Te hoge temperatuur

Dante
600-800
600-800

Re: Te hoge temperatuur

Bericht door Dante »

het klopt idd dat bij het verdampingsproces ook warmte word gebruikt, en daardoor water zal koelen.

persoonlijk denk ik dit dit echt nihil is.
maar ik was het al van plan om eens te proberen. dus we gaan eens kijken of dit wat doet. al heb ik er maar weinig vertrouwen in haha.

om de warmte van de lampen af te voeren heb ik de kap ook open gezet. dit zal ook al wel schelen :)

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Dante, door de snelle verplaatsing van lucht koelt deze af. Goed voorbeeld is zo staande of plafond ventilator deze verplaatst ook de warme omgevingslucht maar toch wordt het koeler als je zo fan aanzet, gebeurt bij je aquarium dus ook.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

dat is het hem juist, het word helemaal niet koeler. je blaast namelijk warme lucht.

door dat je de verplaatsing van lucht voelt, lijkt het hoogstens kouder, maar dat is het niet. een ventilator zal dan ook nooit koelen.

het pincipe van eeen ventilator over het oppervlakte berust op een verdampingsreactie die energie vraagt. deze energie word verkregen door het ontrekken van warmte uit het water.

maar in een kamer met een luchttemperatuur van 30 graden, waar een ventilator in staat, zal het nooit koeler worden. (sterker nog, door de motor van de ventilator kan het zelfs warmer worden)

**Edit**
rob, de reden waarom het koel aanvoelt in een kamer waar een ventilator hangt komt door het volgende:

de ventilator blaast warme lucht over je lichaam heen. waardoor je lichaam gaat transpireren. door de verdamping van het zweet, word de warmte onttrokken aan het lichaam. dus het is feitelijk je lichaam die afkoelt. niet de lucht.

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Dante, vriend van me.

Als het met ventilatoren alleen maar warmer wordt in plaats van koeler................................waarom

A) stoppen ze dan ventilatoren in computerkasten, om de processor op te warmen.
B) waarom kopen de mensen dan juist in de zomer die dingen en niet in de winter.
C) waarom worden ze dan juist bij zeebakken gebruikt.
D) Etc etc etc.

Wil ik van jou wel is een goed onderbouwde verklaring hebben, want dan doen we met zijn alle toch iets fout.

Onderwerp auteur
Coby

Bericht door Coby »

Daar heeft Rob toch helemaal gelijk in hoor Dante, anders zouden we al jaren in de maling worden genomen.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Een ventilator doet niets anders dan lucht verplaatsen, door de wind voelt het misschien koeler maar dat is niet. Boven een aquarium plaatsen kan zorgen voor meer beweging in je wateroppervlak, door de golving wordt dat oppervlak 2 a 3 keer zo groot en kan dus ook meer warmte afgeven aan de omgeving.
de ventilator blaast warme lucht over je lichaam heen. waardoor je lichaam gaat transpireren. door de verdamping van het zweet, word de warmte onttrokken aan het lichaam. dus het is feitelijk je lichaam die afkoelt. niet de lucht.
dat is het hem juist, het word helemaal niet koeler. je blaast namelijk warme lucht.

door dat je de verplaatsing van lucht voelt, lijkt het hoogstens kouder, maar dat is het niet. een ventilator zal dan ook nooit koelen.
Ik denk zelf dat je lichaam gaat zweten omdat het te warm wordt, niet zozeer die ventilator. Hoogstes door het grote verschil in temp tussen de wind, omgevings temp en je lichaam.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Dit wordt al met al toch nog een leuke discussie zie ik..

Trouwens, de ventilatoren in een PC zijn om de warme lucht sneller af te voeren, zo ook de ventilatoren op de grafische kaart en zo. Ik geloof ook niet dat de beweging van lucht de lucht doet afkoelen. Daar is eigenlijk geen wetenschappelijke onderbouwing voor, omdat beweging altijd gepaard gaat met opwarming.

Lucht koelt alleen af als het de warmte kan overdragen aan een ander medium (koelvloeistof, koelmiddel e.d.). Door het simpelweg te verplaatsen koelt de lucht niet af, maar 'bewegende' lucht boven een aquarium kan wel het verdampingsproces versnellen... en dus enkele graden van de watertemperatuur afhalen...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Daar zat ik ook aan te denken ja, op de plek waar de bladen van de fan door de lucht snijden onstaat ook warmte hoe gering die ook is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Dan moeten jullie me toch gaan uitleggen waarom het onder een ventilator koeler is dan. en niet omdat ik ga zweten dat fabeltje geloof ik niet in. lucht in beweging koelt af pak maar een fles koolzuur, perslucht of iets van vloeibare gas draai deze open en de lucht zal bevriezen. Dit is wel een extreem voorbeeld maar het is gewoon een natuur verschijnsel dat lucht die verplaats wordt afkoelt ander heb ik niet op zitten letten bij natuurkunde.

Onderwerp auteur
Rob Bosman

Ander voorbeeld, weet niet of iemand van jullie wel is onder een straalkap heeft gezeten (straalkap is een half pak die je over je hoofd trek bij het stralen als bescherming) daar wordt ook gewoon lucht uit een compressor in geblazen een compressor die gewoon buiten in het zonnetje staat de lucht komt er met 1,5 tot 2 bar uit deze lucht is heerlijk koel gelukkig anders stik je helemaal de dievenmoord onder zo kap.

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

de tip van de ventilator is bedoeld om de warme lucht in de bak af te voeren, zodat de verdamping sneller kan gaan.

Ik heb eigenlijk geen idee of luchtverplaatsing zelf koelt, maar als je in de auto een raampje open zet dan voel ik toch echt een koele wind, terwijl de buitentemperatuur toch gewoon gelijk blijft.

Is er geen meteoloog onder ons toevallig die ons dit kan uitleggen :mrgreen:
275x65x60

Onderwerp auteur
Rob Bosman

nexus schreef:de tip van de ventilator is bedoeld om de warme lucht in de bak af te voeren, zodat de verdamping sneller kan gaan.

Ik heb eigenlijk geen idee of luchtverplaatsing zelf koelt, maar als je in de auto een raampje open zet dan voel ik toch echt een koele wind, terwijl de buitentemperatuur toch gewoon gelijk blijft.

Is er geen meteoloog onder ons toevallig die ons dit kan uitleggen :mrgreen:
Is een natuurkundig verschijnsel dus moeten we een natuurkundige uitnodigen om dit te onder bouwen maar is wel een heel goed voorbeeld.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Dante, vriend van me.

Als het met ventilatoren alleen maar warmer wordt in plaats van koeler................................waarom

A) stoppen ze dan ventilatoren in computerkasten, om de processor op te warmen.
B) waarom kopen de mensen dan juist in de zomer die dingen en niet in de winter.
C) waarom worden ze dan juist bij zeebakken gebruikt.
D) Etc etc etc.

Wil ik van jou wel is een goed onderbouwde verklaring hebben, want dan doen we met zijn alle toch iets fout.
in een computerkast lopen de temperaturen van je processor dermate hoog op, dat een kamertemperatuur van 30 graden al voldoende koelt.

dat mensen ze kopen heeft dus met de wind te maken wat lekker aanvoelt, en je lichaam dus koelt door middel van verdamping van zweet.

want als een ventilator lucht laat koelen enkel door de beweging van lucht, waar gaat die energie dan heen ? dat klop gewoonweg niet met de natuurwetten. warmte-energie kan niet zomaar in het niets verdwijnen.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

dan zal ik het ook natuurkundig/biologisch uitleggen.

lucht die opgewarmd is, heeft dus een bepaalde lading energie. (warmte-energie). wanneer je dit met een ventiolator enkel gaat verplaatsen. zal deze energie dus niet zomaar verloren kunnen gaan.

wanneer echter deze stroom lucht over je huid heen gaat, zal je gaan zweten. dit zweten klan echter al zo minimaal zijn dat je zelf niet door hebt dat je zweet, maar er is toch echt vocht aan het verdampen vanaf je huid. omdat het verdampingsproces energie nodig heeft (anders kan het proces niet plaatsvinden) onttrekt deze energie in de vorm van warmte uit de omgeving. dit dit geval je huid. en daarom voelt het voor jou koeler aan.

feitelijk is dit ook wat sommige airco's doen, alleen dan op grote schaal.

nu naar het aquarium.
wanneer je dus een vantilator over het wateroppervlakte laat gaan, doet dit 2 dingen. als 1e blaast hij de warmte van de lampen weg, maar ten 2e bevorder je het verdampen van het water. dit omdat de vochtige lucht (die dus minder vocht nog kan opnemen) weg word geblazen en er droge lucht word aangevoerd.
ook hier heeft het verdampingsproces weer energie nodig want anders kan iets niet verdampen. hierdoor zal er warte uit het aquariumwater onttrokken worden. en dat is waarom de temperatuur van je water zal gaan dalen. (niet veel maar wel ietsje)

jaja, ik heb nog wel bij natuurkunde/scheikunde zitten opletten ;)

en wat het koelen van computers betreft. een processor of een videokaart kan wel 50 tot 100 graden worden wanneer deze niet gekoeld word.

aangezien de lucht van de omgeving meestal niet rond de 50 a 100 graden lig :roll: is het dus voldoende de omgevingslucht over de prosessor te blazen om deze te laten koelen.

overigens heb je ook de speedfans voor je pc. welke ook met het koelprinciepe werken van verdamping.

hopelijk heb ik je slaapuurtjes van natuurkunde goedgemaakt nu rob ? ;)
Laatst gewijzigd door Dante op 30 jul 2008 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mus Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door mus »

Leuke discussie,

Nu is het geval dat er in je aquarium water(zweet) verdampt, dit kost energie/warmte (hoe raar dat dit ook klinkt)
je watertemperatuur zal altijd lager zijn dan je omgevingstemperatuur, al is dit maar weinig.
Door het verdampings proces teversnellen kost dit meer warmte/energie waardoor de water temperatuur zal zakken.
Zo kost het andersom ook energie om het te verwarmen.

Bij je computerprocessor is het een kwestie van warmte overdracht aan je lucht die over de proccesor gaat.
En heeft dus niks met verdampen temaken. Maar de temperatuurs verschillen zijn ook velemalen hoger.

En dan de lucht dat is weer een ander verhaal, in de airodynamica leer is het algemeen bekent dat bij comprimeren van de lucht de temperatuur van de lucht stijgt, dit buiten het feit dat de compressor warmte afgeeft maar doordat de moleculen samen gedrukt worden.

Bij luchtdruk verlagen gebeurt het andersom, lucht afkoeling.

Zo is het dat warme lucht opstijgt, maar toch op 10km hoogte opdit moment rond de -20c is, mede door de lage druk.

Letop nu het raare, bij luchtversnelling zoals onze ventilator word de luchtdruk plaatselijk lager.
Daar in tegen word de temperatuur verschil opgeheven door de energie die vrij komt van de motor.

Maar het verdampen van water gaat velemalen sneller dussssss, temperatuurs daling op de plaats waar het verdampt.

Groetjes Mus
Juwel rio240