alg in darmen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
macki
0-200
0-200

alg in darmen

Bericht door macki »

Hallo allemaal , aan het begin van de maand kuiste ik mijn filter uit een aqua pro 3 , 1000 lpu , de eerste 8 dagen
niets aan de hand en dan begint het darmen beginnen dicht te slippen op de 10° dag geeft hij nog 300 lpu het water
loopt er gewoon uit , darmen loskoppelen glas eraf lichten eraf en langs boven met mijn spiraal borsteltje darmen
uitkuisen ,zowel in als uitlaat , dan langs onderen de kranen open zetten en dan komt het een dikke vetige
smurrie van lichte bruine algen het is niet alleen met de 2 m bak maar ook met de 1 m bak .
Ik heb de origineele darmen al verwisseld door zwarte kwestie van minder licht maar dat blijft juist hetzelfde en
dat moet ik alle 10 dagen doen zowel met de aqua pro alsmet de 2 eheims van de 1 m bak een 2013 , 390 lpu en een 2015 , 640 lpu ik ververs alle maanden 1/2 water van alle 2 de bakken en noodgedwongen 3 X per maand de
darmen uitkuisen daar ik de laatste 2 jaren geen dode of zieke vissen gehad hebt neem ik aan dat mijn waterwaarders goed zijn op de 2 m zit nog een intern filter van 1000 lpu , marea stromingspomp van 4000 lpu en een turbelle van 6000 lpu en op mijn 1 m bak een eheim 1250 van 1200 lpu alles draait goed zeker die darmalgen wat kan ik daar aan doen ? :?: :evil:
Niets zo slim als een mens , maar hij moet leven

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: alg in darmen

Bericht door Kees »

Hoe zijn je filters opgebouwd?
Op zich is het wel normaal dat de slangen wat dichtslibben na verloop van tijd, maar dat het een derde afneemt na zo'n korte tijd........
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
macki
0-200
0-200

Bericht door macki »

staan alle drie onder de bakken in het donker en de darmen lopen achter de bakken ook zo donker mogelijk en
omdat het zwarte darmen zijn , de langste darm is 0,80m , juist een stukje groene darm van 15 A 20 cm voor de uitstroom met een diffiseur erop

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb je ook last van zweefvuil in je bak?
Misschien dat wat meer witte watten in de filters je kan helpen om het een en ander op te vangen voor het water weer je slangen ingaat?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
macki
0-200
0-200

Bericht door macki »

zweefvuil ,niet zo veel s'avonds gaat er een filter op de turbelle die draait dan tot s'morgens ,uitspoelen en s'avonds terug en zo s'nachts er in en s'morgens eruit en dan blijft de turbelle gewoon draaien voor de stroming.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Bizar snel inderdaad, wat is de precieze vulling/indeling van je filter? Normaal gezien moet je je filter zo lang mogelijk met rust laten om het biologisch evenwicht niet te verstoren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
macki
0-200
0-200

Bericht door macki »

Ja dat doe ik ook , ik koppel alleen de darmen af en ik ga erin met een spiraalborstel zo dat allemaal die drab eraf is
dan zet ik de klep effen open zodat er alles uit is en terug op de filter , dan de indelling in de onderste korf granulaat van kleine lava steentjes erop blauwe spons middengrof het 2° korfje heb ik verwijdert en met een buis verder gegaan dan uit gewerkte kool en dan een massa witte fijne watten , dat was de potfilter , de interne is ook eerst ganulaat grof blauwe watten en dan ook wat witte watten en een klein opvang bakje gemaakt voor heel grof vuil dat alledagen eens word uitgespoeld stukken bladeren wat afgebeten crypto enz dat is het
macki

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Heb je dat vuil zowel in de aanvoer als in de afvoer slang van je filter(s)?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
macki
0-200
0-200

Bericht door macki »

Ja , en ik ververs nochthans alle maanden de helft van mijn water en dan kuis ik meteen ruiten en dekglazen endan zie ik het al , dan komen er al bruine slierten uit de mond van de deffiseur en dan spuit hij niet maar loopt gewoon.
macki