Hoe kan ik het beste artemia kweken ??
kan ik zelf iets maken of moet ik dat kopen ??
artemia kweken
artemia kweken
groetjes Jan en Hannelies
-
sas
Re: artemia kweken
Artemia: (pekelkreeftjes). Artemia is een kreeftje dat voorkomt een meren met een hoog zoutgehalte. Ze komen niet voor in de zee. De meeste Artemia eitjes die in de winkel worden aangeboden, komen uit een zoutmeer in de staat Utah (Amerika). Eitjes van de Artemia zijn voorzien van een harde schaal en kunnen hierdoor gemakkelijk een jaar of nog langer worden bewaard in een potje. Het kweken van Artemia is heel simpel. De eitjes ontwikkelen zich prima in een zoutoplossing met jodiumvrij zout. Men neemt 40gram zout op 1 liter water. Hier doet u een theelepeltje met eieren en na zo'n 24- tot 48 uur op een temperatuur van 24- of 25°C. komen de eitjes uit. Men kan op twee manieren Artemia kweken. Als eerste kan men hiervoor een ondiepe platte schaal nemen waarin men de zoutoplossing en de eitjes brengt. Er zal dan echter een gedeelte van de eitjes niet uitkomen en verloren gaan. Een betere manier om Artemia te kweken is de volgende: Gebruik een glazen fles die afsluitbaar is door middel van een stop of deksel. Voor deze manier van kweken hebben we een luchtpomp nodig. In de stop van de fles boren we een gaatje, waardoor de luchtslang van de luchtpomp past. In de fles hangen we aan het slangetje een luchtsteentje zodanig dat deze net boven de bodem van de fles hangt. Vul de fles met een zoutoplossing en voeg de eitjes toe. Plaats vervolgens de dop op de fles en zet de luchtpomp aan. Zorg voor een goede doorluchting zodat de eitjes flink door elkaar worden gewerveld. Hierdoor hebben de kreeftjes het gemakkelijker bij het uitkomen. Wanneer de eitjes stil op de bodem blijven liggen, zullen er heel veel eitjes niet uit komen. Als na zo'n 2 tot 3 dagen de meeste eitjes uit zijn gekomen, kunnen we gaan voeren. Zet de luchtpomp uit en wacht vijf minuten. Gedurende deze tijd zullen de kreeftjes langzaam afzinken naar de bodem en verzamelen de niet uitgekomen eitjes zich aan het wateroppervlak. Hevel met een slangetje de gewenste hoeveelheid kreeftjes van de bodem en zet vervolgens de luchtpomp weer aan. Spoel de kreeftjes even af onder de kraan en voeg het afgehevelde water weer toe aan de fles. Pekelkreeftjes blijven zo'n 6 tot 8 uur in leven in zoet water. Het is prima levend voer voor pas geboren visjes en voor de kleinere volwassen soorten vis. Door hun geringe afmeting kunnen de meeste vissen al op de eerste of tweede dag worden gevoerd met Artemia. Volwassen Artemia's worden in de winkel ook aangeboden als diepvriesvoer. Deze diertjes zijn ongeveer 15mm lang en zijn prima voer voor alle vissen die diertjes van deze afmeting kunnen verwerken. Artemia is niet seizoen gebonden en u kunt dus het gehele jaar levend voer kweken in uw vensterbank.
bron:http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina's/voeding.htm
Heel google staat vol met informatie met tekeningen en fotoos over de kweek en hoe mensen het doen,hoop dat je er wat aan hebt
bron:http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina's/voeding.htm
Heel google staat vol met informatie met tekeningen en fotoos over de kweek en hoe mensen het doen,hoop dat je er wat aan hebt
-
Peter 75
Re: artemia kweken
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia.htm
Heb ik geprobeerd, misschien niet de meest gunstige manier, maar wel de makkelijkste.
En het werkt.
Je kunt ook een Artemia kweekbakje kopen, is het zelfde principe, kost ongeveer 15 euries.
Heb ik geprobeerd, misschien niet de meest gunstige manier, maar wel de makkelijkste.
En het werkt.
Je kunt ook een Artemia kweekbakje kopen, is het zelfde principe, kost ongeveer 15 euries.