Ik heb vandaag in de aquariumzaak een groot stuk kienhout gekocht, het lag daar waarschijnlijk al een tijdje...
Nu is mijn vraag hoe moet ik dit voorbehandelen voordat het in het aquarium kan?
Het is echt te groot om even uit te koken, ik heb wel gehoord dat je het hout bijvoorbeeld in zoutwater kunt laten weken.
In de winkel zeiden ze dat ik het 2 weken gewoon moet laten weken, en dat ik er verder niets aan hoef te doen.
Nog iemand tips?
Nieuw hout voorbehandelen?
Nieuw hout voorbehandelen?
Juwel trigon 350
Re: Nieuw hout voorbehandelen?
goed afspoelen met heet water en eventueel de buitenkant afborstelen.
En dan zorgen dat het zinkt
Ik heb 1,5 week terug 2 stukken hout gekocht en die op bovenstaande manier 'schoongemaakt'
het drijft nu in de bak en is nog niet gezonken. Ik denk dat ik het boeltje binnenkort eens ga verzwaren met wat stenen.
Houd er wel rekening mee dat je op deze manier veel verkleuring van je water krijgt.
En dan zorgen dat het zinkt
Ik heb 1,5 week terug 2 stukken hout gekocht en die op bovenstaande manier 'schoongemaakt'
het drijft nu in de bak en is nog niet gezonken. Ik denk dat ik het boeltje binnenkort eens ga verzwaren met wat stenen.
Houd er wel rekening mee dat je op deze manier veel verkleuring van je water krijgt.
275x65x60
En als ik dan dat stuk hout in een ander aquarium laat drijven, nou ja, het drijft niet , daar is het te zwaar voor.
Ik heb nog een reserve bak staan van 130 x 70 x 40.
Als ik hem daar 2 weken in zet, dan wordt dat water wel troebel, maar na 2 weken geeft die toch geen troebel water meer dan, of wel?
Ik heb nog een reserve bak staan van 130 x 70 x 40.
Als ik hem daar 2 weken in zet, dan wordt dat water wel troebel, maar na 2 weken geeft die toch geen troebel water meer dan, of wel?
Juwel trigon 350
troebel
beetje bruinig bedoel je? Kienhout blijft altijd wel wat afgeven al word het wel steeds minder.
Ik heb hem nu 2 dagen in het reserve aquarium liggen, het water wordt absoluut niet bruinig.
Er zit alleen geen pomp op aangesloten en het is gewoon koud kraanwater.
Zou het beter zijn als ik er een pomp op aansluit of het water verwarm, of maakt dat helemaal niets uit.
Ik wil het hout nutuurlijk zo snel mogelijk in mijn aquarium hebben.
Er zit alleen geen pomp op aangesloten en het is gewoon koud kraanwater.
Zou het beter zijn als ik er een pomp op aansluit of het water verwarm, of maakt dat helemaal niets uit.
Ik wil het hout nutuurlijk zo snel mogelijk in mijn aquarium hebben.
Juwel trigon 350
pomp op geen pomp/filter maakt weinig verschil lijkt me. Maar blijft je water helemaal schoon dan 
Ik heb het hout eerst goed schoongemaakt, met een borstel, en daarna afgespoten en in de bak gedaan.
Tot nu toe heb ik niet het idee dat het water donkerder is geworden.
Tot nu toe heb ik niet het idee dat het water donkerder is geworden.
Juwel trigon 350
Prima dan toch
als het echt kienhout is zal dat vast nog wel komen, en anders heb je mazzel.
Het water is toch wat bruinig geworden, nu heb ik eigenlijk nog 1 vraag, als ik het stuk kienhout in het aquarium leg, en het wordt toch iets wat bruinig, maakt dat wat uit voor de waarde van het water of de gezondheid van de vissen?
Juwel trigon 350
Is alleen maar goed voor de vissen, er zitten stoffen in het hout die de gezondheid alleen maar ten goed komen. Wat je waterwaardes betreft, deze zullen wat zachter worden. Hoeveel precies is niet te zeggen van te voren want dat is van veel factoren afhankelijk zoals de hoeveelheid hout en de mate van afgifte.