koolfilter
koolfilter
ik heb een idee:
Op mijn bak van 400 liter komen straks twee filters (allebij externe potfilters) 1 met een capaciteit van 1200 lieter per uur, en 1 van 700 liter per uur. Ik wil een plantenbak maken, en dus zal ik elke ochtend plantenmest toe dienen.
Het filter van 700 liter wil ik vullen met oa achtief kool, en deze alleen s'nachts aanzetten omdat deze anders de mest eruit filtert, en het filter van 1200 constant laten draaien.
Is dit een goed idee? Of heeft dit geen nut?
Op mijn bak van 400 liter komen straks twee filters (allebij externe potfilters) 1 met een capaciteit van 1200 lieter per uur, en 1 van 700 liter per uur. Ik wil een plantenbak maken, en dus zal ik elke ochtend plantenmest toe dienen.
Het filter van 700 liter wil ik vullen met oa achtief kool, en deze alleen s'nachts aanzetten omdat deze anders de mest eruit filtert, en het filter van 1200 constant laten draaien.
Is dit een goed idee? Of heeft dit geen nut?
Re: koolfilter
Eerst een paar vraagjes.
Waarom wil je over aktieve kool filteren?
Dagelijks planten voeding toedienen
je bedoelt easy carbo waarschijnlijk.
Waarom wil je over aktieve kool filteren?
Dagelijks planten voeding toedienen
als plantenvoeding heb ik nu: JBL ferropol
en om over actief kool filteren omdat t water dan helderder word
en om over actief kool filteren omdat t water dan helderder word
je hoeft alleen te filteren over actieve kool als je water gelig is van het kienhout dat afgeeft. ( ook niet te vaak doen ) Of als je net een ziekte hebt gehad en dus de overtollige elementen van de medicatie weg wilt filteren.
Echter als je over het kool blijft filteren ( zelfs 's nachts ) haal je alsnog die JBL Ferropol uit het water. ( Ervaring mee )
Echter als je over het kool blijft filteren ( zelfs 's nachts ) haal je alsnog die JBL Ferropol uit het water. ( Ervaring mee )
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
In theorie zou het moeten kunnen omdat je elke dag opnieuw doseert.
Ik zou toch proberen zo lang mogelijk te wachten met die aktieve kool, dan hebben de planten even de tijd om te gaan wortelen.
Mocht je water verkleuren kun je altijd die kool er nog instoppen en is je bak met 2 dagen ook weer helder.
Ik zou toch proberen zo lang mogelijk te wachten met die aktieve kool, dan hebben de planten even de tijd om te gaan wortelen.
Mocht je water verkleuren kun je altijd die kool er nog instoppen en is je bak met 2 dagen ook weer helder.
ok want nu met mijn huidige bak filter ik constant over kool...
ik dien nu ook geen plantenvoeding toe.
Ik deed dit omdat dat kool erbij zat en het in de gebruiksaanwijzing stond...
Maar ik zal dit er van het weekend uithalen dan.
Wat zal ik dan in plaats van dat kool erin stoppen?
ik dien nu ook geen plantenvoeding toe.
Ik deed dit omdat dat kool erbij zat en het in de gebruiksaanwijzing stond...
Maar ik zal dit er van het weekend uithalen dan.
Wat zal ik dan in plaats van dat kool erin stoppen?
Hoeft niet perse wat voor terug, anders sponsen of pijpjes voor de bacterie huishouding.
denk dat je wel moet uitkijken met blijven voeding geven en zekers iedere dag, kijk uit voor overbemesting, want dat zal zekers ten koste kunnen gaan van je plant. je zal bij een dosering van iedere dag brandplekken krijgen op het blad met het gevolg dat je plant alleen maar slechter word. immers in de natuur krijgen ze het ook niet hoe mooi de middeltjes ook klinken. plant bloeit ook uit armoede en de bloei hebben ze zo nu en dan nodig, hou daar wel rekening mee. met blijven bemesten hou je dit proces tegen, wat overgens ook geld met het aantal uren licht wat je gaat voeren. te veel of te weinig is ook niet goed. ik zeg er dan ook even voor de vgrap bij dat het geen garantie is om goede planten te verkrijgen doormiddel van het geven van een middel. ben van mening dat er heel veel meer voor nodig is. 
Ik dacht dat die plantenvoeding juist iedere dag toegevoegd moet worden, dan zal de concentratie daar ook wel op afgestemd zijn zou je denken.
Easy Carbo geeft achterop weer dat je die elke dag 1 ml op 50L moet doen.
Maar ja weet niet hoe dat met FerroPol zit.
Maar ja weet niet hoe dat met FerroPol zit.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Dagbemester voor aquariumplanten.
Het dagelijkse voeder voor prachtige aquariumplanten.
Optimale puntgerichte verzorging met alle sporenelementen die van levensbelang zijn en die niet op voorraad gegeven kunnen worden.
Het zorgt voor prachtige groei, ook voor veeleisende aquariumplanten.
Zonder zeewiervormende fosfaat en nitraat.
Optimaal succes samen met JBL Ferropol (bij waterwisseling)
Bron aquaplantsonline.nl
Het dagelijkse voeder voor prachtige aquariumplanten.
Optimale puntgerichte verzorging met alle sporenelementen die van levensbelang zijn en die niet op voorraad gegeven kunnen worden.
Het zorgt voor prachtige groei, ook voor veeleisende aquariumplanten.
Zonder zeewiervormende fosfaat en nitraat.
Optimaal succes samen met JBL Ferropol (bij waterwisseling)
Bron aquaplantsonline.nl
ik denk dat de concentratie meer op de portomone gebasseerd iskevin schreef:Ik dacht dat die plantenvoeding juist iedere dag toegevoegd moet worden, dan zal de concentratie daar ook wel op afgestemd zijn zou je denken.
-
Silvia
Ik heb ook een vraagje over kool dus zet ik hem hier maar even.
Ik wil een tanganyika opstarten in mijn Tetra 60 liter bak. Nu kan je daar filters voor kopen met en zonder kool erin. Wat zou het beste zijn in dit geval?
Gr. Silvia
Ik wil een tanganyika opstarten in mijn Tetra 60 liter bak. Nu kan je daar filters voor kopen met en zonder kool erin. Wat zou het beste zijn in dit geval?
Gr. Silvia
Allereerst, 2 pompen lijkt mij te veel voor 400l en plantenbak.
Die ene 1200l p/u moet zeker voor een plantenbak meer dan genoeg zijn.
Ga je teveel stroming maken, dan sla je je co2 uit de bak en die hebben je planten nodig.
2e.
Aktieve kool moet je zoals de andere ook al zeggen alleen gebruiken wanneer je water (onbedoeld) gelig) is of om de laatste rest van een medicijn uit je bak te halen.
Kool haalt namelijk ook de voedingstoffen van je planten eruit.
3e
Bemesten kan geen kwaad mits je de dosis niet overschrijd. En dit gaat zeker op voor EasyCarbo. Als je dit nog niet gebruik, begin, zoals in de handleiding, met 1/2 doseringen.
Zelf heb ik ook redelijk veel planten staan en dit is wat ik heb en doe.
Een ph gecontrolleerde co2 fles, die pomp alleen co2 de bak als mijn PH hoger komt dan 7.0.
Om de andere dag een dopje Profito van Easy life en 8 tot 10 ml easycarbo.
1x in de week doe ik er een dopje easyferro in.
Planten groeien goed, valisneria loopt met regelmaat uit, mijn echinodorussen produceren met regelmaat stekjes.
Die ene 1200l p/u moet zeker voor een plantenbak meer dan genoeg zijn.
Ga je teveel stroming maken, dan sla je je co2 uit de bak en die hebben je planten nodig.
2e.
Aktieve kool moet je zoals de andere ook al zeggen alleen gebruiken wanneer je water (onbedoeld) gelig) is of om de laatste rest van een medicijn uit je bak te halen.
Kool haalt namelijk ook de voedingstoffen van je planten eruit.
3e
Bemesten kan geen kwaad mits je de dosis niet overschrijd. En dit gaat zeker op voor EasyCarbo. Als je dit nog niet gebruik, begin, zoals in de handleiding, met 1/2 doseringen.
Zelf heb ik ook redelijk veel planten staan en dit is wat ik heb en doe.
Een ph gecontrolleerde co2 fles, die pomp alleen co2 de bak als mijn PH hoger komt dan 7.0.
Om de andere dag een dopje Profito van Easy life en 8 tot 10 ml easycarbo.
1x in de week doe ik er een dopje easyferro in.
Planten groeien goed, valisneria loopt met regelmaat uit, mijn echinodorussen produceren met regelmaat stekjes.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie