heb bij het begin toegevoegd (de grote bak aquadream 80) op 70,2 liter water 35 ml tetra aquasafe, 2 3/4 dopje Sera nitrivec en een paar ml Sera filter biostart aangezien ik het onderste gedeelte van de bijbehorende filter heb vervangen door siporax mini. Dit gedeelte bevatten eerst aquaclay ( jawel de wisseling aangeraden in de winkel :? )

Is het nodig om de Sera bionitrivec in een beginnende bak ook wekelijks te gebruiken of pas als de bak goed draaiend is?

Het voer doen in een lege bak wordt aangeraden en afgeraden , weer zo'n situatie "van wat nu" !

Ik wil morgen het water van beide bakken laten testen en een meer uitgebreidere test aanschaffen, aangezien ik nu maar 6 waarden kan testen. De vissen lijken me ook wat vroeg, maar misschien kan in de kleinere bak ( bij goede waarde) wat 'vervuilers' lees vissen laten beginnen met goede bacteriën te creëeren en ze dan ( bij goede waarde) overzetten in de grote bak. Dit kleine bakje draait dan twee weken. Of is deze overgang niet zo'n slimme zet. Ik wilde sowieso alle nieuwe groepjes vis eerst even apart zetten in dit bakje alvorens ze in hun definitieve bak te plaatsen ivm eventuele ziektes.

Bedankt voor het lezen en het reageren :lol:

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

De aquarium moet nog indraaien.sorry had ik niet gelezen.dan moet je zeker wachten met vissen.ik zou er geen middeltjes inkappen.iedere dag en heel klein beetje voer is prima.waarom word dat afgeraden, het voer wat blijft liggen gaat rotten maar dat zorgt juist weer voor baccies.ik zie dus niet in waarom je dat niet kan doen.laat gewoon je licht 8 uur branden en wachten totdat de nitrietpiek voorbij is .het zijn dus nieuwe planten en die moeten zich nog aanpassen, als de toppen groen blijven is er voorlopig niets aan de hand, gewoon geduld hebben.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja weer een mening, je kan er mee doen wat je wil uiteindelijk moet je toch je eigen koers vinden.

Voedings bodem zou ik er direct uithalen, ook al geeft hij nu geen problemen hij gaat dat geheid doen als de bak net op orde is, snap dat je dit niet wil horen :mrgreen:
in de eerste 3 weken wel wat belasten b.m.v. voer anders kweek je geen bacterien er moet wel iets te eten zijn een bak opstarten zonder te belasten is net zo iets als sla kweken in de sahara zonder water toe te voegen.
Geld voor meetsetjes zou ik in mn zak houden en eens extra verversen, die dingen zetten je meestal alleen maar op het verkeerde been.

Je bent goed bezig en verdiept je er echt in :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

Ja dat er zoveel meningen zijn is wel lastig ja. Ik heb gewoon geen planten in me aquarium scheelt een hoop:D maar ik heb dan ook malawis is weer heel anders. Ik heb dus niet heel veel verstand van het houden van planten. Wat ik wel een keer gelezen heb is dat plantjes soms ook een beetje afsterven/bruin worden omdat het soms bovenwater gekweekt is en het krijgt ook wel wat te voorduren natuurlijk, uit het water in heel ander water dat kan ook wel eens een klap geven aan het plantje dus gooi niet zo maar wat weg omdat het een beetje bruin is/word

Misschien dat iemand van het forum dit kan dit kan goedkeuren ik weet er natuurlijk niet zo heel veel van af. Maar ben er bijna zeker van dat ik dit al een aantal keer heb gelezen ergens.

Heel veel succes in ieder geval

Groetjes

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

stylz schreef:Ja weer een mening, je kan er mee doen wat je wil uiteindelijk moet je toch je eigen koers vinden.

Voedings bodem zou ik er direct uithalen, ook al geeft hij nu geen problemen hij gaat dat geheid doen als de bak net op orde is, snap dat je dit niet wil horen :mrgreen:
in de eerste 3 weken wel wat belasten b.m.v. voer anders kweek je geen bacterien er moet wel iets te eten zijn een bak opstarten zonder te belasten is net zo iets als sla kweken in de sahara zonder water toe te voegen.
Geld voor meetsetjes zou ik in mn zak houden en eens extra verversen, die dingen zetten je meestal alleen maar op het verkeerde been.

Je bent goed bezig en verdiept je er echt in :duim:
Ik ben sinds gisteren dagelijks een klein beetje voer aan het toevoegen. Meetsetjes zijn voor mij een houvast, maar ik begrijp dat het misschien soms hetzelfde is als bij de paarden: " voeren doe je met je ogen en niet met je handen" ! Dus kijken, ervaren, soms ruiken en dan beslissen!

Voedingsbodem eruit halen zie ik inderdaad echt niet zitten :mrgreen: . Ik zal het een volgende keer zeker niet meer toevoegen! Ik hoop dat mijn eigenwijsheid me later niet te hard straft :?

Bedankt :lol:

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

timothymeertens schreef:De aquarium moet nog indraaien.sorry had ik niet gelezen.dan moet je zeker wachten met vissen.ik zou er geen middeltjes inkappen.iedere dag en heel klein beetje voer is prima.waarom word dat afgeraden, het voer wat blijft liggen gaat rotten maar dat zorgt juist weer voor baccies.ik zie dus niet in waarom je dat niet kan doen.laat gewoon je licht 8 uur branden en wachten totdat de nitrietpiek voorbij is .het zijn dus nieuwe planten en die moeten zich nog aanpassen, als de toppen groen blijven is er voorlopig niets aan de hand, gewoon geduld hebben.

Ik ben begonnen met het voeren van de niet-vissen! :lol: op het licht zit nu een tijdschakelaar, dus meer controle daarop.

Onderwerp auteur
Zhinaluna
0-200
0-200

Bericht door Zhinaluna »

ben85 schreef:Ja dat er zoveel meningen zijn is wel lastig ja. Ik heb gewoon geen planten in me aquarium scheelt een hoop:D maar ik heb dan ook malawis is weer heel anders. Ik heb dus niet heel veel verstand van het houden van planten. Wat ik wel een keer gelezen heb is dat plantjes soms ook een beetje afsterven/bruin worden omdat het soms bovenwater gekweekt is en het krijgt ook wel wat te voorduren natuurlijk, uit het water in heel ander water dat kan ook wel eens een klap geven aan het plantje dus gooi niet zo maar wat weg omdat het een beetje bruin is/word

Misschien dat iemand van het forum dit kan dit kan goedkeuren ik weet er natuurlijk niet zo heel veel van af. Maar ben er bijna zeker van dat ik dit al een aantal keer heb gelezen ergens.

Heel veel succes in ieder geval

Groetjes

Het is inderdaad lastig al die meningen omdat door gebrek aan kennis de logica ook nog niet optimaal werkt :? Je wilt niet eigenwijs overgekomen bij mensen die al zoveel ervaring hebben of mensen beledigen omdat je hun manier niet volgt. Het beste wat ik kan doen is snel veel ervaren en veel lezen en helaas ook fouten maken. Ik hoop wel dat die fouten ten koste gaan van het groen en niet van mijn vissies :shock:

Ik heb vandaag wat nieuwe plantjes geplaatst en de ergste bruine exemplaren verwijderd.

De plantjes stonden in de winkel ook geheel onder water, dus dat kan het niet zijn.

Bedankt voor je antwoord!

timothymeertens
800-1000
800-1000

als de planten in de winkel onder water staan wil zeker niet zeggen dat ze aangepast zijn. uw licht speelt daar zeker ook nog een rol in(maar dat is een moeilijke materie om hier effe neer te pennen) :lol: .eenmaal als de vissen erin zitten(nitraat) en je geeft geregeld diepvriesvoer(fosfaat) ,de nodige profito(voeding planten) en carbo dan komt het wel in orde :D ,vooral geduld hebben en genieten zou ik zeggen,veel succes

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Zhinaluna schreef:
Het is inderdaad lastig al die meningen omdat door gebrek aan kennis de logica ook nog niet optimaal werkt :? Je wilt niet eigenwijs overgekomen bij mensen die al zoveel ervaring hebben of mensen beledigen omdat je hun manier niet volgt. Het beste wat ik kan doen is snel veel ervaren en veel lezen en helaas ook fouten maken. Ik hoop wel dat die fouten ten koste gaan van het groen en niet van mijn vissies :shock:

Ik heb vandaag wat nieuwe plantjes geplaatst en de ergste bruine exemplaren verwijderd.

De plantjes stonden in de winkel ook geheel onder water, dus dat kan het niet zijn.

Bedankt voor je antwoord!
Je moet gewoon zelf je keuzes maken en in je eigen kuilen vallen, ik maak me er ook niet druk over dat ik adviseer de voedings bodem er direct uit te halen en dat zo'n $%(^^** eigenwijze beginner dat dan vertikt en over een paar maanden een topic aanmaakt dat de bak maar niet wil lopen :mrgreen:

Alle adviezen zijn goed bedoeld en het is zaak dat je daar de dingen mee doet die jou het beste lijken, hoeven niet altijd mijn dingen te zijn, maar je zou zo'n begonner wel eens willen wurgen als ze toch iets anders gaan doen.

Ik heb wel geleerd me niet druk te maken en te accepteren dat elke begonner toch weer goed bedoelend gaat proberen of een Pangasius sutchi in een meter bakje te houden is.
gewoon geduldig blijven en eerlijke adviezen geven en je niet druk maken als de begonner toch weer een winkel heeft gevonden die zegt wat hij/zij graag wil horen en gelijk met de eerste water vulling er wel visjes in gooit omdat ze een potje bacterien hebben gekocht.
Valt natuurlijk ook niet mee voor de begonners om te weten welk advies nu goed is en vaak werken er meer dingen een beetje omdat de natuur nu eenmaal heel krachtig is en ook met slechte oplossingen nog redelijk uit de voeten komt.

Dus aan alle experts de tip maak je niet druk blijf rustig en ja je moet helaas accepteren dat begonners hun eigen fouten moeten maken wordt niet boos ze weten niet beter en bedoelen het goed :mrgreen:
ze weten niet dat onderwater staan niet het zelfde is als submers zijn voor plantjes maar het komt wel heb er alle vertrouwen in :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Merk ik hier een beetje frustratie :mrgreen: