Zieke goudvis?

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Zieke goudvis?

Bericht door PeaceFrog »

Hallo,

Ik heb sinds kerst 2007 een goudvis, Mr. Orange.

Mr Orange is zo'n 13cm lang, leeft in een aqurium van 60*40*40, met een andere goudvis en 4 andere vissen (rare combinatie, maar het is nou eenmaal zo gelopen).

Het aquarium is zonder goede kennis opgezet, en de kwaliteit van het water zal benedenmaats geweest zijn. Hoe langer ik het aquarium heb, hoe meer ik me er voor ben gaan interesseren. Afgelopen weekend heb ik het water laten testen in een dierenwinkel; de waardes waren goed, er was alleen een tekort aan KH. Het advies was om het KH gehalte langzamerhand te verhogen dmv KH plus. De KH waarde is nu ca 3.

Sinds enige tijd is er een verdikking te zien aan een kant van de staart.
Afbeelding
Afbeelding

Hij is wel actief als altijd, zwemt er lustig op los en eet goed. Iemand enig idee wat hij zou kunnen hebben?

Alle suggesties worden ontzettend gewaardeerd!

Gr,

peace

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Zieke goudvis?

Bericht door Kees »

KH is inderdaad wat aan de lage kant, maar zou eerst regelmatig (1x in de week) 30% verversen voor ik met middeltjes ga werken.
Wat zijn de andere waardes?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Bericht door PeaceFrog »

Hoi Kees, dank je voor je reactie!

Ik heb een eSHa Aqua quick test gekocht, in hoeverre dat betrouwbaar is weet ik niet. Toen ik afgelopen vrijdag in de dierenwinkel het water heb laten testen gaven ze daar aan dat alle waardes ok waren, op de KH na; de daadwerkelijke waardes gaven ze niet op.

De waardes volgens eSHA Aqua quick test:
nitraat 250 en 500
nitriet tussen 0 en 1
GH > 21
KH ca 3
PH tussen 6,4 en 6,8

Nu weet ik dat het nitraat gehalte en de GH erg hoog is, maar zoals gezegd, ik heb geen idee hoe nauwkeurig deze test is. Ik heb afgelopen week ongeveer 30 procent van het water ververst en daar discus procell watervoorbereider aan toegevoegd, de hoeveelheid zoals is aangegeven op het etiket. Daarnaast heb ik, ook van discus, floracell gebruikt, de aangegeven hoeveelheid, 10 ml op 25l water, heb zo'n 9 ml toegevoegd. Geen idee of deze middelen van invloed zijn op die waardes. In de gebruiksaanwijzing van die tester wordt wel aangegeven dat de GH wordt beinvloed als er veel leidingwater aan het aquarium wordt toegevoegd, of als een deel van het water wordt ververst; misschien daalt deze waarde nog?

Ik heb me overigens vergist in de afmeting van het aquarium, dat is 60*30*40 (b*d*h), 72l.

Er is/was wel wat alggroei in de bak, groene "kwastjes" op het hout, de stenen en de ruiten van het aquarium. Vorige week bij het verversen heb ik het kiemhout en de twee stenen die ik erin had eruit gehaald, alles geschrobd, vervolgens in een pan met kokend water een tijdje laten pruttelen.

Het aquarium oogt nu schoon, het water is helder, en voor zover ik kan zien hebben de vissen t prima naar hun zin; allemaal actief, goed etend.

Ik ben van plan om op zaterdag, eerder gaat ivm werk helaas niet, weer naar de dierenwinkel te gaan en het water nog eens te laten testen; dit keer zal ik zeker om resultaten vragen ipv genoegen te nemen met het antwoord dat ik kreeg. (waar ik zit te denken dat ik beter naar een speciaalzaak kan gaan ipv een dierenwinkel - alhoewel ik er zo 123 geen in de buurt weet; woon in capelle aan den ijssel)

Nogmaals, dank voor je hulp, en tips zijn van harte welkom en zal ik zeker in praktijk proberen te brengen.

Gr,

peace

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb niet echt verstand van goudvissen, maar volgens mij is je ph ook te laag voor dit soort vissen.
Je nitraat en nitriet kun je het beste verlagen door wat meer / vaker te verversen, gaat waarschijnlijk ook je kh en ph wat van omhoog.
Die middelen ken ik niet, maar klinken als een standaard waterverbeteraar alla sera aquatan en plantenvoeding?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Bericht door PeaceFrog »

Ik heb begrepen dat de PH voor een goudivs tussen de 6 en 8 mag liggen, dus die zou inderdaad wel iets hoger kunnen. Zal in ieder geval van het weekend het water nog eens verversen, kijken wat dat doet. Voor ik 't ververs zal ik wel even het water laten testen, en dan post ik de waardes.

Voor zover ik weet zijn genoemde middelen inderdaad standaard watervoorbereider en vloeibare meststof.

Gr,

peace

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ben ook voor het verversen, gezien je nitraat en nitrietwaarden.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Het aquarium lijkt me aan de kleine kant, en wat zijn die andere visjes? Of anders hoe groot?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Bericht door PeaceFrog »

Ik heb in dat aquarium:

Een goudvis, ca 13 cm, een andere goudvis, ca 7 cm, een black tetra (denk ik) ca 3 cm, een algeneter ca 5 cm (een Ancistrus??), een Siamese kempvis (denk ik) ca 4 cm en een, waar ik geen idee van heb hoe die heet, die ook zo'n 4 cm is.

Ik had eerst een stuk of 6 tetras, helaas is er maar 1 over gebleven, van die vis waar ik geen idee van heb hoe die heet, had ik er 4. Die vissen zijn overigens vrij snel na aankoop overleden, dat is nu al weer een tijdje terug. Deze groep vissen leeft nu ongeveer 6 maanden samen, en ze lijken allemaal wel tevreden.

Het is welliswaar een "zooitje" aan verschillende soorten, da's eigenlijk gewoon zo ontstaan. Tot voor kort verdiepte ik me gewoon niet genoeg in aquaria, en wat er bij komt kijken, en kocht ik vissen op wat me leuk leek.

De bak is overigens bij toeval ontstaan, mn vriendin kreeg Mr Orange + kom met kerst, en we vonden zo'n kommetje echt niet kunnen. Toen dus maar een aquarium gekocht, en onder het mom van alleen is maar alleen, wat andere vissen erbij gekocht.

Gr,

peace

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Laurens heeft wel gelijk, maar het is in ieder geval al beter als een kommetje.
En als het aquarium virus goed is aangeslagen, ga je vanzelf wel weer groter :D.
Grotere bakkies zijn zo wie zo makkelijker, prettiger en mooier.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Bericht door PeaceFrog »

Is deze bak per defenitie klein, of te klein voor het aantal / de grootte van de vissen die erin zitten?

Gr,

peace

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Vind het geen grote bak, laat ik het zo zeggen.
Hier een leuk artikel over goudvissen:
http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm
En dan komt er nog eens bij dat van de andere vissen, scholen vissen bij zijn en 1 of 2 is geen school.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik vind de bak eerlijk gezegd ook te klein voor een vis van zo'n 13 cm.
Daarbij is de tetra al een scholenvis die met minimaal 5 maar liever nog meer, gehouden dient te worden.

Maar ben ook al blij te lezen dat jullie hebben gekozen voor een aquarium ipv een viskom.

Maar idd wat Kees ook zegt; als het vissenvirus goed is aangeslagen bij jullie ga je wel groter. Een grotere bak is makkelijker in evenwicht te krijgen vanwege het aantal liters. hihi een mooier natuurlijk, je kunt er meer kanten mee op.

Onderwerp auteur
PeaceFrog
0-200
0-200

Bericht door PeaceFrog »

Ik had ook meerdere tetras, maar die zijn helaas overleden. Ik zou er op zich wel bij willen kopen, maar als de bak nu al te klein is, lijkt me dat ook geen succes. Los van de grootte van de bak, wil ik sowieso eerst de kwaliteit van het water verbeteren.

Links en rechts zijn we wel aan het kijken naar een groter aquarium, maar we weten niet zo goed wat we willen, dat kan nog wel even duren. Uit nieuwsgierigheid, wat voor een maat aquarium zouden jullie aanbevelen?

Gr,

peace

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hoe groter hoe beter :D.
Zou zeggen kijk eens rond waar je eventueel een groter aquarium neer zou willen en kunnen zetten en benut de ruimte zoveel nodig.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Ik ben het met kees eens. Bekijk eens waar je een grotere bak neer zou willen zetten en wat de max formaten zijn die je kwijt kan.

Hoe groter de bak, hoe mooier natuurlijk!