Het valt bij mij op dat de planten aan de zijkant van mijn bak (juwel vision 450) niet goed groeien.
Terwijl de rest van mijn planten juist goeed groeien vanaf waar de tl armatuur begint.
Ben ik de enige die dit heeft of zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?
En als dit een probleem is, is hier wat aan te doen?
Hoe vaak moet je eigenlijk je lampen vervangen?
1x per jaar of om de 2 jaar?
En kunnen lampen die oud zijn ook alg bevorderen?
planten aan de zijkant van de bak.
planten aan de zijkant van de bak.
1x Juwel Vision 450. Discusbak.
Re: planten aan de zijkant van de bak.
het is een probleem dat denk ik wel vaker voorkomt want de oorzaak is vrij logisch...
een TL heeft een bepaalde hoek waarin die schijnt en die gaat niet zo naar de zijkant.
het is in principe geen probleem als je er planten neerzet die niet zo onwijs veel licht nodig hebben.
dus geen rode planten die vaak veel licht nodig hebben.
vervangen van lampen hangt af van de soort...
T8 wordt van gezegt dat je ze eens in de 1 á 1,5 jaar moet vervangen afhankelijk van hoeveel uur ze per dag aan staan.
T5 zou 4 á 5 jaar mee moeten gaan voordat je ze moet vervangen.
en ja oude lampen kunnen alg bevorderen vanwege het verschuiven van het kleurspectrum...
een TL heeft een bepaalde hoek waarin die schijnt en die gaat niet zo naar de zijkant.
het is in principe geen probleem als je er planten neerzet die niet zo onwijs veel licht nodig hebben.
dus geen rode planten die vaak veel licht nodig hebben.
vervangen van lampen hangt af van de soort...
T8 wordt van gezegt dat je ze eens in de 1 á 1,5 jaar moet vervangen afhankelijk van hoeveel uur ze per dag aan staan.
T5 zou 4 á 5 jaar mee moeten gaan voordat je ze moet vervangen.
en ja oude lampen kunnen alg bevorderen vanwege het verschuiven van het kleurspectrum...
Als je daar planten heb staan die veel licht behoefte hebben, kan ik me voorstellen dat ze het daar niet super doen.
Hoewel je wel de eerste ben waar ik dat van hoor.
Je kunt eens kijken of de planten het beter doen als je verplaatst.
Zelf wissel ik T8 lampen na ongeveer 1 1/2 tot 2 jaar, uit mijn hoofd, T5 zouden langer mee moeten gaan, langer dan 2 jaar?
Hoewel je wel de eerste ben waar ik dat van hoor.
Je kunt eens kijken of de planten het beter doen als je verplaatst.
Zelf wissel ik T8 lampen na ongeveer 1 1/2 tot 2 jaar, uit mijn hoofd, T5 zouden langer mee moeten gaan, langer dan 2 jaar?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Je had het onderwerp dubbel geplaatst per ongeluk, heb deze 2 samengevoegd.