Goudvis eet langzaam, hoeveel voeren?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mivdit
0-200
0-200

Goudvis eet langzaam, hoeveel voeren?

Bericht door mivdit »

Hoi allemaal,

Ik heb recent een goudvis gekocht en heb daarbij een pot voedselvlokken voor goudvissen gekocht. Ik zou echter niet weten hoeveel ik moet voeren en ben bang hem teveel te geven. Nu staat hier een richtlijn:

Goldfish need only be fed as much food as they can consume in three to four minutes, and no more than twice a day.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Goldfish)

Mijn vis is echter vrij traag met eten en treuzelt een hele tijd voor hij naar de oppervlakte zwemt om het voer te eten. Hij eet ook niet alles in één keer, zelfs als het weinig is en hij al een dag niet gehad heeft. Verder gedraagt hij zich wel gezond; hij zwemt veel rond en ziet er goed uit.

Hebben jullie een idee hoeveel vlokken een goudvis normaal zou moeten krijgen en hoe vaak?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Goudvis eet langzaam, hoeveel voeren?

Bericht door Kevin »

Weet niet hoe groot de vis is maar een theelepeltje per dag zou ik zeggen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mivdit
0-200
0-200

Bericht door mivdit »

Harstikke bedankt! Dat is meer dan ik hem tot nu toe had gegeven. Hij is zo'n 7 tot 8 cm overigens (als ik reken tot helemaal het puntje van zijn staart).

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dan zou ik zeker niet meer dan geven dan je nu doet. Wat je wel kan doen is het verdelen over meerdere porties per dag (3 of 4) dan loop je minder kans dat er eten op de bodem blijft liggen met alle gevolgen van dien.

Hij is maar alleen begrijp ik dus waarom zou hij snel moeten eten? er is immers geen andere vis die het eten kan opeten en er blijven altijd langzame eters bij hoor. Waar je wel op zou kunnen letten is dat hij wel blijft eten ook al is het maar weinig of langzaam. Als hij echt helemaal niet meer reageert als je eten in de bak doet dan moet je op gaan letten.
Bij gezonde vissen kan het trouwens helemaal geen kwaad om is een keer een dag voeren over te slaan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mivdit
0-200
0-200

Bericht door mivdit »

Nogmaals bedankt.

Ik ben er overigens achtergekomen dat als ik de vlokken in kleine stukjes breek, de vis een stuk sneller komt eten, misschien kan hij het eten dan beter ruiken (als je dat bij een vis zo kan noemen). Ik zal in ieder geval voorzichtig zijn met de hoeveelheid.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Zelf voer ik mn vissen ongeveer 4 á 5 dagen per week en dan 2/3 keer per dag wat ze in ongeveer een minuut/anderhalve minuut opkunnen.
Ik denk zelf dat het nog een beetje onwennigheid is bij de vis, misschien dat ze in de winkel ander voer gaven en dat ie het voer wat je gekocht hebt nog niet goed door heeft.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom