Hallo allemaal,
Via mijn aquariumspeciaalzaak werd ik gewezen op dit forum om zelf een achterwand te maken. Ik zie hier tal van voorbeelden die stijl achterover doen slaan. Echt knap wat sommige mensen kunnen maken hier.
Echter heb ik nog enkele vraagjes die ik even zeker wil weten voordat ik er uberhaubt aan begin.
1 Bij de meeste van jullie zie ik niet de verwarming terugkomen. Ik ga er dus vanuit dat deze achter de wand geplaatst zit. Nu heb ik een buitenfilter en vroeg me af wanneer ik me verwarming achter een wand plaats of het water dan wel genoeg verwarmd word?
2 Als ik "normale gamma verf" gebruik dan is het uiterst verstandig om epoxy te gebruiken? Of moet je dan ook speciale verf gebuiken? En als je perse speciale verf gebruiken moet waar halen jullie die dan?
Dat was het eigenlijk verder wel. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen maar zoals ik de creaties zie lijkt me dat geen probleem.
Alvast bedankt
Gr.Maik
Vragen over achterwand
Re: Vragen over achterwand
Het is altijd raadzaam om epoxyhars te gebruiken, ongeacht wat je voorgaande lagen zijn.
Door dit te doen weet je zeker dat je geeen schadelijke stoffen in je bak brengt.
Ik denk dat een verwarming achter de wand niet aan te raden is, omdat daar nooit voldoende stroming zal komen.
Zelf heb ik een buitenfilter met ingebouwde verwarming, als je niet een hele pomp wil vervangen dan bestaat ook nog de optie om een externe verwarming te installeren tussen de slangen van je potfilter.
Hieronder een afbeelding ervan:

Als je een bioloog hebt is het natuuurlijk helemaal makkelijk en hang je gewoon een staaf in je bioloog.
Maar gezien je vraag denk ik niet dat je een bioloog hebt
Door dit te doen weet je zeker dat je geeen schadelijke stoffen in je bak brengt.
Ik denk dat een verwarming achter de wand niet aan te raden is, omdat daar nooit voldoende stroming zal komen.
Zelf heb ik een buitenfilter met ingebouwde verwarming, als je niet een hele pomp wil vervangen dan bestaat ook nog de optie om een externe verwarming te installeren tussen de slangen van je potfilter.

Als je een bioloog hebt is het natuuurlijk helemaal makkelijk en hang je gewoon een staaf in je bioloog.
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
Oke hartstikke bedankt. Nooit geweten dat er zo'n verwarming bestond. Ik zal er in ieder geval naar kijken want ik heb inderdaad een "doodnormale" eheim pomp. Die hars haal ik dan ook sowiezo. Zal proberen binnenkort dan wat foto's te plaatsen.
hmm ben het niet helemaal met Harold eens. Epoxy hoeft niet perse, schadelijke stoffen heb je niet. Ik kijk naar welke vissen erin komen straks en beslis dan of er wel of geen epoxy op komt.
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor materialen je gebruikt, niet iedereen gebruikt dezelfde materialen, dus kan je ook niet zeggen of er geen schadelijke stoffen inzitten.Kevin schreef:hmm ben het niet helemaal met Harold eens. Epoxy hoeft niet perse, schadelijke stoffen heb je niet. Ik kijk naar welke vissen erin komen straks en beslis dan of er wel of geen epoxy op komt.
Als je epoxy gebruikt zit je altijd goed, bovendien voorkom je zo ook beschadigingen aan je wand, stoot maar eens met een steen tegen een wand die niet met hars behandeld is, dan heb je meteen een beschading.
Gezien het feit dat je een harde laag op een zachte smeert (tegelijm op schuim) is de kans dat de laag breekt groter, met epoxy heb je daar geen last van.
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
-
blingbling
- 0-200

mickmaik schreef:Hallo allemaal,
Via mijn aquariumspeciaalzaak werd ik gewezen op dit forum om zelf een achterwand te maken. Ik zie hier tal van voorbeelden die stijl achterover doen slaan. Echt knap wat sommige mensen kunnen maken hier.
Echter heb ik nog enkele vraagjes die ik even zeker wil weten voordat ik er uberhaubt aan begin.
1 Bij de meeste van jullie zie ik niet de verwarming terugkomen. Ik ga er dus vanuit dat deze achter de wand geplaatst zit. Nu heb ik een buitenfilter en vroeg me af wanneer ik me verwarming achter een wand plaats of het water dan wel genoeg verwarmd word?
ik heb een eheim met verwaring er in, een andere optie is om de verwarming weg te werken maar wel ervoor zorgen dat de uitstroom door de plaats waar de verwarming hangt stroomt.
2 Als ik "normale gamma verf" gebruik dan is het uiterst verstandig om epoxy te gebruiken? Of moet je dan ook speciale verf gebuiken? En als je perse speciale verf gebruiken moet waar halen jullie die dan?
gebruik acrylverf op waterbasis en loodvrij, dit is het beste.
epoxyhars van mr.boat is volgens mij het meest gebruikte bij achterwanden ik heb het ook gebruikt.
breng 3 lagen aan en in kleine hoeveelheden aanmaken want het droogt als een gek.
je wand is velen malen sterker met epoxy dus het is zeker een aanrader.
Dat was het eigenlijk verder wel. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen maar zoals ik de creaties zie lijkt me dat geen probleem.
Alvast bedankt
Gr.Maik
... of de instroom, dat kan ook. Verder heb ik nergens veel aan toe te voegen.blingbling schreef:mickmaik schreef:1 Bij de meeste van jullie zie ik niet de verwarming terugkomen. Ik ga er dus vanuit dat deze achter de wand geplaatst zit. Nu heb ik een buitenfilter en vroeg me af wanneer ik me verwarming achter een wand plaats of het water dan wel genoeg verwarmd word?
ik heb een eheim met verwaring er in, een andere optie is om de verwarming weg te werken maar wel ervoor zorgen dat de uitstroom door de plaats waar de verwarming hangt stroomt.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
Malawinees
- 0-200

Ik heb de staaf verwarming ook bij de aanzuiger zitten in een 75mm pvc pijp (zie onderwerp amazonewand ) ,ik moet er nog een verwarming en pomp bij zetten. Maar hij houdt nu de temperatuur al perfect op 25 graden.
Epoxy zou ik zeker gebruiken, je wand wordt dan keihard.
Epoxy zou ik zeker gebruiken, je wand wordt dan keihard.
Ik gebruik deze verwarming nu al 2 jaar denk ik en ben er dik tevreden over.mickmaik schreef:Oke hartstikke bedankt. Nooit geweten dat er zo'n verwarming bestond. Ik zal er in ieder geval naar kijken want ik heb inderdaad een "doodnormale" eheim pomp. Die hars haal ik dan ook sowiezo. Zal proberen binnenkort dan wat foto's te plaatsen.
Ik heb een 300watt uitvoering op mijn 1.50 bak met discussen en houd de temperatuur perfect op 29 graden.
Het grote voordeel vind ik toch wel dat die altijd aan kan blijven staan tijdens verversen.
Alleen als ik de pomp doet, gaat die ff uit.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik heb al zo'n verwarming gehaald. was de makkelijkste oplossing en vond een mooie goedkope op marktplaats. Ga van de week de rest van de spullen kopen die ik nodig heb. Foto's zullen violgen
Voor zover alvast bedankt.
Voor zover alvast bedankt.
-
Rietslang
met een bioloog gaat dit wat moeilijker gaan en evenveel plaats verliezen.. Zou wel kunnen ja..Harold schreef:Het is altijd raadzaam om epoxyhars te gebruiken, ongeacht wat je voorgaande lagen zijn.
Kun je dan direct beter de bioloog eruit snijden, anders zie ik niet direct het nut van een externe filter