advies nodig inzake co2
advies nodig inzake co2
Hallo
Ik ben bezig om mijn vision 180 om te zetten van een gezelsschap naar een garnalen bak
De 10 vissen hebben inmiddels een goed tehuis gekregen bij leden van mijn aquarium verenging
Op dit moment zitten er alleen 35 bijgarnalen en 5 japonica,s in
het is de bedoeling dat hier straks een klein schooltje (10 a 15) stuks microrasbora Brigittae bijkomen
een aantal otocinclussen en wat sierslakken zoals bijvoorbeeld de geweislak zelf dacht ik aan max.3 stuks ieder
Probleem is de planten,minder vissen betekent ook minder co2 voor de planten
Ik had altijd al een wat hoge ph en een klein beetje rode alg
Maar nu beginnen de drijfplanten ook te verslechteren,mijn limnophilia gaat ook niet de hoogte in,was in de tijd met vissen ook al zo
Mijn ph is 7.5 de kh 5 a 6 gemeten met de druppeltest van sera
Volgens de tabel is dit inderdaad te weinig co2
zelf heb ik er echt helemaal geen verstand van,en eigenlijk vind ik het ook een beetje eng
Want ik wil het boven alles wel veilig houden,ik hoef er ook niet zo heel veel co2 bij
want alle planten die ik heb behalve de drijfplantjes vallen volgens mijn aquarium boek onder de
makkelijke planten
welke vorm van co2 zou voor mijn bak geschikt zijn
het liefst niet zo,n heel ingewikkeld systeem,ik ben zelf absoluut niet technisch
dus liever niet met ventielen en druk regelaars
ook wil ik graag weten wat er nog allemaal meer bij komt kijken als je aan co2 toevoeging begint
ph/kh meten zelf dacht ik eraan om een pen model te kopen voor de ph controle
maar moet ik met nog meer dingen rekening houden
ook eventuele aarschuwingen hoor ik graag
Ik ben bezig om mijn vision 180 om te zetten van een gezelsschap naar een garnalen bak
De 10 vissen hebben inmiddels een goed tehuis gekregen bij leden van mijn aquarium verenging
Op dit moment zitten er alleen 35 bijgarnalen en 5 japonica,s in
het is de bedoeling dat hier straks een klein schooltje (10 a 15) stuks microrasbora Brigittae bijkomen
een aantal otocinclussen en wat sierslakken zoals bijvoorbeeld de geweislak zelf dacht ik aan max.3 stuks ieder
Probleem is de planten,minder vissen betekent ook minder co2 voor de planten
Ik had altijd al een wat hoge ph en een klein beetje rode alg
Maar nu beginnen de drijfplanten ook te verslechteren,mijn limnophilia gaat ook niet de hoogte in,was in de tijd met vissen ook al zo
Mijn ph is 7.5 de kh 5 a 6 gemeten met de druppeltest van sera
Volgens de tabel is dit inderdaad te weinig co2
zelf heb ik er echt helemaal geen verstand van,en eigenlijk vind ik het ook een beetje eng
Want ik wil het boven alles wel veilig houden,ik hoef er ook niet zo heel veel co2 bij
want alle planten die ik heb behalve de drijfplantjes vallen volgens mijn aquarium boek onder de
makkelijke planten
welke vorm van co2 zou voor mijn bak geschikt zijn
het liefst niet zo,n heel ingewikkeld systeem,ik ben zelf absoluut niet technisch
dus liever niet met ventielen en druk regelaars
ook wil ik graag weten wat er nog allemaal meer bij komt kijken als je aan co2 toevoeging begint
ph/kh meten zelf dacht ik eraan om een pen model te kopen voor de ph controle
maar moet ik met nog meer dingen rekening houden
ook eventuele aarschuwingen hoor ik graag
Re: advies nodig inzake co2
Voordat je geld uit gaat geven aan een installatie kun je ook eens kijken of plantenvoeding een oplossing voor je bak is.
De plantenvoedingen van Easylife kun je gewoon gebruiken in een garnalen bak.
Wil je de Ph omlaag krijgen, dan kun je eens kijken of je wat met turf kan doen.
Er zijn van die turfmatjes die je onder je zand of grind stopt, kunnen gelijk je planten erin wortelen.
Wil je de Ph omlaag krijgen, dan kun je eens kijken of je wat met turf kan doen.
Er zijn van die turfmatjes die je onder je zand of grind stopt, kunnen gelijk je planten erin wortelen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Hoi,
Ik zou in jouw geval een bio-co2 setje aanbevelen. Het is wel wat knutselen, maar uiteindelijk heb je een supergoedkoop systeem, heel erg veilige dosering, en je hebt er geen omkijken meer naar.
Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Ik zie je vragen graag tegemoet.
ps. In geval van garnalen zou ik niet zomaar met bijvoorbeeld EasyCarbo beginnen. Het schijnt garnaaltjes geen goed te doen, al heb ik er zelf weinig ervaring mee. Proberen is geen optie natuurlijk...
Ik zou in jouw geval een bio-co2 setje aanbevelen. Het is wel wat knutselen, maar uiteindelijk heb je een supergoedkoop systeem, heel erg veilige dosering, en je hebt er geen omkijken meer naar.
ps. In geval van garnalen zou ik niet zomaar met bijvoorbeeld EasyCarbo beginnen. Het schijnt garnaaltjes geen goed te doen, al heb ik er zelf weinig ervaring mee. Proberen is geen optie natuurlijk...
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Hallo KeesKees schreef:Voordat je geld uit gaat geven aan een installatie kun je ook eens kijken of plantenvoeding een oplossing voor je bak is.
ik gebruik de complete plantenvoeding lijn van dennerle
elke week plantagold 7 capsules, en vitamix 7
1 x per 2 week de ijzertabletten en 1 x per maand de v30
ik heb 5 bakjes de meeste met alleen garnalen, in mijn aqua 65 zitten mini japonica,s en platy,s
de planten doen het daar stukken beter ph is toch ook wel het zelfde zo,n beetje
Ik had bij de dierenwinkel al eens gevraagd over korrels van sera voor in het filter die ook de ph
zouden verlagen,maar het werd mij afgeraden
Patman schreef:Hoi,
Niets voor mij denk ik Patman
Zoals gezegd ben ik niet erg handig met die dingen,
Easy carbo heb ik vroeger wel eens gebruikt,maar ook toen ging de rode alg niet helemaal weg
deze alg zit vooral op de anubias en een klein beetje op de javavaren
Ik zag op marktplaats ook carbo plus uit het stopcontact
dit zijn sandwitchplaten die je in het aqaurium hangt of op de bodem legt
ik weet niet wat dit met de ph doet
zelf zoek ik eigenlijk iets wat de ph ook iets omlaag brengt
omdat dit ook veiliger is i.v.m. ammonium/ammoniak
gr Marian
Gebruik het hier in 3 bakken en in 2 bakken zitten garnaaltjes en die hebben nergens last van.Patman schreef:ps. In geval van garnalen zou ik niet zomaar met bijvoorbeeld EasyCarbo beginnen. Het schijnt garnaaltjes geen goed te doen, al heb ik er zelf weinig ervaring mee. Proberen is geen optie natuurlijk...
Wel bij zeggend dat ik altijd wel iets minder geef dan wat voor geschreven staat.
Heb al eens gehoord dan de lijn van EasyLife een van de weinige vloeibare voedingen heeft die gewoon bij de garnalen kan.
Als 1 van onze garnalen kenners een andere mening hebben, dan horen ik dat graag, ik geef hier alleen mijn ervaringen door.
Heb ooit ook weleens naar die carbo plus zitten, maar werd hier en daar wel afgeraden, zelfs in de winkel die ze verkochten. Waarom, weet ik niet meer.
Voor je ph zou ik echt eens kijken naar turf, je kunt ze in de filter stoppen, onder de grond stoppen..
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Heb zelf in mijn oude bak zo'n carbo plus gehad en het werkt wel maar er is eigenlijk geen goede regeling.
Kan hem aansluiten op een tijdklok zodat hij alleen overdag aan is maar hoewel je de sterkte wel kan instellen doormiddel van een schuifregelaar is het heel moeilijk om hem goed in te stellen met het risico dat je een overdosis co2 krijgt.
Heb nu een co2 systeem van dennerle op mijn bak zitten compleet met nachtschakeling en ph controler en ben hier heel tevreden mee, moet wel zeggen dat het een prijzig systeem is qua aanschaf maar dat is op mijn bak ook wel nodig planten groeien als kool en zien er perfect uit.
Voor kleinere bakken zijn er goedkopere systemen waar je mee uit de voeten kan, je kan dan gewoon de bellen tellen en wat aan de lagere kant zitten dan dat zou moeten.
Eventueel s'avonds de gasfles dichtdraaien.
m.v.g.
Ronald
Kan hem aansluiten op een tijdklok zodat hij alleen overdag aan is maar hoewel je de sterkte wel kan instellen doormiddel van een schuifregelaar is het heel moeilijk om hem goed in te stellen met het risico dat je een overdosis co2 krijgt.
Heb nu een co2 systeem van dennerle op mijn bak zitten compleet met nachtschakeling en ph controler en ben hier heel tevreden mee, moet wel zeggen dat het een prijzig systeem is qua aanschaf maar dat is op mijn bak ook wel nodig planten groeien als kool en zien er perfect uit.
Voor kleinere bakken zijn er goedkopere systemen waar je mee uit de voeten kan, je kan dan gewoon de bellen tellen en wat aan de lagere kant zitten dan dat zou moeten.
m.v.g.
Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).
Waarom niet je Ph naar beneden halen, bv door gebruik te maken van osmosewater. Is volgens mij toch de eenvoudigste methode.
Groetjes, Jean-Paul
Ook wel 1 van de duurdere volgens mij.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
dank je wel Ronald, ik had zelf eigenlijk al mijn bedenkingen over de carbo plusronald schreef:Heb zelf in mijn oude bak zo'n carbo plus gehad en het werkt wel maar er is eigenlijk geen goede regeling.
m.v.g.
Ronald
nu is mijn bak natuurlijk niet zo heel groot vision 180, dus eerst maar kijken wat voor co2 systeem geschikt zou zijn
zelf ben ik lid van aquarium vereniging aquavojean-paul schreef:Waarom niet je Ph naar beneden halen, bv door gebruik te maken van osmosewater. Is volgens mij toch de eenvoudigste methode.
ik haal daar iedere week 20 liter osmose water voor 2 euro
geleidbaarheidswaarde is wel lekker gezakt,maar ph merk ik niet zo veel aan
soms na het verversen een heel klein beetje,maar dat effect is dan altijd maar heel tijdelijk
groetjes marianne
Hoe lang draait de bak eigenlijk al?
Ben echt wel iemand die liever natuurlijke produkten aanbeveelt voor zoiets.
Kienhout is ook bevoordelijk voor een lagere ph.
En verder geduld hebben en geduld hebben.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Kees schreef:Hoe lang draait de bak eigenlijk al?
de bak draait al 3 jaar, was eerst een gezelsschaps met goeramie,s en ook al de garnalen
Das best lang al.
Ik zou kijken of je een wat lagere ph kan krijgen met hout (wortelhout heb ik zelf, leuk om daar de garnalen overheen te zien lopen) en turf.
Ga je er een c02 set ph gecontrolleerd op zetten, zet hem dan niet gelijk op 7, staat die constant c02 in de bak te pompen met de kans dat je bestand het loodje gaat leggen. Begin dan bv met 7.4 voor een poosje en kijk wat het doet.
Ik zou kijken of je een wat lagere ph kan krijgen met hout (wortelhout heb ik zelf, leuk om daar de garnalen overheen te zien lopen) en turf.
Ga je er een c02 set ph gecontrolleerd op zetten, zet hem dan niet gelijk op 7, staat die constant c02 in de bak te pompen met de kans dat je bestand het loodje gaat leggen. Begin dan bv met 7.4 voor een poosje en kijk wat het doet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Kees schreef:Das best lang al.
was ik vergeten te vertellen,er liggen wel 2 stukjes kienhout in de bak
bio co2 set van dennerle, zou dat wat zijn?