ben nu al een tijdje bezig met die bio co2 en moet zeggen dit werkt fantastisch heb het nu zover dat een literfles een maand meegaat! (geleisuiker gebruiken en dat op de bodem van de fles laten stollen, de rest vul ik aan met suikerwater van ruwe rietsuiker, pokon heb ik weggelaten)
mijn planten groeien letterlijk de bak uit en de vissen zwemmen mooi gekleurd en vrolijk ertussendoor
BIO CO2; plaats van diffusor
Re: BIO CO2; plaats van diffusor
Ja, die variant heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik kwam erachter dat het maken van die flesme meer moeite kostte dan het maken van twee flessen.. rekensommetje voor mij. Maar desalniettemin een tip voor de geavanceerde Bio-CO2 knutselaars. Als je een deel van de suiker in geleivorm in de fles doet (Met gelatine aanmaken, in de fles gieten, afkoelen) en andere deel in oplossing in de fles. Dan gist erbij, dan snoepen de gistcellen wat langzamer, en gaat een fles dus wel langer mee..Fiat128 schreef:ben nu al een tijdje bezig met die bio co2 en moet zeggen dit werkt fantastisch heb het nu zover dat een literfles een maand meegaat! (geleisuiker gebruiken en dat op de bodem van de fles laten stollen, de rest vul ik aan met suikerwater van ruwe rietsuiker, pokon heb ik weggelaten)
mijn planten groeien letterlijk de bak uit en de vissen zwemmen mooi gekleurd en vrolijk ertussendoor
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
witte
- 200-400

@Patman: ik begrijp alleen de diffuser niet,wel hoe ik de grootte moet berekenen maar ik zie dat het slangetje dwars door het ''bakje gaat'" wat doet dat bakje dan?
Dat bakje vangt de belletjes op, en er wordt zo een laag CO2 gevormd in het bakje. Dit CO2 wordt door het water opgenomen.
Groeten,
Patrick
Patrick
-
witte
- 200-400

Hoe komt die co2 in het bakje dan?het slangetje gaat er toch dwars doorheen?of hangt het bakje op zijn kop zonder deksel?
Beter dan dit kan ik het niet uitleggen.
De CO2 wordt niet direct opgelost in het water, maar stijgt naar het wateroppervlak, alwaar een omgekeerd bakje hangt die deze belletjes opvangt. Zo kan de CO2 niet ontsnappen, en wordt alsnog langzaam opgelost in het water. Als het bakje vol zit met CO2 zullen er geen belletjes meer gevangen kunnen worden, en uit het bakje ontsnappen naar het wateroppervlak alwaar ze de lucht in gaan.

De CO2 wordt niet direct opgelost in het water, maar stijgt naar het wateroppervlak, alwaar een omgekeerd bakje hangt die deze belletjes opvangt. Zo kan de CO2 niet ontsnappen, en wordt alsnog langzaam opgelost in het water. Als het bakje vol zit met CO2 zullen er geen belletjes meer gevangen kunnen worden, en uit het bakje ontsnappen naar het wateroppervlak alwaar ze de lucht in gaan.

Groeten,
Patrick
Patrick
-
witte
- 200-400

Dus de oppervlakte aan de onderkant komt vol met co2 belletjes,en als dat vol zit gaat het langs de zijkant omhoog uit het water?Wel mooi getekend maar toch lastig als je iets niet snapt.
Ben er wel veel in geinteresseerd omdat ik het ook wil gaan toepassen.
Ben er wel veel in geinteresseerd omdat ik het ook wil gaan toepassen.
Yep. Dat wat via de zijkant wegstroomt is overtollig. Als het bakje gevuld is en blijft is het prima. CO2 lost vanuit het bakje op in het water.
Als je naar de tekening kijkt, is de bovenkant (boven water) de onderkant van het bakje. Het bakje ligt met de opening in het water. Het bakje kan zo de CO2 opvangen.
Als je naar de tekening kijkt, is de bovenkant (boven water) de onderkant van het bakje. Het bakje ligt met de opening in het water. Het bakje kan zo de CO2 opvangen.
Groeten,
Patrick
Patrick
-
witte
- 200-400

How nou vat ik hem,onderwater is de bovenkant van het doosje en daar zit geen deksel op!
jep het is een omgedraaid bakje zonder deksel. De oppervlakte van het bakje staat in verhouding met de inhoud van jouw aquarium. Zo doende kan je aquarium nooit te veel co2 opnemen en blijf je altijd binnen een veilige marge, want een teveel aan co2 word onder het bakje een bel en die bel wordt dan zo groot dat hij ontsnapt onderlangs en de lucht in gaat.
-
witte
- 200-400

Ok.vriendelijk bedankt voor de uitleg,ga er direct aan beginnen.
Veel plezier en succes en we zien graag je behaalde resultaat.