Kh blijft laag!

Onderwerp auteur
Rietslang

Kh blijft laag!

Bericht door Rietslang »

kheb een vraag

ik heb een carbonaathardheid van 3, dit vind ik wat aan de lage kant en had die graag wat opgevoerd naar 5à6
dus nu gebruik ik al enkele weken deels meer leidingwater dan regenwater, met resultaat dat de GH van 8 naar 11 gestegen is
het rare ervan is dat de KH op 3 blijft
de totaalhardheid wil ik niet veel meer laten stijgen..

Hoe kan dit en wat is de oplossing om een hogere carbonaatwaarde te bekomen?

(leidingwater heeft een KH van 13, GH van 22)
(regenwater uiteraard zo goed als niets)

Dank

P.S: ik ververs wel 2xper week 1/5 van men bak anders heb ik te kampen met baardalg maar denk niet dat dit de oorzaak kan zijn.. (heb ook dubbele filtratie; 7x de inhoud van men bak per uur)

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Kh blijft laag!

Bericht door Stefan »

wat is hierbij je pH? want je KH werkt als buffer voor je pH (en andersom) je kan niet je KH verhogen zonder effect op je pH. het zou dus best kunnen dat je pH in deze wel beinvloed is door het toevoegen van leidingwater maar je KH (nog) niet. als je een pH lager hebt dan 6,5 zou je er een breuksteen of schelpen in kunnen leggen, deze bevatten veel kalk (wat bij een pH onder de 6,5 langzaam oplost) en zullen je KH en pH dus verhogen.

Overigens kan je niet je KH verhogen zonder je GH te verhogen aangezien je KH onderdeel is van je GH.

Houd wel in de gaten dat je alle dingen die je uithaald met waterwaarden langzaam en voorzichtig opbouwt en in de gaten houd, want het kan zo in 1 keer omslaan en dan heb je een groter probleem.

Overigens geloof ik dat baardalg een algsoort is die z'n eigen optimale milieu maakt (lage pH en lage KH) dus dat zou er wel degelijk mee te maken kunnen hebben.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Breuksteen geeft geloof ik geen kalk af, iig ardenner niet. Wel bijvoorbeeld maansteen, kalksteen (duh), schelpen idd, caviar bodembedekking schijnt btw ook kalk af te geven.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

Neen, heb eerder een te hoge PH!
GH: 11
KH: 3
PH: 7.5
NO³12.5
NO²0.03
zuurstof hebben ze genoeg!
De Ph is te hoog voor deze jonge dieren van een maand of 2 oud
Volwassen dieren voelen zich op hun best met een ph van 6.5 à 7
Laat staan jongbroed..

De sumatraantjes blijven gewoon in een groepje tegen de bodem hangend met hun bekje onophoudelijk happend
13 barbus tetrazona in een 90 L

Hoe komt het dat men gh van 8 naar 11 stijgt; maar de kh niets verandert, zelfs geen halve waarde??
Maak me zorgen..
Laatst gewijzigd door Rietslang op 25 feb 2010 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

maak je geen zorgen het zijn alles behalve dodelijke waarden ofzo.
je GH is een combinatie van je KH en je NKH (Niet KH)
zoals ik al zei is je KH een buffer voor je pH.
maar je NKH heeft weinig buffer dus die zal sneller steigen.
en aangezien je zei dat de GH van je leidingwater 22 was verbaast het me weinig dat de GH in je bak omhoog gaat.

heb je planten? voeg je CO2 of easycarbo toe?

je kan ook altijd nog even hier kijken:
http://members.multimania.nl/brieneoord ... dheid.html

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

Thanks voor de link
In men gezelschaps heb ik een overvloed aan planten en voeg ik dagelijks EasyCarbo toe, wekelijks ProFito

Maar in men recent nieuw soortaqua heb ik bijna niets van planten, enkel een breed luchtsteentje wat normaal gezien voor genoeg zuurstof moet zorgen..

Ik weet het, ik had het nieuw aqua eerst moeten beplanten zodat de bak stabieler werd maar na een paar weken filterrijping kwam ik mooie jonge, nog niet overvoede sumatraantjes tegen en wilde die per se hebben..
Er staan nu wat stekjes in van men bloeiende gezelschaps..

Misschien word het idd beter als ik dagelijks ook wat co² toevoeg, dit zal het water wat aanzuren en misschien is een stuk kienhout ook geen slecht idee om de ph wat lager te krijgen..

maar ik maak me gewoon zorgen omdat de dierenspeciaalzaak me zei dat een kh van 3 vééls te laag was
des te meer omdat een sumatraan een héél levendig diertje is die al gauw een rangorde vormt..

Niettegenstaande dit hebben ze wel een gezonde eetlust, (wat eigen is aan de barbus tetrazona tetrazona)

Hun zwarte strepen slaan wel groen uit, een teken van stress volgrens mij..

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

3 is laag en beter is 4+, maar ik heb hier eens een tijdje op <2 gezeten en dat is ook goed gegaan.
Ik ben toen wel begonnen met HS KH plus en nu is die stabiel op 3.5 tot 4.
Anders laat je het regenwater af en toe helemaal zitten en kijken hoe dat werkt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

Kees schreef:3 is laag en beter is 4+, maar ik heb hier eens een tijdje op <2 gezeten en dat is ook goed gegaan.
Ik ben toen wel begonnen met HS KH plus en nu is die stabiel op 3.5 tot 4.
Anders laat je het regenwater af en toe helemaal zitten en kijken hoe dat werkt.
Ja, maar dan vliegt men GH de lucht in en voor sumatraantjes vind ik 12 toch al het max..
Of mag dit iets hoger Kees?

Thanks voor het medeleven :vis:

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Vissies kunnen veel hebben hoor.
Maar ik ben niet thuis in sumantraantjes.
Ik zelf zou in ieder geval kiezen om een keertje geen regenwater toe te voegen en kijken hoe dat het doet.
Waar meet je alles eigenlijk mee?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

No², No³, Gh, Kh met druppeltests van tetra, tot op halve waarde nauwkeurig
Ph en Po4 met druppeltestjes van sera
Denk dat deze toch redelijk nauwkeurig zijn??

Mettertijd schaf ik mezelf een ph meter aan op batterijen, makkelijk, nauwkeurig en handig..

Sumatraantjes worden eigenlijk beschouwd als beginnersvisjes zoals de guppy dus zou deze misschien wel een hogere totaalhardheid kunnen verdragen..
Maar snap gewoon niet dat de GH zo stijgt, terwijl de KH geen beetje veranderd..

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Mits niet over datum, zijn dat goede testen die een vrij nauwkeurig resultaat geeft.
En waarom de ene wel en de ander niet stijgt...... alleen geen idee.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik de GH niet zo super belangrijk vind.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik heb de discussie over het belang van waterwaarden ook wel eens gevoerd met een verkoper.
hij zei vrij simpel, er zijn maar 3 waterwaarden waar je echt rekening mee moet houden:
Nitriet, Fosfaat en Ammoniak. voor de rest kunnen vissen zo onwijs veel hebben qua waarden, het is in de natuur ook niet zo dat over een hele rivier de waarden hetzelfde zijn en toch zwemmen die vissen erin.
en zolang je niet wilt kweken met moeilijke soorten ben ik het daar ook helemaal mee eens.

een KH van 3 is alleen laag omdat het aangeeft dat je een zeer geringe pH buffer hebt, en dat die dus bij elk onverwacht iets om zou kunnen slaan. maar als je je KH al weken stabiel weet te houden op 3 dan denk ik niet dat er iets verkeerd zal gaan. (overigens is een KH van 3,5 a 4 ook niet onwijs hoog maar puur vanwege de stabiliteit is het prima)

ik denk dat als je er planten in zet, bijmest met carbo/CO2 en profito, je bruis steentje eruit haalt en voor een normale oppervlakte stoming zorgt het probleem zichzelf wel verhelpt.

je GH die duidelijk hoger wordt door leiding water komt denk ik doordat het verschil tussen KH en GH van het leidingwater zo groot is. dat wil zeggen dat de NKH waarde van het leidingwater hoog is.
je KH heeft een buffer maar de NKH waarden niet daardoor zal je GH dus steigen vanwege de NKH waarde van het leidingwater.
Ik zou echt zeggen, zit er niet te veel over in, je waterwaarden zijn zeker netjes. en als je ze zo stabiel weet te houden is er niks aan de hand.
en om het allemaal even wat meer kracht te geven, toen ik begon met aquarium houden had ik nooit gehoord van het laten rijpen van een aquarium, en heb ik dus schaakbordcichlide (die niet bekent staan voor hun taaiheid) vrij letterlijk in kraanwater gehad en dat hebben ze ook uitgehouden.....

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

bedankt, dat stelt me geruster
De sumatraantjes doen het nu zeer goed, zwemmen vrij rond en eten als zot

Spijtig genoeg heb ik de bak niet beplant zoals ik zei
dus nu is er een zuurstofsteentje
wat zou het beste zijn? iedere keer als er een paar plantjes toegevoegd worden, de pomp wat minder zetten?
want met enkel de filteruitstroom naar boven te richten hebben men dieren geen zuurstof genoeg..
Of mag ik direct gewoon de pomp afleggen na een lading plantjes geplaatst??

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

FF lekker aan laten zodat je plantjes zich goed kunnen zetten.
Eventueel kun je eens kijken naar een Söchting oxidator.
Heb ik hier ook in al mijn bakken staan en ben er zeer tevreden over.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rietslang

Bericht door Rietslang »

ja, zal zeker nog kijken voor een oxydator..
en als ik nu bvb een grote tros sterrenkruid toevoeg, mag de pomp dan wat minder?
hebben de dieren dazn zuurstof genoeg? (filteruitlaat wel uit de waterspiegel gericht)
omdat men toch altijd zei dat dit de groei belemmerd..