Hallo iedereen,
Na zo'n jaar of drie experimenteren, lezen, luisteren en onderzoeken met mijn gezelschapsaquarium ben ik eindelijk iets tegengekomen wat me erg gaaf lijkt, een Azie biotoop!
Nu heb ik boeken nagelezen, topics afgezocht, heb ik inmiddels een grotere bak gekocht (80x35x45) en ben ik al bezig geweest met de inrichting dus nu wordt het langzaam tijd voor mijn vissenbestand...eigenlijk het leukste onderdeel naast het inrichten, ik dacht aan de volgende vissen:
10 indische modderkruipers (pangio Kuhli)
10 kegelvlekbarbelen (Rasbora Heteromorpha)
en nu komt het...
1 koppeltje diamant gourami (Trichogaster Leeri)
1 koppeltje Siamese Kempvisjes (Betta Splendens)
Ik heb mijn bak al ingericht met veel kienhout, planten en schuilplaatsen mijn vragen zijn alleen:
Vraag 1 Kunnen de laatste koppeltjes(gourami/Kempvis) samen in mijn 80cm bak?
vraag 2 Zo nee is mijn bak groot genoeg voor een koppeltje Diamant gourami?
Groetjes Andre
Azië biotoop
Re: Azië biotoop
Ik zou ze zo wie zo niet snel bij elkaar doen en al helemaal niet in een 80cm bak.
Een diamant gourami heeft toch liever wel een bak 120 of groter, is met zijn 12cm best een flinke vis.
En 10 Kuhli's?? Die worden ook iets van 12 cm.
Een diamant gourami heeft toch liever wel een bak 120 of groter, is met zijn 12cm best een flinke vis.
En 10 Kuhli's?? Die worden ook iets van 12 cm.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
valt wel mee hoe groot die kuhlii's worden... ik heb er ook een in mijn bak (amazone bak kon hem nergends anderskwijt en hij heeft het daar naar zijn zin...) en die is denk niet groter dan 10cm... en hij is al behoorlijk oud... een van de eerste vissen voor een tropisch aquarium die ik had... stamt nog uit mijn eerste aquarium... (6 jaar geleden)
Groetjes Roderick

Maar dan nog, 10x10 = 100 op een 100l bak..
Ik zou het niet doen in ieder geval.
Ik zou het niet doen in ieder geval.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
nee het aantal zou ik idd ook wat minder doen... 10 is wel veel...
Groetjes Roderick

kan zeker wel, maar ik zou er geen 10 doen... en i.d.d. diamantgoerami's hebben toch echt een 1.20 nodig, Siamezen kunnen wel maar ik weet niet of je in deze bak man én vrouw kan hebben, en dan moet je toch zeker 3 vrouwen hebben.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Ik heb eventueel nog wel een stuk of 10/12 rasbora espei voor je. Als je toevallig is in de buurt bent kun je ze zo afhalen.
-
Gast
Onderwerp auteur
@ iedereen: Dank je wel voor de snelle reacties!
Tja ik was er al bang voor dat mijn aquarium net iets te klein zou zijn voor de diamant gourami's
dus dan worden het Betta's, die heb ik in mijn kleine bakje ook al gehad maar dan inderdaad met meerdere vrouwtjes. Over de kuhli's ga ik nog even nadenken, ik wil wel wat bodembewoners die je vaker ziet en kuhli's zijn nogal schuw in kleinere aantallen las ik vanmorgen...
Heeft iemand ideeën wat ik als aziatische bodembewoner kan nemen?
Groetjes André
Tja ik was er al bang voor dat mijn aquarium net iets te klein zou zijn voor de diamant gourami's
dus dan worden het Betta's, die heb ik in mijn kleine bakje ook al gehad maar dan inderdaad met meerdere vrouwtjes. Over de kuhli's ga ik nog even nadenken, ik wil wel wat bodembewoners die je vaker ziet en kuhli's zijn nogal schuw in kleinere aantallen las ik vanmorgen...
Heeft iemand ideeën wat ik als aziatische bodembewoner kan nemen?
Groetjes André
Kijk eens in de database bij "meervallen en algeneters" en vooral bij "botia's en modderkruipers", dan kom je uit op de modderkruipers Botia dario , B. nigrolineata en B. sidthimunki, van de meervallen de Hara jerdoni en dan is er nog de enige echte* (Siamese) algeneter Gyrinocheilus aymonieri. Je hebt ook nog de zogenaamde ruitenkruisers* van het geslacht Gastromyzon, deze lijken op die van het geslacht Beaufortia maar zijn kleiner, helaas staan deze (nog) niet in de database. Het zijn bizarre beesten en schijnen vooral leuk te zijn als je goed kan zoeken...
*De officiële algeneters en de ruitenkruisers zijn beide geen meervallen maar een familie binnen de sub-orde modderkruiperachtigen (Cobitoidea), net als de ruitenkruisers)
*De officiële algeneters en de ruitenkruisers zijn beide geen meervallen maar een familie binnen de sub-orde modderkruiperachtigen (Cobitoidea), net als de ruitenkruisers)
Laatst gewijzigd door Laurens op 19 aug 2009 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaar om info te spuiten en absorberen!