advies nodig inzake co2

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: advies nodig inzake co2

Bericht door Kees »

Dennerle is een degelijk merk alleen vrij kostbaar volgens mij.
Ik heb zelf een Ph controller van JBL, ook een degelijk ding.
Ik heb alleen wel gehoord van een medewerker van een LFS dat ze verhoudingsgewijs wat veel co2 controllers van Sera terug kregen.
Weet of je een beetje grote LFS in de buurt hebt, maar die kunnen misschien een set voor je samenstellen van verschillende A merken tegen een leuke prijs.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Als je een set koopt pak hem dan van Dennerle of JBL beide goede merken met goede garantie.
Maar houd in de gaten dat er 2 systemen zijn 1 met wegwerp flessen en 1 met navulbare flessen.
Dus of regelmatig een flesje kopen of de fles laten vullen weet niet of de lokale LFS bij jou ze vult.

m.v.g.

ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Kees schreef:Dennerle is een degelijk merk alleen vrij kostbaar volgens mij.
Ik heb zelf een Ph controller van JBL, ook een degelijk ding.
Ik heb alleen wel gehoord van een medewerker van een LFS dat ze verhoudingsgewijs wat veel co2 controllers van Sera terug kregen.
Weet of je een beetje grote LFS in de buurt hebt, maar die kunnen misschien een set voor je samenstellen van verschillende A merken tegen een leuke prijs.
help, wat is LFS?
Wij wonen zelf in Purmerend, dus zaandam is vlakbij daar hebben wij Ranzijn en Hornbach de laatste
verkoopt lekker veel spullen van dennerle

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

LFS = Locale Fish Shop.
Of te wel je plaatselijke viswinkel, en dan bedoel ik niet pet-place maar een winkel waar ze echt verstand van zaken hebben.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Kees schreef:Ook wel 1 van de duurdere volgens mij.
Een osmosetoestelletje is op korte termijn duur, maar op lange termijn haal je het er ongetwijfeld uit: ik gebruik wekelijks toch gemakkelijk 30 liter osmosewater.
marianne schreef:ik haal daar iedere week 20 liter osmose water voor 2 euro
geleidbaarheidswaarde is wel lekker gezakt,maar ph merk ik niet zo veel aan
soms na het verversen een heel klein beetje,maar dat effect is dan altijd maar heel tijdelijk.
Begrijp ik niet goed. Je mengt kraantjeswater met osmosewater totdat je de juiste ph hebt. Als je ph in je bak niet constant blijft, dan is er toch iets anders aan de hand?
Groetjes, Jean-Paul

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

In feite heeft osmosewater een theoretische pH van 7.00, het toevoegen van osmosewater heeft dus geen aanzurende werking. De KH wordt echter wel verlaagd, en dat maakt het verlagen van de pH wel makkelijker. Omdat de KH een bufferende werking heeft op de pH, hoe lager de KH, hoe makkelijker de pH naar omlaag gaat. Let wel, een KH onder 3 kan dus ook gevaarlijke pH-swings veroorzaken (als er zuur wordt toegevoegd).
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Hoi Jean-Paul
Heb net even gemeten
het osmose water heeft een ph van 6
de vision was ph 7,5 kh 6
bij deze ververs ik 1 x per 2 weken 40 a 5 liter, en vul dan bij met half osmose half leiding water

ik heb ook een aqua qube 40 met vuurgarnalen
de gisteren net ververst, ph was tussen de 7 en 7,5 (sera geeft per 0,5 de kleuren aan)
bij deze ververs ik iedere 7 a 10 dagen een derde ook half osmose half leidingwater
voor de rest doe ik niets bijzonders met de bakken
alleen plantenvoeding van dennerle
groetjes marianne

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Enkele vragen en/of opmerkingen;

- Osmosewater heeft een pH van 7.00 (dat je 6 meet ligt aan het feit dat osmosewater geen meetbare pH heeft)
- Wat is de KH van het leidingwater? (De KH van osmosewater is 0, Kraanwater KH 6 + Osmosewater KH 0 (50/50) = KH 3... = potentieel gevaar).
- Als je serieus je pH wilt meten moet je die druppeltest weggooien en een digitale pH meter kopen (En dagelijks calibreren met ijkvloeistoffen).
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

kh leidingwater is 8 ph 7,5

even een vraagje over dat eiken van zo,n ph meter
ik heb ook zo,n pen voor de geleidbaarheidswaarde en die hoeft maar 2 x per jaar of nog minder te worden
gedaan waarom deze zoveel?
groetjes Marianne

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik weet natuurlijk niet welke geleidbaarheidsmeter je in je bezit hebt, maar ik denk dat deze is uitgevoerd met een metalen pinnetje, of metalen stripjes. Het "ijken' van zo'n meter is meer het controleren op de juiste werking. Zo'n geleidbaarheidsmeter is wat dat betreft robuust en veel minder kwetsbaar dan een pH meter. Een pH meter heeft een glazen 'permeabel' membraan (Er kunnen dus ionen in en uit), en zo'n glazen bolletje is behoorlijk kwetsbaar, en kan ook uitdrogen of verzadigd raken. De electrode moet in bepaalde vloeistof bewaard worden, en voor gebruik even gecalibreerd. Wij willen graag weten of een pH 7,0 is of 6,8 en dan is uiterste nauwkeurigheid en dus calibratie belangrijk. Ik vraag me ook wel eens af hoe vaak iemand zijn pH electrode van een CO2 systeem ijkt/calibreert. Maar dat terzake.. ;)
Groeten,
Patrick

Gast

Bericht door Gast »

Ik heb hier een electronische PH meter die een jaar in de kast heeft gelegen.
Met dit ding is niets meer te beginnen.. ik ijk dan op ph4 en ph9 en meet daarna de bakken en doe dat dan nog een keertje over met een druppeltest.
De electronische meter meet dan bijvoorbeeld 6.8 en de druppels geven een waarde van 7.2
Het valt mij dan ook op dat de electronische meter daar lang over doet om die waarde vast te stellen.
Laatst gewijzigd door Gast op 02 mei 2009 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zeker als die droog heeft gestaan......
Ik ijk trouwens 1x in de maand, JBL heeft daar gewoon een alarm voor. :).
Nog ff BO.
Hoe zit het eigenlijk met de uitstromer in je bak?
Als die nog hard je oppervlakte water laat bewegen, kost je dat ook co2 en dat kan weer leiden tot een hogere PH.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Dinant schreef:Ik heb hier een electronische PH meter die een jaar in de kast heeft gelegen.
Met dit ding is niets meer te beginnen.. ik ijk dan op ph4 en ph9 en meet daarna de bakken en doe dat dan nog een keertje over met een druppeltest.
De electronische meter meet dan bijvoorbeeld 6.8 en de druppels geven een waarde van 7.2
Het valt mij dan ook op dat de electronische meter daar lang over doet om die waarde vast te stellen.
Even offtopic...maar toch.

Dat hij er lang over doet om die waarde te bereiken heeft meerdere oorzaken; dat ie lang heeft 'droog' gestaan.. :roll: en ook dat het nabij neutraal is, en dan hebben de meters er wat meer moeite mee.

Dat alarm is goed gedaan van JBL!
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
marianne
0-200
0-200

Bericht door marianne »

Patman schreef:Ik weet natuurlijk niet welke geleidbaarheidsmeter je in je bezit hebt, maar ik denk dat deze is uitgevoerd met een metalen pinnetje, of metalen stripjes. Het "ijken' van zo'n meter is meer het controleren op de juiste werking. Zo'n geleidbaarheidsmeter is wat dat betreft robuust en veel minder kwetsbaar dan een pH meter. Een pH meter heeft een glazen 'permeabel' membraan (Er kunnen dus ionen in en uit), en zo'n glazen bolletje is behoorlijk kwetsbaar, en kan ook uitdrogen of verzadigd raken. De electrode moet in bepaalde vloeistof bewaard worden, en voor gebruik even gecalibreerd. Wij willen graag weten of een pH 7,0 is of 6,8 en dan is uiterste nauwkeurigheid en dus calibratie belangrijk. Ik vraag me ook wel eens af hoe vaak iemand zijn pH electrode van een CO2 systeem ijkt/calibreert. Maar dat terzake.. ;)
bedankt voor je uitleg Patrick

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Patman schreef: Dat alarm is goed gedaan van JBL!
Op zich wel, maar als je dagdienst heb en je komt om 4.45 beneden..........
:slaap: :hamer:
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie