planten bestand samenstellen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

planten bestand samenstellen

Bericht door Campion »

Hallo, kan iemand mij helpen om een beplantingsplattegrond te maken??
Het moet iig een vol (maar dan ook echt vol) beplantte bak worden. De bak is 150x50x50.

Het moet een amazone (zuid-amerikaans) biotoop zijn.

De volgende planten had ik al uitgezocht:

Afbeelding
Alternanthera Lilacina

Afbeelding
Alternanthera Reineckii

Afbeelding
Alternanthera Rosaefolia

Afbeelding
Azolla Caroliniana

Afbeelding
Bacopa Amplexicaulis

Afbeelding
Echinodorus Bleheri

Afbeelding
Echinodorus martii/major

Afbeelding
Gymnocoronis Spilanthoides

Afbeelding
Heteranthera Zosterifolia

Afbeelding
Hydrocotyle Leucocephala

Afbeelding
Hydrocotyle Verticillata

Afbeelding
Limnobium Laevigatum

Afbeelding
Myriophyllum Mattogrossense

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: planten bestand samenstellen

Bericht door Kevin »

Als je het zo opsomt lijken het erg veel soorten :roll: waarom bijvoorbeeld 3 verschillende Alternanthera's
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

dit zijn iig voorbeelden van planten waaruit ik kan kiezen... Wil niet zeggen dat ik ze er allemaal in moet hebben...

Maar wil wel echt zo'n mooi aquarium als wat je in de boekjes altijd ziet, dus wie kan daarbij helpen met een beplantingsplan?

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Dat is wel heel persoonlijk zo'n beplantingsplan.. Om nu van ons te vragen hoe je het moet doen..... Lijkt me niet de juiste manier.

Wat je wel kan doen is letten op een aantal dingen;

Zoek uit hoe hoog de planten kunnen worden. Selecteer een aantal planten voor de achtergrond, voor de middenbeplanting en voor de voorgrond...

Zoek uit hoe de planten groeien, de alternathera's groeien kun je stekken, en zo langzaamaan een vollere bos vormen (ook de Bacopa, heteranthera en Myriophyllum soorten groeien zo.).

De echinodorus soorten zijn rozetplanten, die groeien vanuit het midden naar boven toe, en elk nieuw blad komt als klein blaadje vanuit het midden.

Ok, dat is uitgezocht.

Zorg voor assymetrische beplanting... (Ook niet altijd makkelijk...). Dus niet alles hoog, of alleen het midden hoog...

Als je achteraan roodgekleurde planten hebt, zet dan in de middenbeplanting ervoor iets groens. Zo krijg je contrastvorming.
Zet een groep roodgekleurd (van dezelfde soort) niet naast een andere roodgekleurde groep. Zo verlies je juist het contrast.

Een grote groep van het zelfde is vele malen mooier dan van alles een beetje... Het is geen bloemenwinkel. Grote bosssen van hetzelfde creert rust in de bak.

Kies als beginner niet de moeilijke planten uit. Vul eerst de bak met makkelijke snelgroeiers (Bacopa, waterpest , Cabomba). Je zult merken dat als die jongens goed groeien je mooie bossen kan vormen. Pas als het goed is volgegroeid langzaamaan 'moeilijkere' planten gaan zetten. Hiermee voorkom je dat de hele bak er als een gatenkaas uitziet, en zo krijgt de moeilijke plant, of de kwestbare plant wat meer kans zich te ontwikkelen.

Vul de bak goed met planten, het mag best te vol staan, er gaat ongetwijfeld wat dood. Een vol beplante bak, is een gezonde bak. Vissen zullen de heilzame werking van planten (Want die hebben ze) zeker waarderen. Ook blijven de waterwaardes makkelijker goed.

Als laatste wil ik je op het hart drukken: Een mooi Aquarium zoals uit de boekje willen we allemaal. Het is echter geen kwestie van planten kopen en plaatsen. Ze moeten ook blijven leven. Zorg dus ook voor goede verlichting, waterwaardes en plantenvoeding. Het laatste wat je nodig hebt kun je niet kopen, en dat is ervaring. Het is bij ons ook niet komen aanwaaien.. :D
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

patrick
0-200
0-200

Bericht door patrick »

hallo ga eens kijken op
http://www.aquaplantsonline.nl ( hier vind je platgronden voor aquarium's te beplanten )
http://www.paluplanta.nl

hoplijk vind je daar iets intersants .
groetjes en nog heel veel plant pelzier van Patrick .

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

netjes verwoord patman, ik wil wel even in haken op je verhaal. symetries zou ik dan niet alleen van voor naar achter doen maar ook van links naar rechts, dus bijvoorbeeld 1 of 2 rode of groene tijgerlotussen plaatsen wel wat uit elkaar om dat deze ook groot kunnen worden en wel op twee manieren. als je deze plant b.v kort houd, dus wil zeggen dat je de uitschietende scheuten weg knipt zal hij laag blijven en een mooie plant worden in een bak van 1,50, denk dat je er zekers meer meer dan 1 kwijt kan dus ik zou gaan voor twee. die klein zijn bij koop maar groot worden waneer je ze goed verzorgt. moeilijke plant om te houden vind ik het persoonlijk niet.deze plant moet je wel even de geduld geven want niets gaat in één keer en dus moet je deze plant wat ruimte geven waneer je hem plant en dus niet inbouwen. wil je het goed doen dan bouw je in lagen op en kijkt dus net als wat patman al zei, naar de manier van groeien, dus hoe snel ze de hoogte in gaan en de breedte, ook deze planten zul je ruimte moeten geven waneer het joekels worden. daar naast is er nog een behoorlijk stukje onderhoud en stekles die je niet mag verwaarlosen, wat inhoud optijd uit toppen en planten, meest bij planten die vanuit de kroon groeien zoals de cabomba. het planten zelf. zet ze niet te diep zoals een crypto of een vallis neria, want dan verrotten ze per direkt van onder uit. nog een tipje , koop zeker niet teveel in het begin aan planten, kijk eerst hoe ze zich gedragen in de eerste twee maanden naar het planten. daar uit kun je al veel dingen bemerken wat er aan de hand is qua groei en het weider uitstaan van. zorg natuurlijk voor de juiste bodem en je waterwaardes zoals eerder al door patman verteld. verders zou ik je willen advieseren om eens met een lijstje onder de arm van je planten die je wilt aanschaffen een tuincentrum in te lopen en kijken hoe ze boven water groeien, ook dat zegt veel over een plant. ik zeg dit ook omdat 50 a 70 procent van de gekweekte planten ook nog eens in ons huiskamertje staan, maar dan net even anders. de meeste planten worden zelfs boven water gekweekt en pas in een aquariumzaak in het water gezet of pas er vlak voor. waarom omdat ze simpel weg boven water het beter doen dan onder water en er voor de kweker meer onderhoud en een mindere groeisnelheid in zit dan onder water gekweekte producten. en tijd is geld en ruimte.

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

bedankt voor de tips!!

maar wat is een tijgerlotus?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heb even gegoogeld voor je.

http://www.aquarium-planten.com/?page=s ... roduct=154

Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

geen amzone/zuid amerika plant... dus die gaat helaas niet door naar de volgende ronde 8)