Zieke goudvis?
Re: Zieke goudvis?
Voor een bak met goudvissen zou ik eigenlijk voor een één-meter-bakgaan.Dat neemt wel aardig wat ruimte in, maar is eigenlijk wel het minimum 
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Ik kan via via een 100*40*40 bak kopen, is dat groot genoeg?
Dezelfde kennis heeft ook een 160*50*50 te koop, maar ik ben bang dat de houten vloer waar het aquarium op moet komen te staan dat gewicht niet zal houden.
Dat 1 meter aquarium is erg goedkoop, maar mist een lichtbak - zijn die los te koop of wordt dat zelf fabricage?
Gr,
peace
Dezelfde kennis heeft ook een 160*50*50 te koop, maar ik ben bang dat de houten vloer waar het aquarium op moet komen te staan dat gewicht niet zal houden.
Dat 1 meter aquarium is erg goedkoop, maar mist een lichtbak - zijn die los te koop of wordt dat zelf fabricage?
Gr,
peace
Een vloer kan veel hebben hoor, heb hier ooit eens iemand gezien die dat kon berekenen.
Iemand anders daar nog advies over?
Als je handig bent, kun je misschien zelf een lichtkap maken, er zijn er hier dat ook zelf doen.
Ik zelf ben daar niet handig genoeg voor en in ieder geval te lui omdat ook maar te proberen
.
Misschien ooit eens als ik mijn pensioen mag halen en de kids de deur uit zijn.....
Iemand anders daar nog advies over?
Als je handig bent, kun je misschien zelf een lichtkap maken, er zijn er hier dat ook zelf doen.
Ik zelf ben daar niet handig genoeg voor en in ieder geval te lui omdat ook maar te proberen
Misschien ooit eens als ik mijn pensioen mag halen en de kids de deur uit zijn.....
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Een goede kennis had het over een belasting van maximaal 300 kg per m²; maar dat dit ook nog kan verschillen waar die belasting zich bevind; dichter bij een rustpunt van een balk meer, meer naar het "midden" van de balk minder.
Nu weet ik niet precies hoe zwaar een bak van 160*50*50 leeg is, maar dat zal niet gering zijn, ik schat dat als de bak eenmaal gevuld is, zo'n 450 (??) kg is?
Als mn berekening klopt zou dat neerkomen op een gewicht van 562.5 op een m².
Ik heb wel gezocht naar een manier om de maximale belasting te achterhalen, maar ben nog niet veel wijzer geworden.
We hopen in oktober, november een nieuw huis te betrekken, dus misschien is het verstandiger om te wachten met een aquarium van dat formaat tot we daar in zitten. Moet er niet aan denken dat de gok verkeerd uitpakt en dat de vloer een dergelijk gewicht niet houdt!
Ik zou geloof ik voor nu wel tevreden zijn met een bak van een meter. Ik neem aan dat ik de planten en vissen kan overzetten? Ik hoop dat als ik een nieuwe bak heb ik hier eens kan komen vissen voor tips!
Gr,
peace
Nu weet ik niet precies hoe zwaar een bak van 160*50*50 leeg is, maar dat zal niet gering zijn, ik schat dat als de bak eenmaal gevuld is, zo'n 450 (??) kg is?
Als mn berekening klopt zou dat neerkomen op een gewicht van 562.5 op een m².
Ik heb wel gezocht naar een manier om de maximale belasting te achterhalen, maar ben nog niet veel wijzer geworden.
We hopen in oktober, november een nieuw huis te betrekken, dus misschien is het verstandiger om te wachten met een aquarium van dat formaat tot we daar in zitten. Moet er niet aan denken dat de gok verkeerd uitpakt en dat de vloer een dergelijk gewicht niet houdt!
Ik zou geloof ik voor nu wel tevreden zijn met een bak van een meter. Ik neem aan dat ik de planten en vissen kan overzetten? Ik hoop dat als ik een nieuwe bak heb ik hier eens kan komen vissen voor tips!
Gr,
peace
100×40×40 is een prima maat voor goudvissen. Kan je evt. ook nog wat meer tetra's kwijt
-
Gast
tetra's met goudvissen
Die kunnen er qua karakter,waterwaardes en plaats van herkomst echt niet bij.
Als je goudvissen neemt moet je aannemen dat je er simpelweg geen andere vissen bij kan zetten.
Om het voor tetra's en andere 'warm water' vissen geschikt te maken moet je bijvoorbeeld al de temperatuur verhogen naar 25<>27 graden en mag dit niet teveel schommelen.
Een goudvis reageert op die temperatuur door zijn stofwisseling te verhogen en begint dus ook enorm hard te groeien en moet dus ook veel eten.. wordt dan te dik.. etc.. etc..
Ook is die goudvis dan in een constante paarstemming wat in de natuur eigenlijk maar eens per jaar een korte periode is, omdat met de lente en zomer de temperatuur ook omhoog gaat reageert die daar dus op.
Ook houden goudvissen wel van hard water.. een ph tussen 6 en 8 ? dat suggereert dat een goudvis geen voorkeur zou hebben.
In feite zijn het heel complexe vissen die zich makkelijk aanpassen maar dat heeft dan wel zijn gevolgen op de lange duur.
Nog even over Mr. Orange.
Het lijkt wel een 'brandwond'. Heb je die KH plus toevallig al gebruikt ?
Die kunnen er qua karakter,waterwaardes en plaats van herkomst echt niet bij.
Als je goudvissen neemt moet je aannemen dat je er simpelweg geen andere vissen bij kan zetten.
Om het voor tetra's en andere 'warm water' vissen geschikt te maken moet je bijvoorbeeld al de temperatuur verhogen naar 25<>27 graden en mag dit niet teveel schommelen.
Een goudvis reageert op die temperatuur door zijn stofwisseling te verhogen en begint dus ook enorm hard te groeien en moet dus ook veel eten.. wordt dan te dik.. etc.. etc..
Ook is die goudvis dan in een constante paarstemming wat in de natuur eigenlijk maar eens per jaar een korte periode is, omdat met de lente en zomer de temperatuur ook omhoog gaat reageert die daar dus op.
Ook houden goudvissen wel van hard water.. een ph tussen 6 en 8 ? dat suggereert dat een goudvis geen voorkeur zou hebben.
In feite zijn het heel complexe vissen die zich makkelijk aanpassen maar dat heeft dan wel zijn gevolgen op de lange duur.
Nog even over Mr. Orange.
Het lijkt wel een 'brandwond'. Heb je die KH plus toevallig al gebruikt ?
Omdat ik toch wat met die lichtbak in mn maag zit (kan er zelf wel een maken, maar dan krijg je altijd een dikke rand denk ik) ben ik wat verder gaan kijken.
Op martkplaats zag ik een advertentie voor een Juwel Rio 240, met lichtbak, filter en verwarming. De maten en inhoud van de bak spreken me wel erg aan moet ik zeggen. De verkoopster gemailed en die wil €150 voor het aquarium hebben. Ze zegt een half jaar geleden een nieuwe lichtbak gekocht te hebben (voor 130 euro?). Op de foto's ziet het aquarium er netjes uit, waar ik niet denk dat eventuele krassen goed zichtbaar zijn op een foto.
Na wat googlen las ik verhalen dat het glas in veel gevallen bol gaat staan? Is bij iemand hier dat bekend? Kan dat kwaad of is het normaal gezien de druk die op het glas komt te staan? Hebben jullie nog tips voor vragen, of dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken? Zouden jullie de rio 240 aan- of afraden? En vinden jullie de prijs redelijk voor een bak als deze?
Gr,
peace
Op martkplaats zag ik een advertentie voor een Juwel Rio 240, met lichtbak, filter en verwarming. De maten en inhoud van de bak spreken me wel erg aan moet ik zeggen. De verkoopster gemailed en die wil €150 voor het aquarium hebben. Ze zegt een half jaar geleden een nieuwe lichtbak gekocht te hebben (voor 130 euro?). Op de foto's ziet het aquarium er netjes uit, waar ik niet denk dat eventuele krassen goed zichtbaar zijn op een foto.
Na wat googlen las ik verhalen dat het glas in veel gevallen bol gaat staan? Is bij iemand hier dat bekend? Kan dat kwaad of is het normaal gezien de druk die op het glas komt te staan? Hebben jullie nog tips voor vragen, of dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken? Zouden jullie de rio 240 aan- of afraden? En vinden jullie de prijs redelijk voor een bak als deze?
Gr,
peace
Ik weet dat de combinatie van vissen die ik heb voor geen meter klopt. Zoals aangegeven is dat zo ontstaan, en hebben we er uit onwetendheid 'zomaar' wat vissen bij gekocht.
Ik heb die KH plus één keer gebruikt, daarna op advies van forumleden hier het water ververst, om zo de waardes op orde te krijgen.
Die beschadiging (om t maar een naam te geven) aan de staart van Mr. Orange is wel al voor ik dat KH plus heb gebruikt. Het is ook verdikt, ik dacht zelf aan een gezwel, maar ik weet niet of dat ook maar ergens op slaat.
Ik zal ook, mochten die goudvissen overlijden, geen goudvissen meer kopen. Nu ik ze heb, wil ik er toch zo goed mogelijk voor zorgen.
Gr,
peace
Ik heb die KH plus één keer gebruikt, daarna op advies van forumleden hier het water ververst, om zo de waardes op orde te krijgen.
Die beschadiging (om t maar een naam te geven) aan de staart van Mr. Orange is wel al voor ik dat KH plus heb gebruikt. Het is ook verdikt, ik dacht zelf aan een gezwel, maar ik weet niet of dat ook maar ergens op slaat.
Ik zal ook, mochten die goudvissen overlijden, geen goudvissen meer kopen. Nu ik ze heb, wil ik er toch zo goed mogelijk voor zorgen.
Gr,
peace
-
Gast
Dat is puur uit onwetendheid en nieuwsgierigheid en dat is menselijk. Ook dat je er vissen bij zet als gezelschap is uit te leggen natuurlijk, want wij mensen houden wel van gezelschap.
Echter.. zit jij in een andere omgeving tussen mensen van een ander ras met een andere cultuur en taal die jij niet begrijpt en ook niet begrepen wordt dan krijg je het ook moeilijk en bezwijk je van de hitte of omdat er nergens een patatkraam staat.
Ik denk eigenlijk dat je het beste die meterbak kan kopen.. misschien een beetje afdingen want alle gebruiksartikelen verliezen hun waarde natuurlijk. en dat die kap nieuw is doet niet ter zake eigenlijk omdat het ter vervanging is van de oude die er bij zat. Ook de kitnaden kunnen op den duur loslaten en verouderd het glas waardoor de structuur veranderd en broos wordt (niet echt belangrijk mits je het glas wil snijden.. want dan breekt het de verkeerde kant op).
Dan zou ik de 60cm apart houden voor de goudvis waar je dan misschien een 'maatje' bij zet en de meter gaan inrichten als mooi tropisch aquarium.
Heb zelf een juwel en zijn geen verkeerde aquariums en een 240 is een mooie maat.
€ 150 is misschien niet zo veel maar het ligt eraan hoe het aquarium eruit ziet veel krassen of zo.
Moet zeggen dat ik nog geen ervaring (gelukkig) heb met bolle ruiten en mijn bak is de 10 jaar toch al gepasseerd.
Het enigste nadeel en zal het daarom, als het gaat, ook nooit meer gebruiken vindt ik de interne filters maar dit geld voor alle merken bakken, heb persoonlijk gewoon liever een externe filter of een bioloog.
m.v.g.
Ronald
€ 150 is misschien niet zo veel maar het ligt eraan hoe het aquarium eruit ziet veel krassen of zo.
Moet zeggen dat ik nog geen ervaring (gelukkig) heb met bolle ruiten en mijn bak is de 10 jaar toch al gepasseerd.
Het enigste nadeel en zal het daarom, als het gaat, ook nooit meer gebruiken vindt ik de interne filters maar dit geld voor alle merken bakken, heb persoonlijk gewoon liever een externe filter of een bioloog.
m.v.g.
Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
-
Gast
interne filter is met een dun lang mes heel makkelijk te verwijderen.
zijn een stuk of 5 dotten lijm die al loslaten als je het mes ertussen steekt. een goedkoop breekmesje werkt prima.
Vind zelf de ruimte die het oplevert en dat de vissen in een intern filter verdwijnen altijd wel goede redenen om dit te doen.
zijn een stuk of 5 dotten lijm die al loslaten als je het mes ertussen steekt. een goedkoop breekmesje werkt prima.
Vind zelf de ruimte die het oplevert en dat de vissen in een intern filter verdwijnen altijd wel goede redenen om dit te doen.
Ik heb een rio400 en ben er zeer tevreden mee. Het interne filtergeval heb ik er met een lang mes uitgehaald, peace of cake. Een buitenfilter heeft bij mij de voorkeur.
Maar een bak van 160*50*50 weegt mijns inziens echt gevuld geen 450 kg maar wel even wat meer....
Als je de mogelijkheid hebt even gaan kijken bij de rio240 en zien in wat voor staat hij is.
Maar een bak van 160*50*50 weegt mijns inziens echt gevuld geen 450 kg maar wel even wat meer....
Als je de mogelijkheid hebt even gaan kijken bij de rio240 en zien in wat voor staat hij is.
Ik zou juist de meterbak voor goudvissen doen... hebben mijns inziens toch echt wel wat ruimte nodig. Tetra's kunnen prima in 60 cm. Bovendien is het in richten van een "troop" duureder dan koudwater. Dus ben je dan ook goedkoper uit.
Missch. kan je een foto online zetten van diePeaceFrog schreef:Ik heb in dat aquarium:
Een goudvis, ca 13 cm, een andere goudvis, ca 7 cm, een black tetra (denk ik) ca 3 cm, een algeneter ca 5 cm (een Ancistrus??), een Siamese kempvis (denk ik) ca 4 cm en een, waar ik geen idee van heb hoe die heet, die ook zo'n 4 cm is.
Ik had eerst een stuk of 6 tetras, helaas is er maar 1 over gebleven, van die vis waar ik geen idee van heb hoe die heet, had ik er 4. Die vissen zijn overigens vrij snel na aankoop overleden, dat is nu al weer een tijdje terug. Deze groep vissen leeft nu ongeveer 6 maanden samen, en ze lijken allemaal wel tevreden.
Het is welliswaar een "zooitje" aan verschillende soorten, da's eigenlijk gewoon zo ontstaan. Tot voor kort verdiepte ik me gewoon niet genoeg in aquaria, en wat er bij komt kijken, en kocht ik vissen op wat me leuk leek.
De bak is overigens bij toeval ontstaan, mn vriendin kreeg Mr Orange + kom met kerst, en we vonden zo'n kommetje echt niet kunnen. Toen dus maar een aquarium gekocht, en onder het mom van alleen is maar alleen, wat andere vissen erbij gekocht.
Gr,
peace
Dan kunnen we hem identificeren. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het een actieve, tropische vis is, met als gevolg, dat je toch de meterbak tropisch zou moeten maken.vis waar ik geen idee van heb hoe die heet
Mijn voorkeur zou denk ik toch uitgaan om een grote bak, waar ik nog geen nieuws over heb, maar om 21.00 uur zou bellen, in te richten als tropish aquarium. Ik heb t idee dat je dan meer mogelijkheden hebt qua inrichting, soorten vissen e.d. ? (verbeter me als ik er helemaal naast zit!)
Begin te merken dat het aquariumvirus toe aan het slaan is, probeer steeds meer informatie te verzamelen, en ben er meer mee bezig. Ik sluit zeker niet uit dat ik in de nabije toekomst nog een (bv) 80cm bak ter vervanging van die 60 ga kopen, waar Mr. Orange en zn oranje makker in kunnen verblijven.
Ik heb hier in de database gekeken, en de 'onbekende' vis is een Puntius tetrazona (Sumatraantje). Als ik de beschrijving lees klopt er niets van hoe ik hem hou (had er eerst wel meerdere).
Gr,
peace
Begin te merken dat het aquariumvirus toe aan het slaan is, probeer steeds meer informatie te verzamelen, en ben er meer mee bezig. Ik sluit zeker niet uit dat ik in de nabije toekomst nog een (bv) 80cm bak ter vervanging van die 60 ga kopen, waar Mr. Orange en zn oranje makker in kunnen verblijven.
Ik heb hier in de database gekeken, en de 'onbekende' vis is een Puntius tetrazona (Sumatraantje). Als ik de beschrijving lees klopt er niets van hoe ik hem hou (had er eerst wel meerdere).
Gr,
peace