voedsel uit de vijver?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

voedsel uit de vijver?

Bericht door Rico »

Hallo,

zoals de titel al een beetje aangeeft vroeg ik mij af of ik diertjes uit de vijver ook aan mijn vissen binnen kan voeren?

Ik heb net namelijk ontdekt dat mijn waterval een bron van een soort van muggenlarven is.
Tenminste dat zeiden ze bij tuincentrum. Het zijn kleine zwarte tot heel donker bruine wormpjes van ongeveer 0,5 cm. Ze zitten voornamelijk aan de onderkant van stenen die volledig in de waterstroom liggen. Als ik ze eraf veeg met mijn vinger en de waterval ze meevoert de vijver in komen alle vissen voor de waterval zwemmen en kan ik ze haast zien glunderen :mrgreen:
gr, Rico

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: voedsel uit de vijver?

Bericht door Kevin »

Een soort van is wel heel vaag natuurlijk, maar als het muggelarven zijn kan het wel. Je moet er alleen wel zeker van zijn dat ze schoon zijn van binnen. Meestal komen die beesten voor in stilstaand water en dat is niet altijd even zuiver. Een aantal dagen in schoonwater zetten kan helpen om ze schoon te krijgen, maar dan nog moet je wel zeker weten wat voor soort beest het is vind ik.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik zal eens proberen oom er een paar op te kweken in een afgesloten bakje water. Da kan ik zien wat het worden. :lol:
gr, Rico

mandyrademaker
0-200
0-200

Bericht door mandyrademaker »

Ja, ik heb ook een eigen kweek aan muggenlarven, gewoon in een emmer water op balcon of in de tuin kweekt het in de zomer prima hoor! Bij mij zitten ze in de vijver dus da's ideaal. Nu de vraag; ik heb van mijn aqua-verkoper begrepen dat het geven van verse rode mug niet zonder gevaren is voor schijfvissen (maan en discus) vanwege weerhaakjes aan het lichaam van de muggenlarven, die zouden dan blijven steken in het darmkanaal. Is dat echt zo of is dit een broodje aap?

gr.Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Nee, is geen broodje aap.
Met diepvries heb ik in ieder geval nooit problemen gehad, maar dan doen die haakjes ook niet veel meer.
Moet eerlijk zeggen dat die schijven van mij nog nooit levend hebben gehad, op een guppy en een garnaaltje na.
Wel was ik laatst bij de maanvis en had daar een praatje van of ze wel eens levend voer gaven, die schijven daar zien er echt schitterend uit.
Zij gaven weleens levend artemia en ik dacht witte mug, maar deze laatste weet ik niet meer zeker.
Artemia ga ik wel een keer proberen, maar ander levendvoer ga ik niet doen denk ik, mij een te groot risico.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

mandyrademaker
0-200
0-200

Bericht door mandyrademaker »

Ja, het risico is groot, maar het effect van Tubifex in de bodem is toch heel appart. Je ziet dat die vissen echt lol hebben en blazen en wroeten om ze eruit te krijgen. Levende Tub is ook goed voor de bodem heb ik gehoord, ze vreten rommel op onder gronds en zorgen voor lucht, dat is weer goed voor de planten. Wel heb ik gehoord dat er wel eens andere parasieten tussen kunnen zitten, tja, het is een afweging! Meestal koop ik de tub al schoon, mijn verkoper heeft het al 48 uur op kraanwater en meestal zet ik het zelf ook nog 12 uur onder een straaltje.
Maar ja, net zo veilig als diepvries is het natuurlijk niet!
Artemia is ook tof; leuk als die Discussen vaart maken en 'op jacht gaan' zeker een aanrader!

grts van mandy

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Tubifex in diepvries zou ik toch niet snel kopen, zit ook heel veel eiwitten in. Een normale dosis is gezond maar te veel eiwitten binnen krijgen is ook weer niet gezond. Wat je bodem betreft zijn het net regenwormen, heel erg nuttig voor beluchting en reiniging dus.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

Je kan je vissen ook wormen of pissebedden geven ;)
Het is leuk om te zien hoe ze ze naar binnen werken!!
De wormen moet je wel minimaal 2 uur laten uitschijten omdat het anders slecht is voor je vissen!
Groeten, Jarik

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Moet je wel grote vissen hebben, ik zie mijn bijlzalmen al aan een regenworm beginnen...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

LauMooij schreef:Moet je wel grote vissen hebben, ik zie mijn bijlzalmen al aan een regenworm beginnen...
Kan best, een kleine regenworm en ze eten hem zo op!! Evt snijd je hem nog in een paar stukjes ;)
Verder kan je ook kleinere pissebedden nemen.
Gewoon onder de stenen etc. zoeken.
Groeten, Jarik

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

mandyrademaker schreef: ik heb van mijn aqua-verkoper begrepen dat het geven van verse rode mug niet zonder gevaren is voor schijfvissen (maan en discus) vanwege weerhaakjes aan het lichaam van de muggenlarven, die zouden dan blijven steken in het darmkanaal.
is dat bij alle soorten muggelarf zo? er zit nogal een verschil tussen witte, zwarte en rode...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

jarik schreef:Evt snijd je hem nog in een paar stukjes ;)
Ik denk dat mijn moeder dáár weer niet zo blij mee is <splat>
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

Inderdaad, maar om weer on-topic te gaan:
Rico: Kun je een foto maken van die beestjes?
Groeten, Jarik