Ik heb een tijd geleden een leuk koppel attenebaarsjes gekocht. En de atennebaarsjes doen het redelijk voorbeeldig. Eten goed, poetsen hun hollen maar van voortplanten hebben ze niet gehoord. Nu merkte ik op dat de ene atennebaars de Man (volgens de winkel) het vrouwtje(ook volgens de winkel) degehele bak doorjaagt tot ze zo van kleur verschiet zodat dat er geen kleur meer op zit en dit gedurende 80% van de tijd dat ik de bak in kijk. Ik kon dit niet aanzien dus ik ben een extra vrouwtje gaan halen bij een andere winkel. Ik hoopte dat de man nu zijn tijd van jagen deed verdelen over twee vrouwtjes.
Gezien ik niet zo sterk ben in het geslacht onderscheid van vissen en toen ik ze kocht ook niet kon zien wat de man en vrouw was ben ik er vanuit gegaan dat de winkel wist wat ze deed. Echter ik heb sinds gisteren een vrouwtje gekocht bij een andere winkel en deze verkoper vertelde mij expleciet waar ik op moest letten bij gelsachtonderscheid. sinsdien twijfel ik of ik geen mannen-koppel gekocht heb. Ook gezien het feit dat mijn 1ste vrouwtje een knipperlicht geworden is. Ze komt op kleur als ze bij het nieuwe vrouwtje is, maar haar kleur vervaagd helemaal als ze het mannetje ziet. Die haar/hem dan weer opjaagd. Ook zie ik geen verschil in de staartvorm van mijn aanvankelijk eerste koppel.
Twee mannen in mijn aquarium wil ik niet want daar is de bak te klein voor. Dus vandaar dat ik hoop dat er wat kenners hier zitten die vanaf de foto kunnen zien wat ik nu heb, 2 mannen of twee vrouwen.
Hier komen de foto's
1ste Man

Het vrouwtje welke ik gisteren bij heb gekocht

De twijfel. Hier is het (vrouwtje ) op 50% van haar kleurenpracht

En hier is van haar kleurpracht bijna niets meer over

Ik hoor graag jullie meningen. Ik heb hoop ten volle dat ze een vrouwtje is en dat het kleur verschieten en jaag gedrag wat minder wordt in de bak na verloop van tijd gezien er nu, sinds gisteren, een extra vrouw inzit. Ik hoop ook dat het geslacht af te zien valt vanaf foto;s al is dat natuurlijk lang niet zo duidelijk.
Ps. Als er nog foto;s nodig zijn van een specifiek deel dan zal ik deze maken.