Eitjes van de maanvis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Giel Limburg
0-200
0-200

Eitjes van de maanvis

Bericht door Giel »

Vandaag kwam ik thuis, zag ik dat twee van mijn maanvissen erg agressief waren tegen de andere, nog een keer goed kijken en toen zag ik dat ze eitjes hadden afgezet.
Het is de eerste keer, ze verzorgen de eitjes erg goed, ze verdedigen de eitjes en zijn continu aan het wapperen met hun vinnetjes.

Nu heb ik een paar vragen, wat kan ik het beste doen?

Moet ik de eitjes apart zetten, of moet ik ze in de bak laten?
Ik heb alleen een kweekbakje met vuurgarnaaltjes, kan dat daar eventueel bij?
Moeten de ouders bij de eitjes blijven, dit wordt wel erg moeilijk want het is maar een 50 literbakje waar 100 vuurgarnaaltjes inzitten.
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt
Juwel trigon 350

yvon

Re: Eitjes van de maanvis

Bericht door yvon »

In ieder geval niet de volwassen maanvissen in de bak bij de vuurgarnaaltjes zetten tenzij je snel van je garnalen af wil.
Het beste wat je nu kunt doen is na mijn mening, gewoon de vissen met de eitjes in de bak laten waar ze nu zitten
Kijken en afwachten wat er gebeurt.
Aangezien je geen andere bak hebt die leeg en groot genoeg is om ze op te vangen, heb je geen keus.
Misschien redden ze het, misschien niet, kan zijn dat de ouders ze goed groot brengen en de andere vissen uit de buurt kunnen houden, het zou ook kunnen dat de andere vissen of de ouders zelf, de boel toch nog opvreten.
Vaak hoor je toch ook dat de eerste paar nesten van maanvissen fout gaan (hier ook al een aantal keer mis gegaan), dus het is hoe dan ook een kwestie van afwachten

In ieder geval succes ermee, ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken.

Groetjes yvon

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

De ouders moeten er gewoon bij blijven, deze verzorgen verder de broed zorg. als je ze wel echt wil houden dan zou ik er een zwak lichtje op laten schijnen zodat de ouders de andere vissen alsnog kunnen verjagen, zodat de eitjes niet door de andere vissen opgegeten worden. (dit heb ik zelf nog niet geprobeert omdat ik geen nieuw nest kreeg) na een paar dagen komen de eitjes wel uit, als dan de kleine larvjes van het blad of steen vallen en ze worden met de stroming mee gevoerd dan kan het wel zo wezen dat de mama en papa dit niet goed zien en kan je dan zo ook je jongen kwijt raken.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
Giel Limburg
0-200
0-200

Bericht door Giel »

Helaas, vanmorgen kwam ik onder, alle eitjes opgegeten, hoogstwaarschijnlijk door de olifantenvis, die was er tegen de avond al aardig naar aan het loeren.
Misschien het volgende nestje meer geluk.
De ouders hebben het nestje echt goed bewaakt, maar toch waren de eitjes weg, ik heb zelfs de led nachtverlichting aangehouden.
Juwel trigon 350

yvon

Bericht door yvon »

Sommige vissen kunnen ze niet tegenop, wij hadden dat hier met de meervallen (synodontis occilifer), ik zat erbij en keek erna toen alle jongen die net uitgekomen waren opgevreten werden.
De maanvissen konden de meervallen niet uit de buurt houden.
Dat is het risico van kweken in een gezelschapsbak.

Misschien heb je tegen de tijd dat ze een tweede nestje willen maken wel de ruimte om de ouders in een aparte bak te plaatsen, het lijkt me in ieder geval wel de moeite waard om de broedzorg te zien die maanvissen hun jongen geven ;)

Groetjes yvon

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Niet alle manen worden goede ouders. Dr zijn er ook die hun jongen zelf opeten. Dit zijn meestal manen die zelf ook nooit broedzorg hebben gehad als klein visje.

Ik heb hier jongen grootgebracht zonder de ouders erbij omdat mijn ouderpaar de larven verminkten. Ze konden het gewoon niet.

Broedzorg is mooi om te zien, maar niet alle manen beheersen die vaardigheid.