Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
-
Patman
Onderwerp auteur - 800-1000

Re: Reacties op een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Gist zit ook in brood, en in bier, dus gezondheidsrisico's loop je zeker niet. Je moet heel wat gistcellen binnenkrijgen om, laten we het discreet zeggen, wat makkelijker naar de WC te kunnen..
Wat wel van belang is, en dat is wel het vermelden waard, is dat de hygiëne ten voordeel van de gistcellen moet werken. Dus bij voorkeur schone materialen gebruiken, zodat concurrerende bacteriën geen kans krijgen.
Wat wel van belang is, en dat is wel het vermelden waard, is dat de hygiëne ten voordeel van de gistcellen moet werken. Dus bij voorkeur schone materialen gebruiken, zodat concurrerende bacteriën geen kans krijgen.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Ik neem aan dat gerei uit de vaatwasser schoon genoeg is?Patman schreef:Dus bij voorkeur schone materialen gebruiken, zodat concurrerende bacteriën geen kans krijgen.
Dat gist in o.a. bier en brood zit wist ik wel maar dat is dan al verwerkt in een eindproduct.
De locale warme bakker verstrekt het nl niet 's middags en in het weekend ivm de hygiene, vandaar mijn vraag.
Ik ben hel benieuwd wat het gaat worden. Heb de fles wel in het kastje staan maar niet op het warmste plekje Daar is de fles met slangetje net te hoog voor.
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
HET WERKT !!!
Elke 3-4minuten komt er en gasbel uit de slang en wordt opgevangen in de difuser. Het is wel lastig om het bakje recht te houden. De gasbel onder het bakje druk 'm omhoog waardoor hij schuin komt te hangen en de gasbel makkelijker kan ontsnappen. Misschien toch een hogere rand gebruiken.
Ik heb een Co2-continu-test in de bak gehangen om alles een beetje in de gaten te houden. Daarnaast hou ik de waterwaarden goed in de gaten. Momenteel zijn die: PH=7,5 en Kh= 5,5 -6
Ik ben benieuwd hoe het er over twee dagen uit ziet.
Elke 3-4minuten komt er en gasbel uit de slang en wordt opgevangen in de difuser. Het is wel lastig om het bakje recht te houden. De gasbel onder het bakje druk 'm omhoog waardoor hij schuin komt te hangen en de gasbel makkelijker kan ontsnappen. Misschien toch een hogere rand gebruiken.
Ik heb een Co2-continu-test in de bak gehangen om alles een beetje in de gaten te houden. Daarnaast hou ik de waterwaarden goed in de gaten. Momenteel zijn die: PH=7,5 en Kh= 5,5 -6
Ik ben benieuwd hoe het er over twee dagen uit ziet.
Momenteel geen bak meer.
-
Patman

Met wat zuignapjes kun je dat bakje toch wel in toom houden. Tie-wrapje eromheen of zo?
Groeten,
Patrick
Patrick
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
Ik heb er ook nog niet veel aandacht aan besteed hoor. ik heb het even te druk met andere zaken.Patman schreef:Met wat zuignapjes kun je dat bakje toch wel in toom houden. Tie-wrapje eromheen of zo?
Voorlopig doet ie 't en de rest komt wel....
Momenteel geen bak meer.
-
tomenden
- 200-400

- Contacteer:
2e fles staat er nu onder. binnen 12 uur verschijnen de eerste belletjes. Planten lijken er nu al op te reageren met nieuwe, schone, maar vooral mooi gekleurde bladeren.
Moet nog wel heel veel meer gebeuren maar het begin is er.
Moet nog wel heel veel meer gebeuren maar het begin is er.
Momenteel geen bak meer.
Als je het nu al kunt zien dan beloofd dat nog wat voor de toekomst Tom.
Ik heb nog een vraag over de diffusor van dit systeem.
er wordt uitgelegd dat je een soort van bakje op de kop op je wateroppervlak moet leggen (even snel uitgelegd zo).
maar werkt het niet dat als je diffusor als deze:
http://www.aquaplantsonline.nl/aquaticn ... -1828.html
erop aansluit?
Dat met dat bakje wou hier namelijk heel slecht..
er wordt uitgelegd dat je een soort van bakje op de kop op je wateroppervlak moet leggen (even snel uitgelegd zo).
maar werkt het niet dat als je diffusor als deze:
http://www.aquaplantsonline.nl/aquaticn ... -1828.html
erop aansluit?
Dat met dat bakje wou hier namelijk heel slecht..
-
Patman

Het kan wel, maar dan los je al het aangeboden CO2 op in het water, met als gevolg torenhoge CO2 waardes. Zo'n glasdiffusor is mooi voor gebruik met gasflessen, waarbij je het CO2 aanbod kunt regelen. Bij Bio-CO2 kun je dit niet regelen, en daarom is het gebruik van de paffrath diffusor (het omgekeerde bakje) onontkoombaar.
Waarom werkte het niet? Kwamen er geen belletjes uit het slangetje? bleef het niet in het bakje hangen?. Het mooiste is om het ietsjes onder de waterspiegel te hangen, en voor gebruik het bakje leeg te zuigen (Dat alle lucht eruit is).
Waarom werkte het niet? Kwamen er geen belletjes uit het slangetje? bleef het niet in het bakje hangen?. Het mooiste is om het ietsjes onder de waterspiegel te hangen, en voor gebruik het bakje leeg te zuigen (Dat alle lucht eruit is).
Groeten,
Patrick
Patrick
Oke, had gedacht dat dat wel zou werken maar helaas...
Waarom het bij mij niet zo goed werkte:
het was om te beginnen al erg lastig om een juist bakje te vinden, ik had uiteindelijk wel iets gevonden, maar of het helemaal perfect was betwijfel ik.
daarnaast was het erg moeilijk om het bakje recht en stil te houden en ook nog op het juiste niveau te laten...
Er kwamen wel belletjes uit, dus dat werkte allemaal wel, maar dat verdween ook allemaal weer meteen
Waarom het bij mij niet zo goed werkte:
het was om te beginnen al erg lastig om een juist bakje te vinden, ik had uiteindelijk wel iets gevonden, maar of het helemaal perfect was betwijfel ik.
daarnaast was het erg moeilijk om het bakje recht en stil te houden en ook nog op het juiste niveau te laten...
Er kwamen wel belletjes uit, dus dat werkte allemaal wel, maar dat verdween ook allemaal weer meteen
-
Patman

Ik heb een doosje van sieraden (waarin je je ketting of ring meekrijgt...) gepakt voor mijn kleine bakkie (80cm). Als je geen doosje hebt moet je voor iemand een kadootje gaan kopen dus... Hahaha...
Een klein gaatje boren in dat bakje (of voorzichtig met een scherp puntig mesje draaien totdat je een gaatje hebt). Bij voorkeur iets kleiner dan het slangetje, zo zorg je ervoor dat het bakje niet lekt. Door de zijkant heb ik een kleiner gaatje gemaakt, en met een tandenstoker in de achterwand geprikt. Als je het slangetje een beetje leidt, dan blijft het bakkie wel hangen. Of natuurlijk nog mooier, een paar zuignapjes eraan bevestigen, en in de hoek hangen... Weest Creatief is het credo..
Als het direct verdwijnt, en dus niet in het bakje blijft hangen, dan heb je waarschijnlijk een lek.
Een klein gaatje boren in dat bakje (of voorzichtig met een scherp puntig mesje draaien totdat je een gaatje hebt). Bij voorkeur iets kleiner dan het slangetje, zo zorg je ervoor dat het bakje niet lekt. Door de zijkant heb ik een kleiner gaatje gemaakt, en met een tandenstoker in de achterwand geprikt. Als je het slangetje een beetje leidt, dan blijft het bakkie wel hangen. Of natuurlijk nog mooier, een paar zuignapjes eraan bevestigen, en in de hoek hangen... Weest Creatief is het credo..
Als het direct verdwijnt, en dus niet in het bakje blijft hangen, dan heb je waarschijnlijk een lek.
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik heb dit doosje gebruikt:

deksel van een spelden doosje.
ongeveer 1,5 cm hoog, ver der is hij 6,5 bij 5,5 cm.
Ik had hem ook nog gekit, dus denk niet dat hij lek was.
misschien kan ik er dan het beste een zuignapje aan zetten (lijmen?).
Wat voor grootte is dat doosje van jou dan?

deksel van een spelden doosje.
ongeveer 1,5 cm hoog, ver der is hij 6,5 bij 5,5 cm.
Ik had hem ook nog gekit, dus denk niet dat hij lek was.
misschien kan ik er dan het beste een zuignapje aan zetten (lijmen?).
Wat voor grootte is dat doosje van jou dan?
-
Patman

Mijn bakje is 4x4 cm (van een ring dus..)
Groeten,
Patrick
Patrick
Maar als ik de berekening volg dan kom ik al snel uit op een bakje van ongeveer 10 bij 8.
En voor jouw bak is dat toch ook te klein?
Of is dat niet zo heel erg?
En gebruik(te) je het dekseltje of het bakje zelf? Of: hoe hoog moet dat zijn? of maakt dat ook totaal niks uit?
En voor jouw bak is dat toch ook te klein?
Of is dat niet zo heel erg?
En gebruik(te) je het dekseltje of het bakje zelf? Of: hoe hoog moet dat zijn? of maakt dat ook totaal niks uit?
-
Patman

Dat doosje ziet er prima uit. Een beetje hoogte moet ie wel hebben hoor, dus perfect zo.
Mijn diffusor is inderdaad veel kleiner dan de berekening aangeeft (= 16 cm2, t.o.v. 52 cm2). Maar omdat ik veel eendenkroos heb drijven is het wateroppervlak niet vrij, en is de gasuitwisseling een stuk minder. vandaar. (Niet verder vertellen hoor
)
Mijn diffusor is inderdaad veel kleiner dan de berekening aangeeft (= 16 cm2, t.o.v. 52 cm2). Maar omdat ik veel eendenkroos heb drijven is het wateroppervlak niet vrij, en is de gasuitwisseling een stuk minder. vandaar. (Niet verder vertellen hoor
Groeten,
Patrick
Patrick