c02 in het begin

Plaats reactie

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

c02 in het begin

Bericht door pepijnmathijssen »

Hallo luitjes van het forum,

Ik heb sinds kort een nieuwe bak opgestart, deze draait nu ongeveer 2 weken.
De bak is behoorlijk beplant, nu vraag ik mezelf af wanneer ik er c02 op ga zetten.
Ik heb op de site van die tukkers (aquarium tubantia) de nodige info opgedaan, ik ga bijvoorbeeld voor een zelfregulerende diffusor.
Voor het bepalen van het oppervlak hiervan stellen ze het volgende: het benodige oppervlakte wordt bepaald door o.a. het gewenste C02 gehalte minus het huidige c02 gehalte. Dit bepaald met nog een aantal dingen de oppervlakte van de diffusor.
Nu heb ik mijn ph en kh gemeten en die zijn ongeveer: PH 7 en KH 5 a 6. Dan kom ik op een berekend C02 gehalte van 15 a 17 mg per liter. In princiepe goed genoeg.

Vraag: is het pas zinvol om er Co2 op te zetten als de waarde buiten het optimale gebied gaat vallen?
immers als ik met deze waarde de diffus ga berekenen blijft er weinig oppervlakte over.
Hoe lang gaat het ongeveer duren voordat de Co2 waarde op een stabiel niveau is geraakt?

Patman
800-1000
800-1000

Re: c02 in het begin

Bericht door Patman »

Hoe heb je die pH gemeten? Met een pH-meter, of met een kleurtest of stripje? Als je berekeningen doet met de pH en KH, dan moet je echt nauwkeurige metingen kunnen doen. Op zich lijkt me dit een onwaarschijnlijke CO2 hoeveelheid voor een bakkie waar geen CO2 aan wordt toegevoegd eerlijk gezegd. Of heb je er veel vissen in die CO2 uitademen?

stabiliteit; dat hangt af van een aantal factoren, als je bijvoorbeeld ververst hebt, dan is er weer wat CO2 verdwenen, enz enz..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

Hoi Patman,

Ja ik meet met een stripje, dit geld ook voor de kh.
Een digitale meter is zeker beter?!
Wat kost zo een ding eigenlijk?

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

Patman,

Een metertje hoeft niet zo heel duur te zijn heb ik gezien. Dit zijn alleen ph en temperatuur meters, zijn er ook digitale kh meters?

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Nee, er zijn geen digitale KH meters, maar ik raad dan toch op zijn minst de druppeltest aan, die strips zijn leuke indicatoren, maar nauwkeurig zijn ze niet.

Zo'n pH metertje van Hanna geloof ik, die doen het best prima. Maar wel tijdig kalibreren met buffers (pH 4 en pH 7). Deze zijn vast ook te koop bij de zaak waar je zo'n metertje koopt.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
pepijnmathijssen
0-200
0-200

Hoi Patman,

Heb een druppel testje gedaan voor de ph en kh.
De waardes die er uit komen zijn:
PH: 7.8 en KH: 6,5
Ik ga het een tijdje bijhouden en dan ga ik met de diffuser aan de slag.
In elk geval bedankt voor het advies.

groeten Pepijn