Probleem zwemvijver

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Siebeee__
0-200
0-200

Probleem zwemvijver

Bericht door Siebeee__ »

Hey jongens,

Ik ben nieuw hier, ik weet dat ik hier misschien niet thuis hoor maar aangezien jullie ook met vissen en water bezig zijn denk ik dat het niet verkeerd is hier een bericht over neer te plaatsen. Ik zal mijn uitleg doen als het volgt.

Ik heb een zwemvijver met een oppervlakte van 10 op 5 meter, en met een inhoud van 80000 L water. Deze is nu ongeveer 2-3 jaar oud. De eerste 2 jaren was hij heel proper helder water, alleen hadden we toen last van mugge larven (opgelost door goudwindes) al denk ik dat er nog altijd inzitten, maar minder grote. Toen de vijver een paar maand oud was dan begon hij groen te worden. Toen heeft men vader er 2 bussen van een speciaal product in gedaan soort microbe zei hij toen tegen mij. Na 2 weken was de vijver terug zo proper als iets.
Nu sinds vorige zomer is hij terug groen gaan worden en nu nog erger, met algen en ze komen heel snel terug, de filter is ook zeer vuil en er komen s'ochtends eenden inzitten die de planten los maken (gele lis) denk ik. We hebben er nu stro in de vijver gedaan ( in een zak) mijn vader heeft horen zeggen dat dit te algen weg doet, tot nu toe nog geen effect. we hebben er ongeer 6 goudwindes inzitten en voor de rest niets. Ik zou graag hebben dat de vijver terug heel proper wordt, zo proper als een zwembad maar dan natuurlijk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Hier wat pictures van de zwemvijver. De foto is recent en de vijver was pas gekuisd de algen komen al terug...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Clubkop
400-600
400-600

Re: Probleem zwemvijver

Bericht door Clubkop »

Om zoiets echt helder te krijgen moet je denk ik al met chloor gaan werken.
Wat voor filter heb je?

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

chloor en vis gaat niet echt goed samen. zit er een uv lamp tussen en doet deze het nog wel?
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Clubkop
400-600
400-600

Bericht door Clubkop »

Nee dat uiteraard niet, maar een zwembad en vis ook niet toch?
Dus het is denk of een vijver of een zwemvijver

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Hoi Siebe ;)

Het kan wel hoor jongens, zwemmen en vissen in 1 vijver. Je dient er alleen wel nog een behoorlijke vijver bij te hebben die als filter fungeert, deze komt dan vol te staan met planten (soort moeras) de planten filteren het water op een natuurlijke manier. Er zal ook wel een redelijke stroming in je bak moeten zitten om de boel in beweging te houden en het water van de ene vijver naar de andere vijver laten stromen.

Komt dat bij jullie op de zaak niet vaker voor Gerard?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Siebeee__
0-200
0-200

Bericht door Siebeee__ »

Het gaat als volgt (kijk afbeelding die ik erbij post, anders is het niet duidelijk).

Toen de vijver gebouwd is is er berekend hoeveel meter de filter "moerasachtig" moet zijn.
De filter zelf is een soort bak die gescheiden is door een betonnen muur. In de filter zitten 3 lagen.

De bovenste laag is de grove steentjes , de laag daar onder is iets fijner en de laag daar onder is zeer fijn. Dan ligt er een soort rooster, waardoor er nog zo'n 0.25 -0.5 meter ongeveer (denk ik) overblijft beneden in de filter, daar zit de pomp in die het water naar de hele andere kant pomt . Ik weet niet juist hoeveel L/per uur hij doet, moet ik aan me vader vragen. Boven aan de filter bevinden zich planten (gele lis) die het water ook moeten zuiveren. De vorige platen zijn kapot gegaan, we hebben er nu nieuwe maar die zijn ook al weer los door de eenden, en boven op de steentjes ligt vuil op de filter , Dit komt door dat als ik de vijver stofzuig ( met een speciale stofzuiger) de algen gewoon kapot gaan door de filter heen. Maar nu hoe kan ik men water terug proper krijgen?

EDIT: er zitten geen lampen in. + Chloor gaat niet, gaan de planten ook kapot+ vissen gaan dood

Afbeelding

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat ziet er op zich goed uit. Je zegt dat de algen door het filter heen gaan? Dan is deze simpelweg niet fijn genoeg.
De oplossing is in eerste instantie natuurlijk zorgen dat er niet meer algen bijkomen door de oorzaak te vinden. Een normale vijver behoort dacht ik voor 3/4 deel in de schaduw te liggen, hoe zit dat bij jou? Mogelijk kun je daardoor niet zonder UV lamp.

Om de algen die nu al in de vijver zitten te verwijderen zul je (tijdelijk) een fijner filter/filtermatten er tussen kunnen zetten, of zo'n vijver middeltje gebruiken wat fijn vuil bind waardoor het wel in je filter blijft hangen gebruiken. Dit laatste heeft niet mijn voorkeur omdat het toch vaak chemische middeltjes zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Siebeee__
0-200
0-200

Bericht door Siebeee__ »

De algen zelf gaan niet door de filterbak van mijn vijver. Maar gaan door de aparte waterstofzuiger, die heb ik gekocht voor 2000 euro en is professioneel, alleen is die voor grover vuil denk ik. Misschien dat ik er een soort mouche moet insteken in de kleine bakje van die waterstofzuiger.
Maar welke vissen, platen, etc raden jullie mij aan... ik zou graag mijn vijver zo helder krijgen zo als op deze foto...
en in het begin is me dat gelukt.
en wat kost zo'n UV lamp? mijn vijver is 1.5 meter diep en bevat 80000 L... ik denk dat het redelijk wat verbruik gaat hebben.

Afbeelding

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

je plaatst hem na je filter, de grote van je vijver doet er dan niet zo toe meer de diameter van je buis/slang die van je filter naar je uitstromer loopt want daar plaats je hem tussen.

Prijzen variëren afhankelijk van merk en type, hier vind je een aantal merken die uv-c lampen voor de vijver verkopen: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... R%20VIJVER

Trouwens mooie vijver die laatste.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

wij maken vaak 2 systemen 1 mechanisch filter en 1 moeras filter. bedenk wel dat het moerasfilter hoofdzakelijk bedoelt is om zuurstof te leveren aan de vijver en de vissen. bijv. de gele lissen zijn weer erg goed in het omzetten van nitriet naar nitraat.

je zou eens kunnen kijken voor japanse matten. dat zijn blauwe matten die veel worden gebruikt in filters http://www.dekoi.info/japansematten.html

ik kan niet meer op de naam komen van die steentjes, maar ze zijn wel goed. alleen is het niet afdoende.

voor wat ik kan zien op de foto's is het voornamelijk zweefalg. dat is met een goede lamp vrij snel opgelost.
aquarium 60x20x30

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Het is zo te zien idd zweefag had ik ook in het begin. Hoe zijn je waterwaardes? Heb zelf toen een soort klei gekocht die het water hard maakte en toen heel wat bosjes waterpest geplant. Deze doen het goed in hard water.

Na enige tijd begonnen ze te groeien en namen de algen af. Maar je hebt hoe dan ook een uv lamp nodig.
Deze zal wat verbruiken idd maar je vijver vangt heel veel licht op. En algen groeien nu eenmaal makkelijker als planten.

Mijn advies: Uv lamp icm veel zuurstofplanten en harder water. Geef het enige tijd.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Siebeee__
0-200
0-200

Bericht door Siebeee__ »

Oke, iemand een goede UV lamp, die goede kwaliteit levert en weinig verbruikt? En wat bedoel je met hard water? De waterwaardes waren goed, maar ik post ze nog wel eens.
Welke planten raden jullie mij nog aan, en welke vissen?

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zelf gebruik ik voor dit soort problemen Hoornblad en Waterpest. Dit zijn zeer snelle zurstofplanten die heel veel voedingsstoffen van algen wegnemen. Met de hardheid van het water doel ik op de Gh waarde en die van je Kh. Door regenwater wordt je water erg zacht en dit kunnen algen wel goed hebben maar planten stukken minder.

Verder is je vijver schitterend. Zou nog even wachten met vissen. Als je vijver eenmaal bijtrekt kun je deze plaatsen.
Achterwand 300
Gek op Perenijs

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

een goede uv lamp is van oase, maar die zijn wel duur. voor een vijver van 80.000 liter van oase ben je al 550-600 euro kwijt. die kan 40.000 liter aan. (veel groter is er ook niet) die moet je dus met een bypass aansluiten. in het begin duurt het wat langer, maar als je vijver eenmaal schoon is blijft hij schoon. voordeel van deze uv-filters is dat er een borstel in zit die de lamp schoonhoud. die beweegt op de waterdruk van voor naar achter.

mog je er 1 kopen, nooit, nooit droog aanzetten
aquarium 60x20x30

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Oase is idd top op het gebied van vijver apparatuur.
Achterwand 300
Gek op Perenijs