Waterverversen met buitenfilter

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Waterverversen met buitenfilter

Bericht door Laurens »

Voor elk aquarium met een buitenfilter zou dit handig kunnen zijn, ik heb het nu 2× gedaan:
  • 1 Zet het filter uit
    2 Draai de slang voor de aanzuig aan beide kanten van het koppelstuk dicht (ik ga er nu wel vanuit dat dit bij elk buitenfilter kan
    3 Draai het koppelsuk van deze slang nu los
    4 Hou de kant die naar het aquarium gaat boven de emmer en draai de sluiting open. Aangezien de slang vol water zit geeft dit het standaard heveleffect.
    5 Als de emmer vol is kan je de sluitning gewoon dichtdraaien en weer opendoen als je hem hebt leeggegooid.
    6 Als je klaar bent sluit je alles weer aan en zet je het filter aan 9voordat je hem aanzet de koppelingen weer opendraaien!)
Voordelen zijn dat je de kap er niet hoeft af te halen (dat moet ik anders wel doen, ik weet niet hoe dat bij jullie is), het levert minder stress op voor de vissen en je hoeft 0 keer aan te zuigen.
Nadeel is dat je die slang moet losmaken enz. en dat is een beetje een gedoe.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Harold
0-200
0-200

Re: Waterverversen met buitenfilter

Bericht door Harold »

In jouw beschrijving haal je alleen water eruit :roll:
Er zal toch ook water terug in moeten, en dan moet de kap alsnog open, dus zie het nut er niet echt van in. ;)
[center]200x60x50 Malawibak[/center]

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

hevelen jullie de bodem niet gelijk af dan? dat vind ik nu juist het mooie van waterverversen, je kan gelijk de bodem grof schoonmaken. :mrgreen:

maar het idee is goed.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Als je 500 liter moet verversen is je bodem wel schoon na 100 liter hoor en om dan nog een half uur te wachten had ik ook geen zin in. Buiten dat gebruik ik een Eheim vuilzuiger, werkt prima en geen zand mee zuigen.

Ik deed bij de grote aqua een opvoerpomp met een slang naar buiten in de bak en bij de kleinere bakken deed ik het min of meer zoals Laumooij. Bij de buitenfilters van tetra in ieder geval kun je de snelkoppeling loshalen in die in een emmer hangen, kraan open en stromen maar.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Toch geen voorstander van, ten 1e zuig je de bodem zo niet goed af en ten 2e je filter staat even stil en das niet goed voor je baccies.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ja maar bij waterverversen zet ik mijn filter ook altijd stil, anders spuit het door de hele bak...
Daarbij ben ik geen fan van zuigen met de hevelslang omdat ik dan ook veel zand meezuig, daar heb ik dus een stofzuiger voor.
En bijvullen kan via het klepje, ik doe het altijd met een gietertje om niet zoveel dingen weg te blazen, en dat kan gewoon door het klepje.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Kan je de uitstroom dan niet zo zetten dat het minder spuit?
Bv als je een sproeibuisje gebruik, ff het eind dopje eraf halen?
Ach hier zuig ik ook altijd wel wat zand weg, maar dat houd het dan ook wel lekker los.
Bij het bijvullen zorg ik dat de straal water over iets heen gaat waardoor het verspreid en niet hard de bak in klettert.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ja zo kan het ook... maar ik kan het dopje er neit afhalen omdat ik de oorspronkelijke kwijt ben, en deze is vastgelijmd...

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

De bodem afzuigen doe ik eens in de maand ongeveer omdat al het vuil word verpulverd door de bodem bewoners en zo groten deels mee gaat het filter in.
Ik zet ook mijn filter af omdat ik mijn aanzuig buis ervan aardig hoog heb zitten. Wanneer ik hem leeg maak hang ik er een 2500L/h pomp in met een slang de wasbak in. en bijvullen doe ik de slang aan de kraan en zo weer de bak in. Ververs weekelijks zoon 300L en dan gaat een gietertje niet werken :D
Maar zoals jij beschrijft deed ik het ook wel eens met mijn metertje, en de Eheim pompen kan je dan gewoon het kraantje open zetten dus was niet zoon gedoe als hoe jij het moet doen.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Giel Limburg
0-200
0-200

Bericht door Giel »

Ik gebruik altijd de bodemzuiger en daar sluit ik een slang op aan.

Een kennis van mij heeft op de aanvoer naar de buitenfilter een T-stuk gezet met een stukje slang en kraantje.

Zo kan de filter evengoed gewoon door blijven draaien, en je hoeft verder niets los te koppelen.
Juwel trigon 350