CO2?
-
Laurens
Onderwerp auteur - Oud teamlid

CO2?
Ik zit er al heel lang over te denken om een CO2-systeem in elkaar te zetten, want met mijn beplanting gaat het ronduit bagger. Het enige wat nog groeit zijn mijn lotus en javavarens, en de drijfplanten. De Hydrocotyle en Limnophila zijn al een maand geen centimeter meer gegroeid, en elke week kan ik weer handenvol alg weghalen. Ik geloof dat de algen redelijk zouden moeten verdwijnen als ik een CO2-set erop zou aansluiten, of ligt dit echt aan een balans tussen voeding, CO2 en licht? Want het is echt niet om aan te zien...
Over die balans, ik ben wel van plan om binnenkort een nieuwe lamp te kopen, omdat ik maar één fitting heb (voorlopig iig) dacht ik aan een Philips uit de 900-serie. Liefst met een hoog rood-aandeel, bijvoorbeeld de 940. Ik weet niet of dit heel erg van belang is, want hier heb ik absoluut géén verstand van. Ik ben wel al een tijd gestopt met ProFito, vanwege de alg dus...
Over die balans, ik ben wel van plan om binnenkort een nieuwe lamp te kopen, omdat ik maar één fitting heb (voorlopig iig) dacht ik aan een Philips uit de 900-serie. Liefst met een hoog rood-aandeel, bijvoorbeeld de 940. Ik weet niet of dit heel erg van belang is, want hier heb ik absoluut géén verstand van. Ik ben wel al een tijd gestopt met ProFito, vanwege de alg dus...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Re: CO2?
CO2 helpt altijd..(easycarbo kan ook helpen).
Zelfs met een buis moet een 840 lamp voldoende zijn voor de planten hoor. Daar hoef je niet perse een 900 serie voor te kopen...
Zelfs met een buis moet een 840 lamp voldoende zijn voor de planten hoor. Daar hoef je niet perse een 900 serie voor te kopen...
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
matsuperboy
- 200-400

heb je veel vissen ?
want ik had eerst ook co2 en mijn planten groeide als kool (ik heb er ook een voedingsbodem in)
was zoon push co2 flesje heel simpel maar werkte wel nu heb ik dus heel veel vissen
zoon 30 stuk en mijn planten groeien nog steeds als kool maar ik heb ook een speciale planten lamp
want ik had eerst ook co2 en mijn planten groeide als kool (ik heb er ook een voedingsbodem in)
was zoon push co2 flesje heel simpel maar werkte wel nu heb ik dus heel veel vissen
zoon 30 stuk en mijn planten groeien nog steeds als kool maar ik heb ook een speciale planten lamp
Als je iets zoekt moet je het zoeken vind je het niet dan is het Zoek, is het zoek dan vraag je om hulp.
help mensen in hoeverre je dit kan en respecteer de ander zijn mening
Groeten,
Matthijs
help mensen in hoeverre je dit kan en respecteer de ander zijn mening
Groeten,
Matthijs
-
Laurens

Wat zijn veel vissen? Mijn visbestand is niet meer en daardoor nog niet helemaal compleet, het worden 15 kardinaaltjes, 10 bijlzalmen, wat oto's en een koppel cacatuoides.
Easycarbo heb ik overwogen, maar dat moet je er wel iedere dag indoen en dat vergeet ik gegarandeerd.
Die 900-serie vind ik ook gewoon mooier...
Easycarbo heb ik overwogen, maar dat moet je er wel iedere dag indoen en dat vergeet ik gegarandeerd.
Die 900-serie vind ik ook gewoon mooier...
Het nadeel van de 900 serie is dat die minder lumen geeft en daar moeten je planten wel tegen kunnen.
Ik heb hier ook de 900 serie, maar sommige planten doen het gewoon niet en verkommeren, zeker planten met veel rood.
Ik heb deze lampen daar mijn discussen niet zo van heel fel licht houden en mijn discussen vind ik belangrijker als mijn planten.
Dit gezegd, ben ik best tevreden over mijn planten onder de 900 serie, maar ik heb veel echino soorten.
Ik heb hier ook de 900 serie, maar sommige planten doen het gewoon niet en verkommeren, zeker planten met veel rood.
Ik heb deze lampen daar mijn discussen niet zo van heel fel licht houden en mijn discussen vind ik belangrijker als mijn planten.
Dit gezegd, ben ik best tevreden over mijn planten onder de 900 serie, maar ik heb veel echino soorten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ken het probleem. In mijn bak wil de Vallisneria gewoonweg niet groeien. Krijgt genoeg licht maar geen enkele cm aan groei te zien. Heb gelukkig verder helemaal geen last van algen. Wat voor soort is het precies?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
Laurens

Draadalg en penseelalg (javavarens), groenwier (Crypto's zijn bedekt met een laag "fluweel") en baardalg (hout, javavarens) en nog wat kiezelwieren op het glas bij de bodem, en op de stenen. Als bestrijders heb ik een peloton otocinclussen.
@ Kees: de tetra's zien er mooi uit in een wat donkerder bak, maar mijn planten gaan daarvoor. Mijn beplanting bestaat uit Cryptocoryne, Hygrophila, Limnophila, 2 groene tijgerloti, Sagittaria, Anubias en javavarens ("windeløv") op het hout, een randje van javamos op de achterwand aan de waterspiegel, een kokosnoot met javamos, wat Hydrocotyle, plus Limnobium en Riccia als drijfplanten. Deze zijn vooral bedoeld als schaduwing voor de Crypto's en het begroeide hout.
@ Kees: de tetra's zien er mooi uit in een wat donkerder bak, maar mijn planten gaan daarvoor. Mijn beplanting bestaat uit Cryptocoryne, Hygrophila, Limnophila, 2 groene tijgerloti, Sagittaria, Anubias en javavarens ("windeløv") op het hout, een randje van javamos op de achterwand aan de waterspiegel, een kokosnoot met javamos, wat Hydrocotyle, plus Limnobium en Riccia als drijfplanten. Deze zijn vooral bedoeld als schaduwing voor de Crypto's en het begroeide hout.
Hoe hoog is de bak eigenlijk?
40cm of minder hoog zou het wel goed gaan met de 900 serie.
40cm of minder hoog zou het wel goed gaan met de 900 serie.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Heb een tijdje terug eens gelegen dat pas boven de 40cm hoogte, de 900 serie toch wel voor redelijk veel soorten planten te weinig licht geeft.
Tsja, drijfplanten zijn leuk maar soms blokken ze toch wel te veel.
Tsja, drijfplanten zijn leuk maar soms blokken ze toch wel te veel.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Laurens

Nou, de kerk is bekogeld, ik ga dit weekend beginnen met een CO2-systeem bouwen. Klopt het dat de diffusor voor een bak van 80×30×40 8×6 zou mouten zijn ongeveer? En kan ik ipv het 2e flesje (waterslot) ook een terugslagventiel kunnen gebruiken? Ik heb namelijk een vrij kleien kast, met een vrij volle plank...
-
Laurens

Oké, volgende probleem: volgens de berekening van tubanti.nl zou ik een bakje nodig ehbben van 39,2cm2 voor een aquarium met een oppervlakte van 80×30. Nou si mijn oppervlakte voor een groot deel ebdekt met drijfplanten. Hoe regel ik dit goed? Want het ene moment heb ik er teveel, dan worden het er dus weer minder als ik ze wegdoe enz., dus eigenlijk is de oopervlakte van mijn aqua heel wisselend....
Ik heb gemerkt dat als je veel drijfplanten hebt, dat je dan met een kleiner bakje ook toe moet kunnen. Er is dan veel minder gasuitwisseling (want minder wateroppervlak). Dus als je standaard een klein bakje hebt, dan komt het wel goed. Probeer eerst eens met de helft zoals een Punaisedoosje bijvoorbeeld, ik heb de mijne met een tandestoker in de achterwand gestoken. Twee kleine gaatjes boren, tandenstokertje erin, en dan precies op zijn plek in de achterwand prikken. Moet je wel een achterwand hebben waarbij dat kan 
Groeten,
Patrick
Patrick
-
Laurens

Maar mijn probleem si dus dat ik soms veel soms weinig drijfplanten heb... maar msschien akn ik die wel wegdoen, het is toch vooral om de alg een beetje weg te houden...