Voldoende lichtsterkte?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

Voldoende lichtsterkte?

Bericht door Gast »

hallo,

In mijn Tanganyika bak hangen er drie lampen. 2 daglichtlampen en 1 blauwe lamp. 1 daglichtlamp van 54W, 1 daglichtlamp van 32W en 1 blauwe lamp van 54W. Ik vraag me af of dit voldoende is. Mijn bak is 1m50 lang, 60 hoog en 40 breed.

Afbeelding

Marco
200-400
200-400

Re: Voldoende lichtsterkte?

Bericht door Marco »

een tangbak is toch geen plantenbak? Dan is het toch ook niet zo belangrijk. Voor de vissen maakt het volgens mij niet uit. Dan is het meer of jij het mooi vindt.
275x65x60

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Die soort vissen houden juist van weinig licht, de meeste zijn rotsbewoners en daar is het doorgaans niet zo licht.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Kevin schreef:Die soort vissen houden juist van weinig licht, de meeste zijn rotsbewoners en daar is het doorgaans niet zo licht.
Het probleem is dat de bruine algen steeds terug keren. Heb verleden week mijn bak een week afgedekt vanwege zweefalg. Was terug kraakhelder. Maar nu keren de bruine algen gewoon terug. Kdacht mss ligt het aan te weinig lichtsterkte.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Licht en voedingstoffen zijn heel leuk, maar als de planten ze niet opgebruiken kan er inderdaad snel alg "oprukken".
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

LauMooij schreef:Licht en voedingstoffen zijn heel leuk, maar als de planten ze niet opgebruiken kan er inderdaad snel alg "oprukken".
Ziitn geen planten in. Dus ja?

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik zou eesrt eens de groeilamp verwijderen als het kan. Daarna kan je tegen de alg eventueel de bak 36 uur verduisteren (lampen uit, vuilniszakken voor het glas). Algen zijn namelijk hele kleine planten en kunnen dus niet zolang zonder licht. Grotere planten, zoals aquariumplanten, zouden dit wel overleven als je ze had.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

jarik
0-200
0-200

Bericht door jarik »

ik zou eerder een andere manier toepassen:
5uur lampen aan
4uur lampen uit
6uur lampen aan en dan nacht rust.
Dit een week lang ;)
Groeten, Jarik

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Licht en voedingstoffen zijn heel leuk, maar als de planten ze niet opgebruiken kan er inderdaad snel alg "oprukken".
Maar we hebben het hier over bruinalg, dat komt vooral door kiezelzeuren. Je hebt zeker een flinke laag zand erin zitten? Het kan een tijdje duren maar uiteindelijk zullen die zuren verdwijnen en daarmee ook de bruinalg.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand