Dat is meestal als ik wat te lang gewacht heb met verversen. Ik heb een discusbak. Ik weet het is een hele rare vraag, maar toch ben ik nieuwsgierig.
hoe ruikt een gezond aquarium
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

hoe ruikt een gezond aquarium
Zo maar een vraag, als ik mijn bak schoon maak ruikt het een beetje naar grond , en soms een beetje naar dooie vis
Dat is meestal als ik wat te lang gewacht heb met verversen. Ik heb een discusbak. Ik weet het is een hele rare vraag, maar toch ben ik nieuwsgierig.

Re: hoe ruikt een gezond aquarium
Gezond water ruik je niet, je zou het bij wijze zo willen drinken zo fris. Als het stinkt betekent het toch vaak vervuiling door het een of ander. Ik geloof dat de meeste discusvis houders soms wel tot 3 keer per week verversen. Zeker omdat de discus een trage eter is kan er nog wel is wat blijven liggen. Verversen en schoonhouden van de bodem voorkomt dat je straks met een algen probleem komt te zitten.
Heb je als eens je water getest op vooral no3 en po4 (nitraat en fosfaat) als je water zo ruikt?
Heb je als eens je water getest op vooral no3 en po4 (nitraat en fosfaat) als je water zo ruikt?
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Ja, mijn no2 is altijd 0,en no3 meestal wel aan de hoge kant ( 80 a 160 ) ook vindt ik de kh erg hoog tussen 10 en 17,en gh tussen 10 en 17.Ik ververs momenteel om de dag 4 tot 6 emmers. Ik heb een juwel 400.
Echt ruiken doe ik de bak ook niet, maar een slokje proeven..... nehhhhhhh
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Zuiver water ruikt inderdaad nergens naar, maar aquariumwater zal (onder invloed van de aanwezige planten en kienhout e.d.) toch altijd wel iets ruiken.
Mijn aquarium ruikt altijd lichtjes naar "natte bosgrond", en dat is volgens mij een gezonde geur voor een aquarium. Maar dan moet ik wel boven de bak hangen. Dit ruiken doe ik (naast het watertesten) regelmatig om te checken of er niks mis is met het water(door oorzaken die ik niet kan meten of zien).
@kevin en kees: ik wil het nooit drinken, maar helaas gebeurt dat toch regelmatig met het aanzuigen van de hevelslang
Mijn aquarium ruikt altijd lichtjes naar "natte bosgrond", en dat is volgens mij een gezonde geur voor een aquarium. Maar dan moet ik wel boven de bak hangen. Dit ruiken doe ik (naast het watertesten) regelmatig om te checken of er niks mis is met het water(door oorzaken die ik niet kan meten of zien).
@kevin en kees: ik wil het nooit drinken, maar helaas gebeurt dat toch regelmatig met het aanzuigen van de hevelslang
Deefdeef, neem een doorzichtige slang, zie je het aankomen
.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
400 liter in je aqua dus, en je ververst 40 tot 60 liter om de dagrudmer50 schreef:Ja, mijn no2 is altijd 0,en no3 meestal wel aan de hoge kant ( 80 a 160 ) ook vindt ik de kh erg hoog tussen 10 en 17,en gh tussen 10 en 17.Ik ververs momenteel om de dag 4 tot 6 emmers. Ik heb een juwel 400.
Jullie zijn toch niet vies van je eigen aqua, flauw hoor. Het water in de meeste buitenlanden is er nog slechter aan toe vaak. Lekker kopje koffie op het terras mensen
Yep, maar ik weet niet hoe groot zijn emmers zijn.
Zoals ik al eerder zei, zelf ververs ik hier nog steeds tussen de 30 en 40% of te wel ergens rond de 150l en dan 2x per week minstens.
Hmm, laat me ff weten wanneer je gaat verversen dan kom ik een dag ervoor wel een keer een bakkie doen hahaha.
Zoals ik al eerder zei, zelf ververs ik hier nog steeds tussen de 30 en 40% of te wel ergens rond de 150l en dan 2x per week minstens.
Hmm, laat me ff weten wanneer je gaat verversen dan kom ik een dag ervoor wel een keer een bakkie doen hahaha.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Straks want moet vrijdag op vakantie kunnen.
Emmers ik ben uitgegaan van een standaard emmer (10l)
kan ook anders zijn inderdaad.
Emmers ik ben uitgegaan van een standaard emmer (10l)
De slang is al doorzichtig..........Kees schreef:Deefdeef, neem een doorzichtige slang, zie je het aankomen.
Dat probleem had ik op school ook altijd, thuis heb ik een stofzuiger, maar toen ik dat aquarium nog verzorgde moest ik me van jarik weer altijd opofferen... uiteindelijk zijn wij daar op het palu overgestapt, mijn zus doet nu het aquarium, vertelt thuis dat ze ook zo'n slok binnen heeft gekregen... en toen wou ik dat ik het thuis had verteld als dat mij weer overkwam, want mijn vader wist daar een trucje op en ik had het 8 maanden zonder moeten doen terwijl mijn zus toe nog geen week bezig was...
maar goed, het trucje houdt in dat je eerst de slang onder water houdt, tot hij helemaal vol is. dan leg je je vinger op één eind en dat eind stop je in de emmer... laat nu los en het gaat helemaal vanzelf...

maar goed, het trucje houdt in dat je eerst de slang onder water houdt, tot hij helemaal vol is. dan leg je je vinger op één eind en dat eind stop je in de emmer... laat nu los en het gaat helemaal vanzelf...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Dat kan ook ja, of je houd de slang in je aqua en hangt naar de vloer, vanaf daar gaat hij weer omhoog tot boven water niveau. Als je dan zuigt eraan loopt de slang vol tot ongeveer waterhoogte. Als je hem dan laat zakken onder het waterniveau gaat ie ook lopen door de waterdruk.
Overigens net ververst, en niks kunnen ruiken hoor. Bak stond toch al minimaal 3 weken zo.
Overigens net ververst, en niks kunnen ruiken hoor. Bak stond toch al minimaal 3 weken zo.
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Heerlijk al die reacties, je kunt ook je slang gewoon met kraanwater vullen, en dan vingers op de uiteinden en dan het laagste punt eerst loslaten, en voilla.
Ik heb 10 liter emmers. Trouwens het zal aan jullie ook niet voorbij zijn gegaan dat Phillps een ozon apparaat voor aquaria op de markt heeft gezet. Als hier ook maar de helft van waar is, ga ik toch sterk denken er een aan te schaffen. Dan wordt discus houden nog veeel leuker.
Ik heb 10 liter emmers. Trouwens het zal aan jullie ook niet voorbij zijn gegaan dat Phillps een ozon apparaat voor aquaria op de markt heeft gezet. Als hier ook maar de helft van waar is, ga ik toch sterk denken er een aan te schaffen. Dan wordt discus houden nog veeel leuker.
Toevallig vandaag een praatje overgehad bij Wesdijk.
Op zich werkt het wel, zeker voor zee bakken, nitraat was nog nooit zo laag geweest bij hun.
Maar voor een discus of plantenbak.... goed tegen alg, maar slecht voor je plantjes en het kan niet op tegen vers water en aangezien ik geen last van alg heb en planten in de bak heb zitten...
Voor mij niet.
Op zich werkt het wel, zeker voor zee bakken, nitraat was nog nooit zo laag geweest bij hun.
Maar voor een discus of plantenbak.... goed tegen alg, maar slecht voor je plantjes en het kan niet op tegen vers water en aangezien ik geen last van alg heb en planten in de bak heb zitten...
Voor mij niet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Is het echt slecht voor je plantjes ? Want in de advertentie staat dat het ook goed voor de planten is.