Zhinaluna schreef:
Het is inderdaad lastig al die meningen omdat door gebrek aan kennis de logica ook nog niet optimaal werkt

Je wilt niet eigenwijs overgekomen bij mensen die al zoveel ervaring hebben of mensen beledigen omdat je hun manier niet volgt. Het beste wat ik kan doen is snel veel ervaren en veel lezen en helaas ook fouten maken. Ik hoop wel dat die fouten ten koste gaan van het groen en niet van mijn vissies
Ik heb vandaag wat nieuwe plantjes geplaatst en de ergste bruine exemplaren verwijderd.
De plantjes stonden in de winkel ook geheel onder water, dus dat kan het niet zijn.
Bedankt voor je antwoord!
Je moet gewoon zelf je keuzes maken en in je eigen kuilen vallen, ik maak me er ook niet druk over dat ik adviseer de voedings bodem er direct uit te halen en dat zo'n $%(^^** eigenwijze beginner dat dan vertikt en over een paar maanden een topic aanmaakt dat de bak maar niet wil lopen
Alle adviezen zijn goed bedoeld en het is zaak dat je daar de dingen mee doet die jou het beste lijken, hoeven niet altijd mijn dingen te zijn, maar je zou zo'n begonner wel eens willen wurgen als ze toch iets anders gaan doen.
Ik heb wel geleerd me niet druk te maken en te accepteren dat elke begonner toch weer goed bedoelend gaat proberen of een Pangasius sutchi in een meter bakje te houden is.
gewoon geduldig blijven en eerlijke adviezen geven en je niet druk maken als de begonner toch weer een winkel heeft gevonden die zegt wat hij/zij graag wil horen en gelijk met de eerste water vulling er wel visjes in gooit omdat ze een potje bacterien hebben gekocht.
Valt natuurlijk ook niet mee voor de begonners om te weten welk advies nu goed is en vaak werken er meer dingen een beetje omdat de natuur nu eenmaal heel krachtig is en ook met slechte oplossingen nog redelijk uit de voeten komt.
Dus aan alle experts de tip maak je niet druk blijf rustig en ja je moet helaas accepteren dat begonners hun eigen fouten moeten maken wordt niet boos ze weten niet beter en bedoelen het goed

ze weten niet dat onderwater staan niet het zelfde is als submers zijn voor plantjes maar het komt wel heb er alle vertrouwen in