1st paludarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Kevingifkikker
0-200
0-200

1st paludarium

Bericht door Kevingifkikker »

een goede avond.
ik ben laatst bij de orchideeenhoeve geweest en had daar lueke ideetjes opgedaan voor men terrarium. dus wil ikvan men schildpadden terrarium een paludarium bouwen schildpad blijft er uiteraad in:P.
nu een paar vragen voordat ik begin. mijn bak heeft een grote van 100l 40d 60h. erzit eenzwem laag van ongeveer 15 cm in. nu wil ik niet all zwem ruimte van men 14 cm schildpad inpikken. dus wil ik er voorzorgen dat hij onder het land door kan zwemmen. nu wil ik ook een watervalletje maken van circa 50cm hoog maar heeft iemand een idee hoe ik mijn pompje dan mooi kan wegwerken en der ook nog bij kan om de watten te verschonen veders vraag ik me af ik wil zegmaar de achterwand en de 2 zijwanden bekleden met planten en dergelijken maar voor dat ik met purschuim begin tespuiten moet ik dan nog iets met het glas doen afwerken of insmeren met kit .dan wil ik misschien nog boven in het terrarium een gebied maken met schuilplaatsjes en klim mogelijk heden voor eventueel boombewoners erbij die niet beneden bij de schildpad in de buurt komen. bedankt voor jullie hulp alvast ben verplan wnnr ik begin met de bouw hier ook een mooi verslag met foto's neer tezetten.

groeten kevin :lol:

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: 1st paludarium

Bericht door Laurens »

Wat voor een schildpad heb je? Want roodwang, en geelwang en -buik worden te groot voor een meterbak. Ook zou ik de waterspiegel op 25cm zetten.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Leuke plannen. De ervaring die ik heb met roodwang schildpadden is dat je beter een externe filter erop kan zetten, tjee wat maken die beesten er een rommel van.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Kevingifkikker
0-200
0-200

ik heb een geelwangetje maar die maakt der ook een behoorlijke bende van. hij heeft alleen niet zo zin in groeien heb hem nu al zoon 7 jaar en wil niet groter worden dan 13 cm ondanks dat ik hem in een grotere bak heb gedaan. miss door het waterspiegel te verhogen dat ie weer wat wil groeien dus zal het zeker ook doen even een glasplaatje halen bij de locale diernwinkel hier.

groetjes kevin

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

En goed voeren natuurlijk :) ik ben benieuwd...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je gebruikt ook geen UV lamp boven de bak?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

uv lamp? ik dacht dat die beesten een warmtelamp nodig hadden :oops:
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Je hebt ook speciale lampen die bepaalde lichten geven waarvan onder andere de beesten groeien, aanmaak van vitaminen enzo meen ik. Maar echt verstand ik er ook niet van, meen dat die lampen als type heten "Reptistar"
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

:shock: apart, maar wil je dat ook? maakt het eigenlijk uit of je schildpad 13 of 25 cm is, als hij/zij maar gezond is toch? dat ze vitaminen aanmaken is wel goed, denk ik.

lastige wereld, die lizards, geeft mij maar aquaria :P
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Onderwerp auteur
Kevingifkikker
0-200
0-200

de lampen die er in zitten is 1 repti glow 5.0 met uvb en uva en een warmte spot een jbl reptilspot 60 watt met een daglicht spectrum die de planten groei en vataliteit van de bewoners bevordert. het uva licht stimuleert de dieren in hun natuurlijke gedrag. de schildpad eet goed en is altijd actief maar ik hoor ook verhalen dat schildpadden groeien naar de bak waar ze in leven of dit helemaal waar is betwijfel ik.

groetjes kevin

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat laatste zou ook best eens kunnen. Mijn vriendin heeft vroeger een roodwang gehad die bleef ook heel lang klein totdat hij de vijver in ging. Schijnbaar is hij toen ineens gaan groeien en nog best fors geworden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand