Teveel neritinas?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

Teveel neritinas?

Bericht door Gast »

Mijn Juwel 600 bak staat sinds den beginne, een paar maanden terug, op de vensterbank. Het zonlicht valt er rechtstreeks op de onbedekte achterkant in vanaf ongeveer 17h00. Uit vrees voor welige algengroei heb ik er vanaf dag 0, samen met wat plantjes, er eveneens wat opruimers in geplaatst: 2 caridina japonica, 4 neritina (vermoedelijk) natalensis. Na een week zijn er nog 6 vuurgarnalen bij gegaan. Een bak cyclen met dergelijke beestjes gaat perfect (die houden blijkbaar van hard leidingwater GH 20-24, Ph 7,5-8).
Na 2 weken cyclen zijn de (onvolgroeide) visjes erbij gegaan:
• 2 Pseudomugil Furcatus (1m, 1v);
• 3 Pseudomugil Gertrudae (1m, 2v);
• 3 Pseudomugil Signifer (1m, 2v);
• alsook nog een CPO kreeftje.
Ze doen het allemaal goed in dat 60cm-bakje maar gezien ik liever niet het risico neem om visjes te verliezen (goedkoop waren ze niet) vanwege overbevolking stel ik de vraag of ik niet beter 1 of misschien zelfs 2 van die Neritina Natalensis eruit gooi, en dat vooral omdat de algengroei absoluut niet overmaats is: tijdens een 2-wekelijkse waterverversing van ca 30% kunnen de weinige algen (alsook kalk aanslag) makkelijk manueel met een krabbertje van de vensters worden verwijderd. Die Neritinas zijn de minst leuke bewoners van de bak en ondanks het voorafgaande gegoogle kan ik nergens terugvinden hoeveel water 1 Neritina Natalensis vereist om via vervuiling de bak niet te vergiftigen (zoals die '1cm vis/liter'-regel). Wel kon ik reeds lezen dat een slak heel wat meer nitraten veroorzaakt dan bijvoorbeeld een garnaal. Anderzijds stel 'k mij eveneens de vraag of het mogelijk is een bestand van 2 japonica's, 6 red cherry's, 8 pseudomugils, 1 CPO, en 4 neritina's in de, waarschijnlijk 55 liter die er aan water in die bak zit, te behouden. En dat met een 2-wekelijkse waterverversing (meer tijd kan ik er jammergenoeg niet in steken).

Met dank voor de respons.
Figeac

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Teveel neritinas?

Bericht door Laurens »

JE vervuiling valt wel mee, maar waarom 3 soorten Pseudomugils? En een CPo is ook neit echt hun beste medebewoner denk ik zo.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Gast

Re: Teveel neritinas?

Bericht door Gast »

LauMooij schreef:JE vervuiling valt wel mee, maar waarom 3 soorten Pseudomugils?
Het was het overschot van de Pseudomugils in de winkel. En 't lijkt me toch een voor de hand liggende vreedzame combinatie.
LauMooij schreef:En een CPo is ook neit echt hun beste medebewoner denk ik zo.
Het gebeurt zelden maar soms valt het Pseudomugil Signifer-mannetje de CPO lastig (hapt naar de oogjes). De CPO heeft het op zijn beurt meer gemunt op de 2 Japonica-garnalen die op regelmaat de bodemvoeding van de CPO willen inpikken. De visjes hebben weliswaar totnogtoe geen last van de CPO en zijn er ook niet door geïntimideerd.

Verder haal ik wel elke week zo'n tiental kleine slakjes (2 à 3mm) uit m'n bak, zonder dat er eitjes aanwezig zijn. Die blijven maar komen en ik blijf er maar verwijderen :?: Dat er 2 maand geleden een aantal met de plantjes zijn meegelift kan ik wel inkomen maar vanwaar blijven die in godsnaam komen? Ik kan me moeilijk inbeelden dat dat klein grut van 2 à 3mm reeds voortplant :?:

Greetz.
Figeac