Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, en heb jullie hulp direkt al nodig.
Ik ben overgestapt op discus. Nu is het zo dat mijn ph en kh waarde's veel te hoog zijn. Heb van alles geprobeerd om dit goed te krijgen.Laat ik eerst even vertellen hoe ik te werk ben gegaan. Eerst heb ik mijn bodem waar ook een voedingsbodem in zat eruit gehaald. Daarna 3 zakken rivierzand erin gedaan,en wat oude en nieuwe plantje's erin gezet met kleikegeltje's voor de voeding,verder nog wat kienhout.Na een week 8 coridora's er in gedaan,weer een week gewacht, en de waterwaarde's bij mijn visboer om de hoek laten testen. Bleek de kh en ph wat aan de hoge kant te zijn. Op aanraden van mijn visboer over turfgranulaat gaan filteren.Een paar dagen later weer gemeten,en de waarde's waren al een stuk beter, goed genoeg om er de discus in te doen,heb er direkt 6 gekocht. Ging een paar dagen redelijk goed, totdat een discus rare witte plekken op zijn lijf kreeg. Op aanraden heb ik de vis toen eenzoutbad gegeven, en dat leek direkt al te helpen , sommige plekken hingen al direkt een beetje los aan zijn lichaam. Maar helaas de volgende dag was hij dood. Weer mijn waterwaarde's gemeten, en dat was weer niet goed, ph en kh veel te hoog ongeveer 17. Nu heb ik mijn kraanwater gemeten, en deze waarde's zijn al direkt veel te hoog, ongeveer 17 dus. Nu heb ik van mijn visboer een middeltje gekregen om de waardes naar beneden te krijgen,hopenlijk lukt dit. Heb het middeltje gratis gekregen, en als de bak goed draait krijg ik ook een nieuwe vis van hem. Maar kan iemand mij vertellen hoe het kan dat het kraanwater bij mij zo slecht is?
Direkt al een heel verhaal, maar hopenlijk weet iemand een oplossing voor mijn probleem.
waarde's kraanwater
Re: waarde's kraanwater
Als je in de stad woont verklaart dat al een hoop, lijkt me...
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

kan je wat duidelijker zijn??
Vaak hebben de LFS hun vissen, ook discussen, gewoon op leiding water zitten.
Wat bedoel je precies met die 17?
Waar meet je de waardes mee, bv welk merk test, druppeltest, strips en zijn ze nog op de datum?
Verder ben ik wel nieuwsgierig wat voor je filter je heb en hoe die is opgebouwd met welke materialen.
Temperatuur is goed? 28 tot 30 graden?
Hoe vaak ververs je water, zelf doe ik het tegenwoordig elke 3e of 4e dag ongeveer 30 tot 40%.
Bij jongere discussen liever vaker daar die ook vaker eten willen hebben.
Hoe vaak geef je ze eten en wat?
Ben absoluut geen voorstanders van chemische middeltjes om bv je PH omlaag te brengen.
En hoe is het met de andere discussen?
Wat bedoel je precies met die 17?
Waar meet je de waardes mee, bv welk merk test, druppeltest, strips en zijn ze nog op de datum?
Verder ben ik wel nieuwsgierig wat voor je filter je heb en hoe die is opgebouwd met welke materialen.
Temperatuur is goed? 28 tot 30 graden?
Hoe vaak ververs je water, zelf doe ik het tegenwoordig elke 3e of 4e dag ongeveer 30 tot 40%.
Bij jongere discussen liever vaker daar die ook vaker eten willen hebben.
Hoe vaak geef je ze eten en wat?
Ben absoluut geen voorstanders van chemische middeltjes om bv je PH omlaag te brengen.
En hoe is het met de andere discussen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Hallo Kees,
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik teststrips van HS, zijn nieuwe strips.Mijn andere discussen leven nog, alleen blijven ze erg schuw,en eten ze slecht vindt ik. Ik heb de waterwaarde's nogmaals laten testen door de verkoper,en die kwam ongeveer op dezelfde waarde,s uit. Hij heeft het nog wel nagemeten met een druppeltest,die gaf 11 kh aan in plaats van 17, dus gelukkig wel wat minder,maar blijft natuurlijk te hoog. Ik ben 2 weken geleden overgestapt door over turfgranulaat te gaan filteren, dit zit in mijn e-heim buitenpomp,verder zit er nog steeds de originele blauwe spons in, onderin van die pijpjes, en boven de turf zit dan nog gewoon witte watten. Verder zit er nog een binnenpomp in ( het is een Juwel 400 bak ) ,waarin een blauwe een groene en een koolspons in zit, bovenin natuurlijk weer de gewone witte watten.Vroeger had ik een gezeldschapsbak met voedingsbodem, maar hier had ik ook vaak een te hoog nitriet en nitraatgehalte. Ik heb de hele bodem eruitgehaald, en er rivierzand ik gegooid, verder heb ik voor de planten er van die voedinsbolletje,s bijgestoken.De temperatuur staat momenteel op 28 graden. hopenlijk heb je zo genoeg inf. ,anders hoor ik het wel.
groet, Jan.
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik teststrips van HS, zijn nieuwe strips.Mijn andere discussen leven nog, alleen blijven ze erg schuw,en eten ze slecht vindt ik. Ik heb de waterwaarde's nogmaals laten testen door de verkoper,en die kwam ongeveer op dezelfde waarde,s uit. Hij heeft het nog wel nagemeten met een druppeltest,die gaf 11 kh aan in plaats van 17, dus gelukkig wel wat minder,maar blijft natuurlijk te hoog. Ik ben 2 weken geleden overgestapt door over turfgranulaat te gaan filteren, dit zit in mijn e-heim buitenpomp,verder zit er nog steeds de originele blauwe spons in, onderin van die pijpjes, en boven de turf zit dan nog gewoon witte watten. Verder zit er nog een binnenpomp in ( het is een Juwel 400 bak ) ,waarin een blauwe een groene en een koolspons in zit, bovenin natuurlijk weer de gewone witte watten.Vroeger had ik een gezeldschapsbak met voedingsbodem, maar hier had ik ook vaak een te hoog nitriet en nitraatgehalte. Ik heb de hele bodem eruitgehaald, en er rivierzand ik gegooid, verder heb ik voor de planten er van die voedinsbolletje,s bijgestoken.De temperatuur staat momenteel op 28 graden. hopenlijk heb je zo genoeg inf. ,anders hoor ik het wel.
groet, Jan.
Door de regel zijn druppeltest wel beter.
Wat is de PH, die vind ik zelf wat interessanter eigenlijk.
Het liefst hebben discussen een PH onder de 7, 6.8 zou heel netjes zijn en niet al te hoge GH.
De koolspons zou ik er uithalen, die slobberd het eten voor je planten op.
De temperatuur zou ik eens opschroeven richting de 30 graden, dit stimuleert de stofwisseling.
Hoe groot en hoe oud zijn de discussen eigenlijk?
Weet niet hoe vaak en hoeveel je ververst, maar daar zou ik het begin niet te zuinig in zijn.
En kun je ook gelijk wat meer voeren, wat voor voer geef je?
Wat is de PH, die vind ik zelf wat interessanter eigenlijk.
Het liefst hebben discussen een PH onder de 7, 6.8 zou heel netjes zijn en niet al te hoge GH.
De koolspons zou ik er uithalen, die slobberd het eten voor je planten op.
De temperatuur zou ik eens opschroeven richting de 30 graden, dit stimuleert de stofwisseling.
Hoe groot en hoe oud zijn de discussen eigenlijk?
Weet niet hoe vaak en hoeveel je ververst, maar daar zou ik het begin niet te zuinig in zijn.
En kun je ook gelijk wat meer voeren, wat voor voer geef je?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Hoi Kees,
Ik heb heb net gemeten, en gelukkig is het al iets gezakt ph 8 kh 10.
Gisteren heb ik van de visboer ph/kh minus gekregen, en er 35 ml ingegooid. Ik moet hier wel erg voorzichtig mee zijn ,beter te weinig dan te veel heeft hij gezegd. Ze zijn al redelijk groot, ik schat 12 tot 14 cm ( de grootste ), de kleinste is ongeveer 10 cm.
Ik heb heb net gemeten, en gelukkig is het al iets gezakt ph 8 kh 10.
Gisteren heb ik van de visboer ph/kh minus gekregen, en er 35 ml ingegooid. Ik moet hier wel erg voorzichtig mee zijn ,beter te weinig dan te veel heeft hij gezegd. Ze zijn al redelijk groot, ik schat 12 tot 14 cm ( de grootste ), de kleinste is ongeveer 10 cm.
Brrr, absoluut geen voorstander van dat soort middels, maar als het goed gaat, gaat het goed.
Weet niet wat de handleiding zegt van dat goedje, maar laat niet te snel je waardes zakken met dat spul, anders krijg je buikzwemmers.
Je discussen zijn nog niet echt super groot, weet je ook hoe oud ze ongeveer zijn?
In ieder geval zou ik ze de eerste tijd toch nog wel 4x per dag eten geven, lekker gevarieerd zoals diepvries zwarte, rode mug, artemia en garnalenmixen (discusmix).
Hier gaf ik ze in het begin, 's ochtends granulaat, eind van de ochtend een mixje van rode/zwarte mug, artemia en een paar uur later een stukje garnalenmix van Jan Boerlage en 's avonds weer een mix van rode/zwarte mug, artemia met een blokje discusfood (zo'n blister) van de LFS.
Verversen deed ik of om de andere dag 30 tot 40%, soms zat er een dagje extra tussen daar dat mij beter uitkwam, werk ploegendienst.
Nu ze redelijk gegroeid zijn krijgen ze nog altijd 3x per dag eten, 's ochtends granulaat, 's middags een stukje garnalenmix en 's avonds diepvries mixje.
Verversen doe ik ook nog altijd elke 4e dag max.
Weet niet wat de handleiding zegt van dat goedje, maar laat niet te snel je waardes zakken met dat spul, anders krijg je buikzwemmers.
Je discussen zijn nog niet echt super groot, weet je ook hoe oud ze ongeveer zijn?
In ieder geval zou ik ze de eerste tijd toch nog wel 4x per dag eten geven, lekker gevarieerd zoals diepvries zwarte, rode mug, artemia en garnalenmixen (discusmix).
Hier gaf ik ze in het begin, 's ochtends granulaat, eind van de ochtend een mixje van rode/zwarte mug, artemia en een paar uur later een stukje garnalenmix van Jan Boerlage en 's avonds weer een mix van rode/zwarte mug, artemia met een blokje discusfood (zo'n blister) van de LFS.
Verversen deed ik of om de andere dag 30 tot 40%, soms zat er een dagje extra tussen daar dat mij beter uitkwam, werk ploegendienst.
Nu ze redelijk gegroeid zijn krijgen ze nog altijd 3x per dag eten, 's ochtends granulaat, 's middags een stukje garnalenmix en 's avonds diepvries mixje.
Verversen doe ik ook nog altijd elke 4e dag max.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
rudmer50
Onderwerp auteur
- 0-200

Ik heb diepvries: witte muggenlarven, rode muggenlarven, artemia. Als droogvoer: Red Tiny Bits.Ook geef ik af en toe levend voer : witte muggenlarfen of artemia. Ben net naar de winkel geweest en heb er 10 roodkopzalmpje's gekocht. Als het goed gaat neem ik er volgende week nog 10 bij. Wat is precies granulaat??
Klinkt goed, zwarte mug zijn ze hier ook verzot op.
Levend voer heb ik ze hier nog nooit gegeven, ooit eens gelezen dat je dit discussen beter niet kan geven ivm eventuele ziektekiemen oid.
Maar ga ik nog eens navragen.
Verder zou ik het wel aanvullen met wat meer speciale dicusvoer, meestal hebben de LFS ze wel in de vriezer liggen als blisters of plakken. Hier zit dan van alles en nog wat in speciaal voor discussen.
En de mijne zijn helemaal gek op de garnalenmix van onze sponsor, Jan Boerlage / Shrimpfood.
Alleen jammer dat ze de speciale discusmix niet meer leveren........ Jan. Daar doken ze nog harder op af en beten letterlijk in mijn vingers als ik ze dat gaf.
Een plaatje zegt meer dan woorden, granulaat:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/visvo ... _cichliden
Als je toch uit gaat breiden, een leuke corydoras soort en een mooie L nummer.......
Levend voer heb ik ze hier nog nooit gegeven, ooit eens gelezen dat je dit discussen beter niet kan geven ivm eventuele ziektekiemen oid.
Maar ga ik nog eens navragen.
Verder zou ik het wel aanvullen met wat meer speciale dicusvoer, meestal hebben de LFS ze wel in de vriezer liggen als blisters of plakken. Hier zit dan van alles en nog wat in speciaal voor discussen.
En de mijne zijn helemaal gek op de garnalenmix van onze sponsor, Jan Boerlage / Shrimpfood.
Alleen jammer dat ze de speciale discusmix niet meer leveren........ Jan. Daar doken ze nog harder op af en beten letterlijk in mijn vingers als ik ze dat gaf.
Een plaatje zegt meer dan woorden, granulaat:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/visvo ... _cichliden
Als je toch uit gaat breiden, een leuke corydoras soort en een mooie L nummer.......
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie