Help!... is dit nou baard/draad/penseel/punt alg.. ??

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Help!... is dit nou baard/draad/penseel/punt alg.. ??

Bericht door Disaster-Master »

Heb me suf gezocht op google naar afbeeldingen..
Ik kom er niet helemaal wijs uit wat voor een soort alg dit nou is..

Wellicht dat iemand het hier weet ??
Fotos hieronder:.. kan even duren voordat ze geladen zijn als mn server in standby staat..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Details over de bak:
120 liter bak. Verlichting bestaat uit standaard juwel T5 lampen.
Gaat aan om 10 uur 's ochtends, om 3 uur 's middags uit. Dan om 5 uur 's middags weer aan tot 10 uur 's avonds.
Verder voeg ik dagelijks 4ml easy carbo toe. Schijnt nogal heftig spul te zijn, maximaal 2ml per 50 liter. Dus dan zit ik met 4ml op 120 liter iets aan de veilige kant... wellicht moet dit anders ?

Wekelijks ververs ik water, ongeveer 20 liter.
Gaat dan bij: Toxivec, Nitrivec, Aquatan, Phospec en Florena
Ongeveer om de 2 dagen, soms wat vaker, soms ook minder vaagk voeg ik een CO2 tabblet toe. CO2 tabs van sera in zo'n zuignap koker die binnen in het water hangt.

Overigens filter ik sinds een aantal weken niet meer over aktief kool. Die zwarte spons heb ik eruit gehaald omdat dit beter zou zijn ? Vis bestand is redelijk druk, maar niet te druk denk ik. Bak telt ongeveer 40 levende wezentjes.. dit is dan wel inclusief een paar slakken en garnalen etc...

Als laatste de waterwaardes, volgens sera online heb ik 96% gezond vis water... temperatuur is rond de 25 graden..
pH: 8, is iets te hoog dus zal proberen te verlagen met PH-minus van sera..
gH: 12
kH: 6
NH4/NH3: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
Fe: 0.5
CU: 0

Ik hoop dat mensen tips hebben wat te doen..

Patman
800-1000
800-1000

Re: Help!... is dit nou baard/draad/penseel/punt alg.. ??

Bericht door Patman »

Zo op het eerste oog heb je een prachtige groene alg te pakken. Het lijkt in ieder geval groen te zien, klopt dat?

En, als ik zo vrij mag zijn... heb je naast de toevoegingen die je doet nog wel ruimte voor gewoon water?... :D
Als de bak eenmaal goed in balans is, dan is het bij een gewone waterwissels niet nodig om al die middeltjes toe te voegen, naar mijn mening.

de PH is waarschijnlijk gemeten met een druppel of teststripje? In dat geval zou ik niet in de weer gaan met pHminus en zo. Als de vissen gezond blijven en de planten gewoon groeien, dan vinden ze het blijkbaar prima. De kans dat de pH lager is dan je denkt is ook aanwezig. PhMinus is gewoon zwavelzuur... Brrr... levensgevaarlijk.

Euh, de groene alg. Je doet er alles aan om je planten goed te laten groeien, en dat is ook door de groene algen niet onopgemerkt gebleven. Blijkbaar heb je meer dan voldoende voedingsstoffen in de bak, meer dan nodig, en dat uit zich in deze algengroei. De CO2 tabs van Sera bevatten ook voedingsstoffen, en dat naast Florena, en EasyCarbo is wellicht teveel van het goede. Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van de lokale aquariumshop jou met open armen ontvangt...

Mijn tips:

- Alleen Florena + Easycarbo gebruiken.
- maar een keer in de maand bij de waterwissels het riedeltje toxivec/nitrivec/phosvec toevoegen
- bij de wekelijkse waterwissel Aqutan gebruiken (Al heb ik dat spul al jaren niet meer in huis...ruikt wel lekker trouwens...)
- De tabs even in hun kokertje laten.

Uit de database: Oorzaken van Groene algen (algemeen genomen)
- Te hoge belasting van het water. (N-P ratio 30:1, te hoge Nitraat en/of te lage fosfaat)
Dat lijkt me wel in orde bij jou...

- Te veel en te intens licht met een groot aandeel blauw
Ik zou aan de verlichting nog niks doen... Dat patroon van licht aan licht uit... bij sommige werkt het wel, bij sommige niet.

Bij het oplossen van een probleem zou ik niet alles tegelijk veranderen. Dus wat minder toevoegen aan voedingsstoffen.. en dan even afwachten. En, groene alg is de minst erge, en minst lelijke.. Ik zou er wel wat voorover hebben... in mijn Malawibak zou ik graag een mooie mat groene algen hebben op de stenen, maar helaas...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zou de middeltjes idd inkrimpen. Ook kan je net wat meer gaan verversen. Vind 20 liter wel erg weinig.
Ook heb je een lekker druk bestand dus die vervuilen aardig. Gooi het op zo'n 50 liter.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Bericht door Disaster-Master »

Patman schreef:Zo op het eerste oog heb je een prachtige groene alg te pakken. Het lijkt in ieder geval groen te zien, klopt dat?
Ja dat klopt, is inderdaad een groen alg..
Patman schreef:de PH is waarschijnlijk gemeten met een druppel of teststripje? In dat geval zou ik niet in de weer gaan met pHminus en zo. Als de vissen gezond blijven en de planten gewoon groeien, dan vinden ze het blijkbaar prima. De kans dat de pH lager is dan je denkt is ook aanwezig. PhMinus is gewoon zwavelzuur... Brrr... levensgevaarlijk.
Gemeten met een test druppel set, wist niet dat die PhMinuus zo'n heftig spul was..
Heb wel gelezen dat het iets te hoog is, wellicht dat ik het op een andere manier iets kan verlagen..
Patman schreef:Euh, de groene alg. Je doet er alles aan om je planten goed te laten groeien, en dat is ook door de groene algen niet onopgemerkt gebleven. Blijkbaar heb je meer dan voldoende voedingsstoffen in de bak, meer dan nodig, en dat uit zich in deze algengroei. De CO2 tabs van Sera bevatten ook voedingsstoffen, en dat naast Florena, en EasyCarbo is wellicht teveel van het goede. Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van de lokale aquariumshop jou met open armen ontvangt...
Haha wellicht dat hij blij is om me te zien.... Ik ben eigenlijk easy carbo gaan gebruiken omdat ik bij iemand anders zag dat nadat hij dit had toegevoegd zijn algen verdwenen. In mijn geval leek het meer te zijn geworden, ben nu een paar dagen gestopt met carbo.. Zal de toevoegingen wat minder vaak gebruiken en dan eens kijken of het er beter op wordt..

Heb overigens net een nieuwe watertest gedaan..
Kwam erachter dat mijn onlangs geplaatste water waardes iets ouder waren dan ik zelf dacht..
Nieuwe waardes, tot mijn schrik tehoog nitraat... :shock:
PH: 7.5
GH: 12
KH: 7
NH4/NH3: 0.5
NO2: 0
NO3: Meer dan 10, minder dan 25. Kleur is hangt er tussenin
PO4: 0
FE: 0,25
CU: 0

jari4now

Bericht door jari4now »

Als je nitraat onder de 20 blijft is het niet zo erg, 10 tot 15 is mooi en dan ook iets van 0,8 mg/l fosfaat zou dan volgens RR geen alg meer moeten groeien
NH4/NH3: 0.5 moet wel naar 0

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

inderdaad, nitraat van onder de 25 is helemaal niet schokkend.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd