Kevin schreef:De bak leeghalen is nooit prettig voor een vis maar altijd beter dan sterven toch. Heb je verder nog iets in je aquarium zoals bv een stuk hout wat aan het rotten is.
Een keer de gehele bak leeghalen en alles met heet water afspoelen zou je kunnen proberen. Daarna opstarten met aquasafe en een dosis esha 2000 toevoegen. Het niet schoonmaken van je aquarium zou ik niet doen zou er zeker voor zorgen dat er geen vervuiling in de bak is door de bodem schoon te houden. Esha 2000 kan ook heel goed gebruikt worden in een draaiend aquarium hoor, dat is flauwekul als het mij vraagt.
Het zal als er iets in je aquarium zit wat er niet in hoort misschien ook is goed zijn om de gehele filter en inhoud te reinigen als je de bak leeghaalt. Normaal gezien beter van niet omdat je dan alle goede bacterien kwijt bent, maar in dit geval zou ik geen risico willen lopen dat er in je filtermateriaal nog infectie's of andere ongewenste zaken blijven zitten.
Inderdaad is een 100% waterwissel beter dan doodgaan. Dus u raadt mij aan om mijn gehele bak leeg te halen, alles in heet water af te spoelen, nieuw kraanwater erin te doen met aquasafe (ik heb alleen aquasan van aquatic nature voor nu maar dat haalt wel chloor en zware metalen eruit) en esha 2000 toe te voegen? Tevens ook een gehele nieuwe spons in de binnenfilter te plaatsen of de oude spons uit te spoelen? En dan een gehele kuur esha 2000 voor 3 dagen of 1 keer? Ik had er dus al esha 2000 ingedaan en een half uur daarna is de black moor voor het eerst op de bodem gaan zitten (hierom dacht ik dat er misschien teveel koper in het water zat waardoor hij vergiftigd werd).
Er zitten alleen steentjes in en 3 bosjes planten in een potje met cabomba, waterpest en peningkruid, geen hout of kasteeltjes, poortjes enzo. Ik doe elke 5 dagen een 20% waterwissel met een soort stofzuiger die de steentjes schoonmaakt en ververs bijna elke week de planten omdat de vissen ze totaal vernielen. Voordat de planten de bak ingaan geef ik ze een behandeling met esha 2000 en exit in een apart bakje en spoel ik ze goed af + controle op slakjes. De bak is 60*30*30 cm met 3 vissen erin. Verder meet ik een paar keer per week de waterwaarden die uit mijn hoofd wisselend neerkomen op:
Ph: 7,2-7,6
KH: 7-14 (of omgewisseld met GH)
GH: 10-15 (of omgewisseld met KH)
Ammoniak: 0
NO2: 0
No3: 0-10