of een kogelvisje
alleen deze eet ook jonkies als de slakken minder in de aanbieding zijn
is deze samenstelling mogelijk
Re: is deze samenstelling mogelijk
groetjes marco
rio 180 - verzamel
houtenbak 1200 liter in aanbouw
rio 180 - verzamel
-
ladydanagirl
Onderwerp auteur - 0-200

had een optie kunnen zijn,dbfreak schreef:missch domme vraag maar is slak etende slakken nix voor jou?
eten de slakken op
tasten de planten vrijwel niet aan
houden bij mij de achterwand redelijk schoon
en als er geen slakken en alg aanslag is eten ze elkaar
zo houden ze zich mooi in stand
had er 4 gekocht
paar weken later had ik er 20
en op moment heb ik er 5 of 6 in de bak rondkruipen
je ziet ze zo af en toe maar heb verder geen last van slakken gehad
en als je ze ziet vind ik ze er ook niet lelijk uit zien
maar wil van de slakken af
guppy guppy guppy guppy
-
ladydanagirl
Onderwerp auteur - 0-200

vindt ik wel een leuke optie aangezien ik toch niet echt bewust wil gaan kweken of iets in die geest.dbfreak schreef:of een kogelvisje
alleen deze eet ook jonkies als de slakken minder in de aanbieding zijn
maar welke past/kan er bij het bestand die ik aangeef?
had begrepen dat de kogelvisje niet altijd even lief zijn.
guppy guppy guppy guppy
dit stuk heb ik uit ander forum kegknipt
wel wil ik je erbij zeggen dat ze soms kunnen happen in lange vinen van andere vissen.
Ze hebben wel een beetje speciale verzorging nodig. Als je een slakkenplaag hebt zijn ze ook niet de oplossing bijvoorbeeld.
Ze eten in een paar dagen alle slakjes op en moet je ze bijvoeren met rode mug en dergelijke, vlokvoer doen ze het niet op.
Veel (heel veel) planten appreciëren ze zeker
En kijk vooral uit dat je niet de verkeerde kogeltjes koopt. De meeste aangeboden "plofkopjes" zijn brakwater visjes.
Er is sinds een paar jaar een nieuwe in de handel waar je soms even naar moet zoeken.
Tetraodon travancoricus - Dwergkogelvis
degene die je niet moet hebben mits je een brakwater bakje wil onderhouden zijn de Tetraodon biocellatus of Figure 8 puffer. Te herkennen aan een figuur boven op de kop in de vorm van een 8.

Deze worden vaak als tropische zoetwatervissen verkocht, wat ze dus niet zijn. Al kunnen ze wel enige tijd in zoetwater overlevenGast
wel wil ik je erbij zeggen dat ze soms kunnen happen in lange vinen van andere vissen.
Ze hebben wel een beetje speciale verzorging nodig. Als je een slakkenplaag hebt zijn ze ook niet de oplossing bijvoorbeeld.
Ze eten in een paar dagen alle slakjes op en moet je ze bijvoeren met rode mug en dergelijke, vlokvoer doen ze het niet op.
Veel (heel veel) planten appreciëren ze zeker
En kijk vooral uit dat je niet de verkeerde kogeltjes koopt. De meeste aangeboden "plofkopjes" zijn brakwater visjes.
Er is sinds een paar jaar een nieuwe in de handel waar je soms even naar moet zoeken.
Tetraodon travancoricus - Dwergkogelvis
degene die je niet moet hebben mits je een brakwater bakje wil onderhouden zijn de Tetraodon biocellatus of Figure 8 puffer. Te herkennen aan een figuur boven op de kop in de vorm van een 8.

Deze worden vaak als tropische zoetwatervissen verkocht, wat ze dus niet zijn. Al kunnen ze wel enige tijd in zoetwater overlevenGast
groetjes marco
rio 180 - verzamel
rio 180 - verzamel
-
jari4now
Deze slak zal nauwelijks aan het oppervlak zichtbaar zijn, ik heb er inmiddels een goede 75 stuks nog inzitten en als ik er 10 zie overdag dan is het veel, ze houden zich graag op onder het zand en tussen de planten, verder hebben ze ook best een hoog sier gehalte.ladydanagirl schreef:had een optie kunnen zijn,dbfreak schreef:missch domme vraag maar is slak etende slakken nix voor jou?
eten de slakken op
tasten de planten vrijwel niet aan
houden bij mij de achterwand redelijk schoon
en als er geen slakken en alg aanslag is eten ze elkaar
zo houden ze zich mooi in stand
had er 4 gekocht
paar weken later had ik er 20
en op moment heb ik er 5 of 6 in de bak rondkruipen
je ziet ze zo af en toe maar heb verder geen last van slakken gehad
en als je ze ziet vind ik ze er ook niet lelijk uit zien
maar wil van de slakken af
Zijn je "verkeerde"slakken op dan zal de Helena zich minder snel voortplanten.
Het voortplanten is 1 eitje per 10 dagen en duurt een maand voor ze uit komen.
Ik heb beide opties....zowel een Figure Eight puffer als de helena's, het kogeltje kreeg het niet voor elkaar en ben toen begonnen met 15 Helena's en na een maand zag ik dat er geen slak meer op de ruiten zat....en neem van mij aan dat er voor die tijd erg veel zaten.
Heb zelfs van iemand een keer een slakkeval geleend en daarmee ving ik zeker wel per dag een 50 slakken uit, maar ze bleven terug komen.
De Anatome Helena is toch zeker een aanrader, en ben je ze zat dan zijn ze makkelijk te vangen en te verkopen voor 1,50 per stuk....de LFS koopt ze graag met hoeveelheden, maar betalen dan maar 1 euro, om ze vervolgens voor 3,50 te verkopen
-
ladydanagirl
Onderwerp auteur - 0-200

k hbe al eens eerder een kogelvisje gezien in het aqua van een bekende,
deze heeft hem toen idd weg gedaan om dat het echt niet lekker ging met de andere vissen.
nu heb ik een enkel slakje en zijn het er nog niet mega veel,
weet dat hier in een rap tempo wle een plaag kan ontstaan.
denk dat ik het voorlopig even aan kijk,
anders zijn er altijd nog spulletjes tegen slakken,
imand hier ervaring mee mocht het echt een plaag worden.
deze heeft hem toen idd weg gedaan om dat het echt niet lekker ging met de andere vissen.
nu heb ik een enkel slakje en zijn het er nog niet mega veel,
weet dat hier in een rap tempo wle een plaag kan ontstaan.
denk dat ik het voorlopig even aan kijk,
anders zijn er altijd nog spulletjes tegen slakken,
imand hier ervaring mee mocht het echt een plaag worden.
guppy guppy guppy guppy
-
jari4now
Beste is dan niet te overvloedig voeren en alle slakjes die je ziet uitvangen, dit kan handig met een schijfje komkommer 's-avonds in de bak en de andere ochtend er met slakken en al uit halen.
Chemische slakkenmiddeltjes zou ik zo lang mogelijk niet in je water doen, liefst helemaal niet
Chemische slakkenmiddeltjes zou ik zo lang mogelijk niet in je water doen, liefst helemaal niet
-
ladydanagirl
Onderwerp auteur - 0-200

okej misschien is idd dat schijfje komkommer en idee,
ga het in me guppen bak uitproberen daar zit een echt plaag in.
ga het in me guppen bak uitproberen daar zit een echt plaag in.
guppy guppy guppy guppy