Aquariumvereniging of toch maar niet....
Aquariumvereniging of toch maar niet....
Om de aquariumhobby op een goede manier te kunnen uitoefenen moet men lid zijn van een aquariumvereniging, volgens sommigen ……
Volgens anderen is dit zeker niet nodig, omdat ........
Ben je al lid van een vereniging of juist niet?
En waarom zou je wel of niet lid worden/moeten zijn van een vereniging?
Ik persoonlijk denk dat aquariumfora, zoals Aquafora, verenigingen niet kunnen vervangen, maar dat beiden elkaar aanvullen.
Ik ben lid van een vrij “grote” aquariumvereniging (80-90 leden). Maar deze vereniging heeft helaas last van vergrijzing. De bestaande leden worden stilaan ouder en er komen weinig tot geen nieuwe leden bij.
Jongeren hebben vaak geen zin in zo’n “oude mannen”-club die 1 keer per maand samenkomt.
Ook zal het komen doordat ze het steeds drukker krijgen en dan is je vraag stellen op een forum een makkelijke en snellere manier.
Tevens is de kennis op internet/aquariumfora direct beschikbaar.
Maar toch heeft een vereniging voordelen boven een forum.
Bij een vereniging wonen de leden bij elkaar in de buurt en heeft onze vereniging een soort calamiteitenfonds met noodbakken/-filters en dergelijke. Dus mocht er wat kapot gaan ’s avonds of in het weekend dan heb je snel een leenfilter of leenbak in huis.
Ook is er de maandelijkse verenigingsavond met lezingen, waardoor je meer informatie kan krijgen over bepaalde thema’s(van Planten tot Zeebakken). Tijdens deze avonden is er ook genoeg mogelijkheid om gezellig met elkaar te praten over de hobby of andere dingen. Tevens worden er dan door leden gratis planten(“snoeiafval”) aangeboden en/of wordt er nakweek te geef of te koop aangeboden.
En wat voor mij persoonlijk, ten slotte, ook belangrijk is, zijn de maandelijkse bakkenschouwen bij leden. Hier kun je naar toe gaan om gewoon gezellig te kletsen en een pintje(of koffie) te drinken. En om natuurlijk de ander zijn bak te bewonderen.
Licht je poll-keuze en jou mening ook toe...
Volgens anderen is dit zeker niet nodig, omdat ........
Ben je al lid van een vereniging of juist niet?
En waarom zou je wel of niet lid worden/moeten zijn van een vereniging?
Ik persoonlijk denk dat aquariumfora, zoals Aquafora, verenigingen niet kunnen vervangen, maar dat beiden elkaar aanvullen.
Ik ben lid van een vrij “grote” aquariumvereniging (80-90 leden). Maar deze vereniging heeft helaas last van vergrijzing. De bestaande leden worden stilaan ouder en er komen weinig tot geen nieuwe leden bij.
Jongeren hebben vaak geen zin in zo’n “oude mannen”-club die 1 keer per maand samenkomt.
Ook zal het komen doordat ze het steeds drukker krijgen en dan is je vraag stellen op een forum een makkelijke en snellere manier.
Tevens is de kennis op internet/aquariumfora direct beschikbaar.
Maar toch heeft een vereniging voordelen boven een forum.
Bij een vereniging wonen de leden bij elkaar in de buurt en heeft onze vereniging een soort calamiteitenfonds met noodbakken/-filters en dergelijke. Dus mocht er wat kapot gaan ’s avonds of in het weekend dan heb je snel een leenfilter of leenbak in huis.
Ook is er de maandelijkse verenigingsavond met lezingen, waardoor je meer informatie kan krijgen over bepaalde thema’s(van Planten tot Zeebakken). Tijdens deze avonden is er ook genoeg mogelijkheid om gezellig met elkaar te praten over de hobby of andere dingen. Tevens worden er dan door leden gratis planten(“snoeiafval”) aangeboden en/of wordt er nakweek te geef of te koop aangeboden.
En wat voor mij persoonlijk, ten slotte, ook belangrijk is, zijn de maandelijkse bakkenschouwen bij leden. Hier kun je naar toe gaan om gewoon gezellig te kletsen en een pintje(of koffie) te drinken. En om natuurlijk de ander zijn bak te bewonderen.
Licht je poll-keuze en jou mening ook toe...
Re: Aquariumvereniging of toch maar niet....
Heel vroeger lid geweest van een vereniging.
Nu zou het me wel weer leuk lijken, maar....
Ploegendienst, kinderen, met andere woorden, zou er nu geen tijd meer voor hebben.
En voor nu heb ik genoeg aan het grote www en AF.
Maar toch mis ik het wel een beetje, onder genot van een biertje en tussen diverse bakken ouwehoeren over je hobby.
Nu zou het me wel weer leuk lijken, maar....
Ploegendienst, kinderen, met andere woorden, zou er nu geen tijd meer voor hebben.
En voor nu heb ik genoeg aan het grote www en AF.
Maar toch mis ik het wel een beetje, onder genot van een biertje en tussen diverse bakken ouwehoeren over je hobby.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Ik sta in principe volledig achter je deefdeef, maar net zoals Kees, de dagelijkse beslommeringen, en het gezin, en alles bij elkaar.... blij dat ik op mijn gemak kan zitten, dus WWW en Forum is genoeg.
Maar, de voordelen van een club mensen waar je mee kan delen, en die je kunnen helpen, zijn onbetaalbaar.
Maar, de voordelen van een club mensen waar je mee kan delen, en die je kunnen helpen, zijn onbetaalbaar.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
ben geen lid, maar wellicht in de toekomst.
Het lijkt me best leuk om 'live' met andere over de hobby te keuvelen, je hebt dan gelijk een bak ervaring paraat volgens mij.
maar..... druk druk druk
maar zoals ik al zei: wellicht in de toekomst
Het lijkt me best leuk om 'live' met andere over de hobby te keuvelen, je hebt dan gelijk een bak ervaring paraat volgens mij.
maar..... druk druk druk
maar zoals ik al zei: wellicht in de toekomst
275x65x60
Ik ben wel lid van een vereniging en ben redelijk actief. Zo zit ik in de PR- en de Communicatiecommissie. De vereniging kost mij dus best wat tijd. Elke maand een lezingavond en dan nog de bakkenschouw en de PR-overleggen.
Daarnaast heb ik nog mijn jonge gezinnetje en ben ik op werkdagen pas rond 18:30 thuis. Op verenigingsavonden is dan inderdaad best haasten met eten enzo, maar dat heb ik er wel voor over.
In elke reactie tot nu toe zie ik dat mensen geen lid zijn omdat ze het te druk hebben.
Dan vraag ik me dus af of je het echt zo druk hebt dat je niet ongeveer 1 keer in de maand (of iets minder vaak) 2 of 3 uurtjes tijd vrij kan maken om naar een verenigingsavond te gaan?
Als je onregelmatige diensten of ploegendiensten hebt dan kan ik me nog enigzins voorstellen.
Daarnaast heb ik nog mijn jonge gezinnetje en ben ik op werkdagen pas rond 18:30 thuis. Op verenigingsavonden is dan inderdaad best haasten met eten enzo, maar dat heb ik er wel voor over.
In elke reactie tot nu toe zie ik dat mensen geen lid zijn omdat ze het te druk hebben.
Dan vraag ik me dus af of je het echt zo druk hebt dat je niet ongeveer 1 keer in de maand (of iets minder vaak) 2 of 3 uurtjes tijd vrij kan maken om naar een verenigingsavond te gaan?
Als je onregelmatige diensten of ploegendiensten hebt dan kan ik me nog enigzins voorstellen.
1x per maand een paar uurtjes zou wel moeten kunnen, zelfs met ploegendiensten.
Maar de meeste die ik ken met dezelfde hobby zitten hier op AF en maar een enkele in mijn directe omgeving.
Ken eigenlijk maar 2 personen hier in mijn directe omgeving die dezelfde hobby hebben.
En ook die zijn geen lid van een vereniging.
Misschien als er hier meer mensen zouden zijn die naar een vereniging zouden gaan en niet te ver uit buurt zouden zitten, ik misschien die stap dan wel zou zetten.
Maar de meeste die ik ken met dezelfde hobby zitten hier op AF en maar een enkele in mijn directe omgeving.
Ken eigenlijk maar 2 personen hier in mijn directe omgeving die dezelfde hobby hebben.
En ook die zijn geen lid van een vereniging.
Misschien als er hier meer mensen zouden zijn die naar een vereniging zouden gaan en niet te ver uit buurt zouden zitten, ik misschien die stap dan wel zou zetten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Zelf heb ik er ook geen tijd voor, ivm met ploegendienst. als je de aquahobby goed wil doen kan je al heel veel lezen in de boeken die hiervoor zijn, zo kom ik aan een hoop info erover. maar ook het internet is handig en direct beschikbaar. wanneer ik deze info combineer dan kom je er altijd wel uit.
Een vereniging heeft dan zeker wel zijn voordelen door het in de buurt wonen van andere mensen. soms vind ik dat wel jammer dat sommige mensen hier van het forum zo ver weg wonen.
Een vereniging heeft dan zeker wel zijn voordelen door het in de buurt wonen van andere mensen. soms vind ik dat wel jammer dat sommige mensen hier van het forum zo ver weg wonen.
Volkomen eens met bovenstaand, alleen ik zeg altijd wel druk druk maar 3 uurtjes per maand zou toch wel moeten lukken. Ik ken een aantal mensen van dit forum die wel lid zijn van een vereniging en telkens weer als ik die verhalen hoor neem ik me voor is meer info te gaan vergaren maar op de een of andere manier komt het er steeds niet van.
Alleen op de Waddeneilanden en Tholen hebben ze nog geen internet zo te zien
En die van België
Toch zijn er leden/bezoekers genoeg uit jouw regio, ze zijn misschien stil maar ze zijn er wel.Sander schreef:soms vind ik dat wel jammer dat sommige mensen hier van het forum zo ver weg wonen.
Alleen op de Waddeneilanden en Tholen hebben ze nog geen internet zo te zien
En die van België
Hmmm, AF gaat locaal..... 
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Waarom afwachten en niet zelf de eerste stap zetten en proberen (eventueel met een klein groepje) een avond van een lokale vereniging bij te wonen?Kees schreef:...Misschien als er hier meer mensen zouden zijn die naar een vereniging zouden gaan en niet te ver uit buurt zouden zitten, ik misschien die stap dan wel zou zetten.
Alle aquariumverenigingen zijn aangesloten bij de NBAT. Dus hoe meer leden verenigingen hebben des te groter is de NBAT. En hoe groter de NBAT, des te groter de invloed die NBAT zou kunnen uitoefenen op wet of regelgeving ivm dierenwelzijn en dergelijke.
Zit een winkel in Amersfoort waar ik regelmatig ff een bakkie ga halen. Maar om nu echt lid te worden.
Nee dat hoeft voor mij niet zo...net als iedereen...heb geen kinderen maar kom toch tijd tekort.
Werken, sporten, vrienden ga zo maar door...
Groet,
Tim
Nee dat hoeft voor mij niet zo...net als iedereen...heb geen kinderen maar kom toch tijd tekort.
Werken, sporten, vrienden ga zo maar door...
Groet,
Tim
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
matsuperboy
- 200-400

ik ben lid van aquavin nunspeet
we hadden een winkel ik was daar vrijwilliger
maar de winkel moest dicht waren te wijnieg leden die in de winkel wouden staan van de ong 325 leden
dat is best jammer
maar ik weet ook niet wat er nu gaat gebeuren hoor er niet zo veel meer van
we hadden een winkel ik was daar vrijwilliger
maar de winkel moest dicht waren te wijnieg leden die in de winkel wouden staan van de ong 325 leden
dat is best jammer
maar ik weet ook niet wat er nu gaat gebeuren hoor er niet zo veel meer van
Als je iets zoekt moet je het zoeken vind je het niet dan is het Zoek, is het zoek dan vraag je om hulp.
help mensen in hoeverre je dit kan en respecteer de ander zijn mening
Groeten,
Matthijs
help mensen in hoeverre je dit kan en respecteer de ander zijn mening
Groeten,
Matthijs
Ik heb gestemd op:
Ben geen lid en heb daar ook geen tijd voor/zin in.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel weet over dit soort verenegingen, dus ik mag hier eigenlijk niet over oordelen.
Toch denk ik niet dat het wat voor mij zou zijn, ik neem aan dat hier ook tijd in gaat zitten en dat je een aantal verplichtingen hebt.
Verplichtingen zijn dingen waar ik altijd een hekel aan heb, en daarom denk ik niet dat ik er plezier aan zal beleven.
Al neem ik aan dat er natuurlijk genoeg leuke dingen in zon vereniging zijn.
Voor vragen e/d ben ik op dit forum , daar heb ik eigenlijk genoeg aan denk ik.
Ben geen lid en heb daar ook geen tijd voor/zin in.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel weet over dit soort verenegingen, dus ik mag hier eigenlijk niet over oordelen.
Toch denk ik niet dat het wat voor mij zou zijn, ik neem aan dat hier ook tijd in gaat zitten en dat je een aantal verplichtingen hebt.
Verplichtingen zijn dingen waar ik altijd een hekel aan heb, en daarom denk ik niet dat ik er plezier aan zal beleven.
Al neem ik aan dat er natuurlijk genoeg leuke dingen in zon vereniging zijn.
Voor vragen e/d ben ik op dit forum , daar heb ik eigenlijk genoeg aan denk ik.
Toen ik net met me aquarium begon had ik een heleboel vragen die ook internet niet me beantwoorden. Ben toen eens op een zaterdag gaan kijken bij een club bij mijn in de buurt. Op de eerste avond toen in binnen kwam werd het stil toen ik binnen kwam. Ik dacht waar ben ik aan begonnen de gemiddelde leeftijd was 200+
. Maar heb er van die oude mannen en vrouwen een hoop geleerd. En zij ook een beetje van mijn. Heb er ook een leuke mede aquariaan als vriend aan over gehouden. Ga elke dinsdag naar de club toe. Ze hebben me zelfs na een tijdje gevraagd om in het bestuur te treden en dat heb ik ook gedaan. Er is bij ons altijd wel wat leuks te beleven lezingen leden die iets organiseren. Nee achteraf heb ik er zeker geen spijt van. 
Korrelen is een kunst als je het goed doet vliegt de dag voorbij.
Ik ben wel lid van een vereniging,omdat er vaak een lezing gegeven wordt wat toch wel interessant kan zijn.
Tevens als ik vrij ben,ga ik er's avonds voor de gezelligheid heen en een biertje drinken.
Ook ben ik dan lid van de nbat en krijg dan ook het blad Aquarium erbij.
Meestal kan je ook sommige spullen wat goedkoper kopen als in de winkel,zoals vissen en plantjes.
Mog je een probleem hebben krijg je ook altijd raad.
Tevens als ik vrij ben,ga ik er's avonds voor de gezelligheid heen en een biertje drinken.
Ook ben ik dan lid van de nbat en krijg dan ook het blad Aquarium erbij.
Meestal kan je ook sommige spullen wat goedkoper kopen als in de winkel,zoals vissen en plantjes.
Mog je een probleem hebben krijg je ook altijd raad.