Platy-gedrag

Plaats reactie

Onderwerp auteur
LHC
0-200
0-200

Platy-gedrag

Bericht door LHC »

Er doet zich een merkwaardig fenomeen voor in mijn bak. Ik heb een stuk of acht platys, meer vrouwen van mannen. De meeste gedragen zich rustig, maar vanaf het begin was er één mannetje dat 1 van de vrouwtjes (een dikkerd, het lijkt wel of ze zwanger is) volledig claimde. Hij liet haar geen minuut alleen, de andere soortgenoten (ook de vrouwen) werden constant bij haar verjaagd. Er was er zelfs één (een man) die zich doorlopend verschool achter rotsen en alleen zichtbaar was als hij wilde eten, maar zelfs dan was hij niet veilig voor de dominante man. Doorlopend werd hij tijdens het eten de bak doorgejaagd.
Maar sinds gisteren is alles opeens anders. De bange man kwam tevoorschijn, ging in de buurt van het (geclaimde) vrouwtje zwemmen en de dominante (agressieve) man was opeens erg onderdanig. Hij laat z’n onderlichaam zakken als die (voorheen) bange man bij hem in de buurt komt, verstopt zich achter de rotsen of gaat in een hoekje hangen. In eerste instantie dacht ik dat hij ziek was en er dierenwetten in werking gingen treden, maar hij blijkt gewoon gezond te zijn. De nieuwe ‘leider’ is trouwens een rustiger vis, hij laat de andere soortgenoten met rust en is niet overdreven opdringerig t.o.v. het dikke vrouwtje. Maar het heeft er toch alle schijn van dat het vrouwtje zich nu laat inpalmen door de nieuwe leider en haar oude ‘lover’ nú al is vergeten, ze kijkt niet naar hem om.

Is er iemand die dit plotselinge gedrag kan verklaren?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Platy-gedrag

Bericht door Kevin »

Zoals jij het schrijft klinkt het erg mooi en bijna poetisch :D ik heb het nooit anders ervaren alsdat ze maar wat doen, en er niet echt te spreken is van een rangorde. De ene dag is die wat meer aanwezig dan de andere dag, het kan ook dat het vrouwtje hem even bui was en weer is wat anders wil.

Het gedrag wat jij omschrijft zie je bij cichliden wel heel vaak, er zijn heel wat soorten die echt een paartje zijn en blijven tot hun dood. Maar bij levendbarende vissen heb ik dat gedrag nooit kunnen zien.

Misschien heeft er iemand een heel andere visie hierover, maar tot dusver mijn ervaring.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
LHC
0-200
0-200

Bericht door LHC »

Bedankt voor je reactie!

Onderwerp auteur
LHC
0-200
0-200

Bericht door LHC »

Hoe langer je naar het gedrag van die vissen kijkt, hoe wonderbaarlijker het eigenlijk wordt binnenin zo’n aquarium. Duidelijk is het verschil tussen de diverse soorten te zien, niet alleen qua uiterlijk natuurlijk, maar ook hun manier van optreden, mét elkaar en individueel. Als je sommige mannetjes door de bak achter de vrouwtjes aan ziet jagen, zou je er (alleen al van het observeren) moe van worden. Het gaat maar door en door, bijna twintig uur per dag.

Ook heb ik de indruk dat ze meer verstand hebben dan je zou verwachten van zulke kleine dieren, want als ik voor het aquarium ga zitten om te kijken of alles wel oké gaat in die bak, dan beginnen ze met z’n allen als een razende voor het raam heen en weer te zwemmen om mijn aandacht te vragen zodat het weer gevoerd zullen gaan worden. Dit zijn natuurlijk dingen die voor jullie vissenkenners allang bekend zijn natuurlijk, maar voor mij is het volkomen nieuw.

Volgens mij is er bij sommige vissen ook sprake van een vorm van jaloezie; neem nou een zwanger Molly-vrouwtje. Ik had maar 1 man en 1 vrouw van dit mooie soort, maar het vrouwtje kreeg geen seconde rust, dus heb ik er twee vrouwtjes bijgekocht. Wat er daarna gebeurde was eigenlijk wonderbaarlijk, het duurde niet zo heel erg lang, maar toch. Op het moment dat ik de twee vrouwtjes losliet, begon de Molly-man op ze te jagen om ze beiden meteen maar even te bezwangeren (dan had ie dat maar alvast gedaan), maar dat pikte de zwangere vrouw van geen kant. Dus ging ze vól in de aanval op de man en liet hem even merken dat dit toch ábsoluut niet de bedoeling was. Ze begon hem dus een tijdje hinderlijk te achtervolgen, ‘pikte’ hem doorlopend in de zijkant van z’n lijf en ging steeds dwárs voor hem liggen. Het gevolg was dat de man maar eieren voor z’n geld koos en z’n aandacht begon te verdelen over alledrie de vrouwtjes en zo was de rust weer tijdelijk teruggekeerd in vissenland.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Whoojaa die hormonen he van de mannelijke vis die gieren maar door hele dagen, hele nachten.
Vind het wel mooi om te horen dat je er zo in op kan gaan, wat het voeren betreft dat gebeurt bij iedere soort vis wel. Soms tot hinderlijk toe want even dichtbij kijken naar hun gedrag is er niet bij want dan zitten ze weer hutje mutje voor het glas.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Platy_87
0-200
0-200

Bericht door Platy_87 »

Even een vraagje over platy gedrag.

Is dat laten zakken van de onderkant en de buik laten zien dus onderdanig gedrag? Ik heb een oranje platy die dit steeds doet bij een van mn andere (blauwe) platies. Ik dacht eerst dat het paring gedrag was (ik ben nog niet zo goed met het onderscheiden van man en vrouw) maar het leken mij al 2 mannen te zijn. Is die ene dan dus onderdanig aan de andere? Die andere (dominantere) platy hapt dan een beetje tegen de onderbuik aan als de platy in die vreemd positie rechtop staat. Kan dit kwaad? Ik zou niet willen dat de onderdanige platy wondjes krijgt ofzo.

Alvast bedankt voor de reacties!

MattRennen
0-200
0-200

Bericht door MattRennen »

ik had dat ook, die grote blauwe platy die ik had had zelfs een vrouwtje 'doodgeslagen' maar nu is mijn kleine mannetje er ook niet meer bang voor.
denk dat dat gewoon van verloop van tijd komt