dan zal ik het ook natuurkundig/biologisch uitleggen.
lucht die opgewarmd is, heeft dus een bepaalde lading energie. (warmte-energie). wanneer je dit met een ventiolator enkel gaat verplaatsen. zal deze energie dus niet zomaar verloren kunnen gaan.
wanneer echter deze stroom lucht over je huid heen gaat, zal je gaan zweten. dit zweten klan echter al zo minimaal zijn dat je zelf niet door hebt dat je zweet, maar er is toch echt vocht aan het verdampen vanaf je huid. omdat het verdampingsproces energie nodig heeft (anders kan het proces niet plaatsvinden) onttrekt deze energie in de vorm van warmte uit de omgeving. dit dit geval je huid. en daarom voelt het voor jou koeler aan.
feitelijk is dit ook wat sommige airco's doen, alleen dan op grote schaal.
nu naar het aquarium.
wanneer je dus een vantilator over het wateroppervlakte laat gaan, doet dit 2 dingen. als 1e blaast hij de warmte van de lampen weg, maar ten 2e bevorder je het verdampen van het water. dit omdat de vochtige lucht (die dus minder vocht nog kan opnemen) weg word geblazen en er droge lucht word aangevoerd.
ook hier heeft het verdampingsproces weer energie nodig want anders kan iets niet verdampen. hierdoor zal er warte uit het aquariumwater onttrokken worden. en dat is waarom de temperatuur van je water zal gaan dalen. (niet veel maar wel ietsje)
jaja, ik heb nog wel bij natuurkunde/scheikunde zitten opletten
en wat het koelen van computers betreft. een processor of een videokaart kan wel 50 tot 100 graden worden wanneer deze niet gekoeld word.
aangezien de lucht van de omgeving meestal niet rond de 50 a 100 graden lig

is het dus voldoende de omgevingslucht over de prosessor te blazen om deze te laten koelen.
overigens heb je ook de speedfans voor je pc. welke ook met het koelprinciepe werken van verdamping.
hopelijk heb ik je slaapuurtjes van natuurkunde goedgemaakt nu rob ?